Söker Fransk-kunnig

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Söker Fransk-kunnig

Post by meminus »

Skulle vilja fråga efter lite hjälp från någon som kan Franska, iaf kunna läsa. Det är så att jag behöver ett gäng franska dagstidningartidningar från Le Figaro men i och med att jag inte kan ett enda ord franska så lyckas jag inte leta mig fram till var man kan "beställa".

Någon som vill ge det ett försök?
Här är adressen: http://www.lefigaro.fr/
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Du har inte funderat på att gå in i närmsta Press Stop-butik och köpa dem? Hm... såg just att de inte säljer den som lösnummer.

Annars så fungerar väl http://lequotidien.lefigaro.fr/epaper/viewer.aspx
(Om du inte är ute efter naturtrogen rekvisita)

Beroende på budget kan du annars åka med Ryan Air från Skavsta till Beauvais flygplats i Paris. Väl där har du 30-minuter på dig att checka in och köpa en dagstidning. Summa: straxt över 600 kronor (förutsatt att du kan åka gratis till Skavsta)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Såvitt jag ser på sidan så finns ingenstans att välja pappersprenumeration. Men det finns ett ställe att bli uppdaterad via e-post. "S'inscrire" (som betyder Registrera) och "Déja inscrit" (Redan registrerad) om du redan registrerat dig för att logga in.

Min fyraårskurs i franska är lite ringrostig, men jag är ganska övertygad om att du inte kan prenumerera på papperstidningen via den sida du länkade.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

fasen med... behöver verkligen ett gäng. Måste fan gå att hitta någonstans... om inte annat får jag väl ta kontakt med en fransös och be han skicka en.
Tack hursomhelst för hjälpen!
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

meminus wrote:fransös
The word you're looking for is "fransos".
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

fransös låter roligare
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

meminus wrote:fransös låter roligare
Men indikerar feminin form (dock på felaktigt sätt då det heter fransyska) och en oklar relation till fritös.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply