Lära sig growla, typ?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Lära sig growla, typ?

Post by Joel »

Hej!

Hur gör man?

Har kollat wikihow och lite annat, men det enda jag litar blint på är 64bits,
så jag bara måste fråga här också.

kärlek

Joel
meh
User avatar
pid00
Hedersbit
Posts: 725
Joined: 2002-10-11 19:32:10
Contact:

Post by pid00 »

http://systembolaget.se/Applikationer/S ... D2B9BCB169}

Mogna URL:s osv, but you get the point. :-)
Facts are stubborn things.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Mjölk. No joke.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
EnRIz
Posts: 176
Joined: 2005-12-29 0:30:44
Location: Malung

Post by EnRIz »

Mjölk, så sant som det är sagt.
Gaming/Work:Q8200@2.33GHz,4 GB DDR2 RAM,HD4850,2xSpinPoint 500 GB + 1 TB Caviar Green Power,Windows 7 Ultimate x64

Server:P4@3GHz,2 GB RAM,150 GB HDD,Windows XP

Macbook Pro 13":C2D@2.4GHz, 4GB DDR3 RAM,250GB,OSX Snow Leopard.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Mjölk? :P
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Den tråkiga vägen: The Zen of Screaming, pt 1-2. På youtube finns en snubbe som vet vad han talar om: http://www.youtube.com/watch?v=U3vpuOJsIks (klicka vidare på andra videos av honom).

Den enkla vägen: lyssna och analysera på de sångare du vill growla som och börja väsnas. Se till att dricka mycket och försök annorlunda när det gör ont.

Vill du gurgla hjälper det att dricka feta drycker som t ex mjölk, men det är också allt: vatten hjälper lika gott.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Ja! Förstör mer musik!

Tänk vad bra Frank Zappa hade låtit om han lät som "tjejen" i Cradle of Filth.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Att ingen har postat denna än... ::)
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

För att klargöra så är inte min önskan att låta som deffmetlsångare, utan att försöka expandera röstregistret nedåt. Det enda sättet är vad jag vet, growlstyle.

Tack madr! Ska kolla igenom dina tips.

Mjölk gillar jag inte, än mindre alkohol, så den vägen fungerar tyvärr inte.

Om det hjälper, så vet jag hur man använder 'vocal fry', men ensamt så låter det bara dumt, tycker jag.

Är det förresten möjligt att länka samman bröstregistret med detta lägre growl/fryregister? Möjligt att det formellt heter 'strohbass'.

Tack till er som svarat, fortsätt gärna :)

Joel
meh
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Om syftet är att öppna för lägre toner så skulle jag nog googla efter träning av just basröstövningar och inte leka med growling.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Googlat i timmar nu utan att hitta hur man lär sig strohbass. Jag är ledsen.

Någon? :|


Joel

EDIT: Det är sånt här jag vill åt: Vid 0:50, det går att klicka sig dit direkt

Och nej, det är inte för att han har basröst i allmänhet, den tonen han tar där är det Fiss som en basgitarr tar på E-strängens andra band. Strohbass.
meh
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Andrej wrote:Ja! Förstör mer musik!

Tänk vad bra Frank Zappa hade låtit om han lät som "tjejen" i Cradle of Filth.
Fani Dilth är growlar inte, han väser som en ledsen pitbullvalp på zoofilistseminarium.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Grim
Posts: 1645
Joined: 2002-03-08 0:54:57

Post by Grim »

Dani Filths röst är för mig ett mysterium. Kan inte begripa hur en man (eller ja i hans fall är det väl inte fastställt ännu) kan gå så högt upp i rösten.

När jag var ond och sjöng i black metal-band så började jag med att testa helt enkelt vad som gick att göra med rösten åt growlhållet. Till slut fick jag till det och lärde mig hur jag skulle göra. Jag rekommenderar dock verkligen att värma upp rösten först med såna där töntiga bokstavsövningar osv. :) Gå upp och ner i ton och styrka för att liksom "töja" lite på stämbanden innan du börjar gapa helt.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

#t=0m50s
Det går att länka dit direkt, och bespara mig några värdefulla mustryckningar. (:
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Grim wrote:Dani Filths röst är för mig ett mysterium. Kan inte begripa hur en man (eller ja i hans fall är det väl inte fastställt ännu) kan gå så högt upp i rösten.
Vad som också är intressant är att han inte kört slut på stämbanden efter alla år på turné.

Joel, som HLC sa: Growl är inte vad du är ute efter.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Men vad är jag ute efter då? Jag vill ha vad den där gubben har, jag vägrar acceptera att sådana toner endast föräras några lucky few.

Ingen här som vet?
meh
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Vocal fry är den klassiska engelska termen du letar efter.

Edit: Såg nu att du redan nämnt just detta och att det inte var specifikt growling som du ville lära dig. Som musiker anser jag att detta baseras mer på vad hur dina stämband ser ut, än hur bra din sångteknik är. I slutändan, vill säga. Du kan självklart komma några toner längre ned (eller upp) genom rätt teknik, men inte en chans i världen att vem som helst kommer åt de klassiska ryska kyrkobasarnas toner genom att kolla på lite YouTube-klipp.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Alltså, vocal fry är, om jag inte missförstått, det register (liksom bröstregister, falsett och visselregistret är olika register) som tillåter starka och låga toner om man lär sig rätt teknik. Min önskan var inte att expandera mitt bröstregister nedåt, utan att bemästra vocal fry så pass att det låter skapligt (inte för knarrigt och tonlöst).

Angående de ryska kyrkobasarna så använder vissa av dem förvisso bröstregister även när de tar toner runt G1, men den sångaren jag länkade till verkar inte kunna ta toner lägre än E2 med bröstregister, varför han bytar till (välutvecklad) vocal fry för att nå F#1. Jag menar inte att tillrättavisa eller vara en besserwisser, min enda önskan är att du förstår vad jag menar och vill åt.

Tack för svaret, jag blir alltid glad när någon tagit sig tid att svara :)

kärlek

Joel
meh
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag förstår dig till fullo, även om jag inte har svar på ditt spörsmål.

Jag tror att det finns två musiker här på 64bits. En av dem är inte sångare.
Får man föreslå en sångpedagog i stället? Min intuition talar för att det ändå folk kommer att hjälpa dig med här är att googla och du är inte behov av hjälp från några länkar eller kids på YouTube. Du behöver prata med någon som vet vad de snackar om.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Min svåger är bandet arckanum om någon av er känner till det.
Han vet säkert hur man gör. Ska jag be honom förklarar så kan jag säkert spela in honom!

http://www.arckanum.se/
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Det är väl bara att öva på att gå ner så lågt som möjligt?
Enda anledningen till att ni får ont i halsen när ni sjunger är för att ni använder luft.

Innan ni börjar sjunga skall ni blåsa ut all luft & ta enbart ett litet andetag.
Om rösten låter spräckt eller liknande när ni försöker få höga toner är det för att ni får glottisattack (typ). Vilket innebär att ni pressar på med massor utav luft vilket väldigt snabbt tröttar ut stämbanden och slemhinnorna.

Så andas ut, börja sjunga. Stå stabilt på bägge fötterna.
Behöver ni mer kraft så pressa på och stå inte och smygsjung.
Ett annat bra sätt att få till högre ljudvolym är att öppna munnen ordentligt.
Jag kan gå skapligt långt ner, fast inte i stil med han den där i youtube länken, är väl bara att öva.

Dock jobbar jag för att gå åt andra hållet istället, uppåt ! :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Nae det är inte bara å öva på att gå nedåt, vi snackar nytt register, nya muskler som ska användas på sätt som man inte använt medvetet förr.
meh
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Nej, då får du ju öva?
Hur skall du annars kunna lära dig?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag tolkade ditt inlägg som att jag skulle tvinga ner modalregistret, vilket är en mycket dålig idé.

Om det inte var så du menade, well, okej, visst det en övningssak helt och hållet. Det kan however vara bra om man hade någon liten grej att gå efter.

Det finns nämligen flera sätt att använda det lägsta registret på, vissa growlar, andra använder mer renodlad "strohbass"(se länk ovan från youtube), som låter väldigt raspigt och ganska illa om man inte har väldigt kraftiga stämband. Sedan finns det ju kargyraa, som asiater använder, låter på ett annat sätt...

Och den här killen andas innåt för att sjunga bas. (40 % in på ljudfilen börjar han sjunga ungefär)

What gives?
meh
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Joel wrote:Jag tolkade ditt inlägg som att jag skulle tvinga ner modalregistret, vilket är en mycket dålig idé.

Om det inte var så du menade, well, okej, visst det en övningssak helt och hållet. Det kan however vara bra om man hade någon liten grej att gå efter.

Det finns nämligen flera sätt att använda det lägsta registret på, vissa growlar, andra använder mer renodlad "strohbass"(se länk ovan från youtube), som låter väldigt raspigt och ganska illa om man inte har väldigt kraftiga stämband. Sedan finns det ju kargyraa, som asiater använder, låter på ett annat sätt...

Och den här killen andas innåt för att sjunga bas. (40 % in på ljudfilen börjar han sjunga ungefär)

What gives?
Jag var nykter imorse, men nu börjar det ordna d upp sig.
Men jag går hos en riktigt grym sångpedadog och sjunger, det borde du också göra =).
Haha, För man lär sig faktiskt riktigt ordentligt mycket på att sjunga hos sångpedodagog... Pözz
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
Post Reply