CSN grej...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

CSN grej...

Post by Hipshot »

Var det inte så, innan, att "lånet" från CSN, försvann efter en tid, alltså, även om man inte betalat tillbaka det? Jag har för mig att det ändrades för några år sedan, dvs, så att man nu tar skulden i graven, men när var detta? Var det runt 2000 någon gång eller tidigare (senare?)
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

http://csn.se/aterbetalning/avskrivning

Med det underbara citatet:
Avskrivningar på grund av ålder eller dödsfall sker i regel automatiskt. I övriga fall måste du ansöka om avskrivning. Ansökningsblankett kan du beställa
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: CSN grej...

Post by fisk »

Hipshot wrote:Var det inte så, innan, att "lånet" från CSN, försvann efter en tid, alltså, även om man inte betalat tillbaka det? Jag har för mig att det ändrades för några år sedan, dvs, så att man nu tar skulden i graven, men när var detta? Var det runt 2000 någon gång eller tidigare (senare?)
Efter 64-års ålder så avskrivs lånet. Annars så måste du betala tillbaka, oavsett om du är bosatt i Bangladesh. Precis som med andra lån då, helt enkelt. ^^
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: CSN grej...

Post by übermensch »

fisk wrote:Efter 64-års ålder så avskrivs lånet. Annars så måste du betala tillbaka, oavsett om du är bosatt i Bangladesh. Precis som med andra lån då, helt enkelt. ^^
Mjae, enligt CSN:s hemsida så är det när man blir 68 om man har det nyare lånet. När man fyller 65 gäller de två äldre låneformerna.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: CSN grej...

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Hipshot wrote:Var det inte så, innan, att "lånet" från CSN, försvann efter en tid, alltså, även om man inte betalat tillbaka det? Jag har för mig att det ändrades för några år sedan, dvs, så att man nu tar skulden i graven, men när var detta? Var det runt 2000 någon gång eller tidigare (senare?)
Efter 64-års ålder så avskrivs lånet. Annars så måste du betala tillbaka, oavsett om du är bosatt i Bangladesh. Precis som med andra lån då, helt enkelt. ^^
Men dock har CSN varit rapporterat dåliga på att driva in lån från utlandsbosatta låntagare.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: CSN grej...

Post by fisk »

Big_Bird wrote:Men dock har CSN varit rapporterat dåliga på att driva in lån från utlandsbosatta låntagare.
Beror på i vilka länder, har en bekant som flyttade till Manchester som fick det... stramt om halsen för detta. Förvisso är man sannolikt icke av det rätta yllet om man smiter från sina skulder, men ändock. ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: CSN grej...

Post by Big_Bird »

fisk wrote:
Big_Bird wrote:Men dock har CSN varit rapporterat dåliga på att driva in lån från utlandsbosatta låntagare.
Beror på i vilka länder, har en bekant som flyttade till Manchester som fick det... stramt om halsen för detta. Förvisso är man sannolikt icke av det rätta yllet om man smiter från sina skulder, men ändock. ;)
Förvisso... och min källa är ju notoriskt tendentiös hur som helst... men ändå. CSN är skit ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Re: CSN grej...

Post by Pinto »

Big_Bird wrote:Men dock har CSN varit rapporterat dåliga på att driva in lån från utlandsbosatta låntagare.
Noterade detta med, jag hoppas starkt pa att dom glommer av mig. :)
We dance to all the wrong songs
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Enligt min erfarenhet får man själv rapportera till CSN eller folkbokföringen när man ändrat adress utomlands och be att få fakturor skickade till sig. Man kan tycka att CSN borde ligga på hårdare, men den som underlåter att ta sitt eget ansvar saknar helt ryggrad.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

nem wrote:Enligt min erfarenhet får man själv rapportera till CSN eller folkbokföringen när man ändrat adress utomlands och be att få fakturor skickade till sig. Man kan tycka att CSN borde ligga på hårdare, men den som underlåter att ta sitt eget ansvar saknar helt ryggrad.
Ryggradslösa djur:
Musslor, Bläckfiskar, Insekter, Människor.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Big_Bird wrote:
nem wrote:Enligt min erfarenhet får man själv rapportera till CSN eller folkbokföringen när man ändrat adress utomlands och be att få fakturor skickade till sig. Man kan tycka att CSN borde ligga på hårdare, men den som underlåter att ta sitt eget ansvar saknar helt ryggrad.
Ryggradslösa djur:
Musslor, Bläckfiskar, Insekter, Människor.
Du glömde CSN (förstatliga spolmaskar, en av de största parasiterna)
Flera miljoner anses vara infekterade av denna parasit.
En del som smittats försöker bota sig själva genom att fly utomlands eller nolltaxera. En del klarar sig andra inte.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

Ni verkar vara ganska rutinerade på hela högskole/universitetslivet så lånar tråden en snabbis.
Jag har inte problem med CSN vad jag vet, mina skulder, de jag skaffat mig, är återbetalda sen i december.
Dock funderar jag på att kanske börja plugga igen, men mina senaste studier slutade i avhopp. Klippte helt av mina studier då allt höll på att gå åt fanders med livet lite allmänt, läste medieteknikprogrammet på Mitthögskolan i Sundsvall.

Nu leker dock livet sen ett par år tillbaka och känner mig mer mogen och redo för att plugga än jag gjorde då. Hur mycket kommer mina tidigare avhoppade studier vara mig till last nu? Kommer jag behöva läsa upp avbrutna kurser, eller kan jag få en ren nystart utan gammalt bagage att tynga ner mig? Och hur ställer sig CSN till sådant, vill de ha allt gammalt uppläst, även fast man betalt tillbaka det man varit skyldig dem?
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Om det var så att du inte lyckades plocka lika många poäng som du fick stöd för (mindre än 75% av mängden alltså), så får du kanske läsa så många poäng tills du ges studiestöd igen. Om det har gått en stund kan vissa se mellan fingrarna i sådanna fall dock.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

HLC wrote:Om det var så att du inte lyckades plocka lika många poäng som du fick stöd för (mindre än 75% av mängden alltså), så får du kanske läsa så många poäng tills du ges studiestöd igen. Om det har gått en stund kan vissa se mellan fingrarna i sådanna fall dock.
Okej, borde inte vara omöjligt att jobba ihop pengar så man klarar sig under tiden tills man fått ihop pengar. Man tackar!
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

HLC wrote:Om det var så att du inte lyckades plocka lika många poäng som du fick stöd för (mindre än 75% av mängden alltså), så får du kanske läsa så många poäng tills du ges studiestöd igen. Om det har gått en stund kan vissa se mellan fingrarna i sådanna fall dock.
Om man har någon vettig anledning till att man inte tagit tillräckligt många poäng så kan man skriva det när man ansöker, då brukar man ändå få pengar. De vill väl låna ut så mycket som möjligt så de ska tjäna mer pengar..
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
Post Reply