Varför Invites?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Varför Invites?

Post by ADiS »

Jag kom att tänka på en sak. Varför skapar vissa "portaler" invites för registrering av användare? Finns det något psykologisk som har med det att göra då kanske användarna får något tävlingskänsla och känner större sug för att registrera sig?

Det jag genast börjar tänka på är att man stryper tillströmningen av användare och kanske missar potentiella användare?

Något som vet mer om detta?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Varför Invites?

Post by Raspberry »

ADiS wrote:Jag kom att tänka på en sak. Varför skapar vissa "portaler" invites för registrering av användare? Finns det något psykologisk som har med det att göra då kanske användarna får något tävlingskänsla och känner större sug för att registrera sig?
Skulle jag kunna tro, men sen så öppnar de ju vanligtvis upp det hela, och så får de fler användare ändå?
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Det genererar hype, och gör att du ganska enkelt kan kontrollera tillströmningen så att du slipper launch day server down.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Vet inte riktigt vad du tänker på, men lite generellt sett kan det finnas fördelar med att begränsa mängden och typen medlemmar.

Communities kanske bara är öppna för en viss typ av medlemmar.
Trackers kanske vill kunna reglera ration för medlemmar.

Eller nåt? o_O
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Största anledningen till detta torde vara önskan att begränsa tillströmningen. Kolla bara hur det gick med W7 betasläppet, folk kunde inte ladda hem eller begära nycklar. Detta kunde ha undvikits lätt om "invites" användes.
DDS for life!
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Big_Bird wrote:Det genererar hype, och gör att du ganska enkelt kan kontrollera tillströmningen så att du slipper launch day server down.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

borz wrote:Största anledningen till detta torde vara önskan att begränsa tillströmningen. Kolla bara hur det gick med W7 betasläppet, folk kunde inte ladda hem eller begära nycklar. Detta kunde ha undvikits lätt om "invites" användes.
Bortsett från att hypen kan man precis lika gärna sätta upp en dagsbegränsning med hur många registreringar som kan göras. Då stryper man också tillströmningen och undviker att en server lastas över.

Däremot är invites intressant statistiskt med tanke på spårbarhet, vem som ger till vem och så vidare. Detta ger också torrentsidor möjlighet att lätt stänga ned en hel kedja av användare om en toppanvändare beter sig illa.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Uppenbart finns det många anledningar, men jag tvivlar att hype är en av dem.
DDS for life!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

borz wrote:Uppenbart finns det många anledningar, men jag tvivlar att hype är en av dem.
Det är för att du inte tänker som en reklambyrå.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Big_Bird wrote:
borz wrote:Uppenbart finns det många anledningar, men jag tvivlar att hype är en av dem.
Det är för att du inte tänker som en reklambyrå.
Tänk om hela världen inte tänkte som reklambyråer... då skulle många slipsnissar bli arbetslösa.
DDS for life!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

borz wrote:
Big_Bird wrote:
borz wrote:Uppenbart finns det många anledningar, men jag tvivlar att hype är en av dem.
Det är för att du inte tänker som en reklambyrå.
Tänk om hela världen inte tänkte som reklambyråer... då skulle många slipsnissar bli arbetslösa.
Precis... och då skulle de dra runt på gatorna i stora håglösa horder, stinkande av sin egen smuts ... fallandes döda i drivor av de sjukdomar de sprider.
Reklambyråer håller slippsnissarna på kontoren, golfbanorna och de vämjeligaste trendbarerna, där de hör hemma.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Hypefaktorn är helig och ska aldrig underskattas.

Det är också ett billigt sätt att köra lasttester av betor eller i sluttampen av en produktions-cykel. Det kostar om en konsult ska göra tester, men är gratis när användarna själva gör det.

Det sållar också effektivt bort alla medlemsskap vars innehavare inte är tillräckligt intresserade.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Jag tror på att samla in epost-addresser.
Eftersom det nästan alltid är de som låter skicka invites till folk du anger eposten åt, så får de
ju dem matade till sig, och kan ju som sagt innan, analysera samband mellan folk.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Intressanta tankar!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

För att folk ska känna sig så exklusiva att de får en invite. :D
Post Reply