Synfel?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Synfel?

Post by Moonsky »

Om man har synfel, kan man ignorera det?
Eller kan det bli värre om man inte går till doktorn?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

definera synfel?
Att du ser suddigt/brytningsfel? Ja då är det optikern du ska gå till. Inget farligt kan hända om du inte gör det.
Dyslexi
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Jag är närsynt men har inte alltid varit det. Fan vad jag stör mig på det. Jag hatar livet. Jag kan inte ens se klart framför datorn längre.

FFFFFFUFUUUUU.

För att vara on-topic, så har jag hört att synfel förvärras utan korrektion, men jag fattar inte varför det skulle vara så. Vad som förvärrar är väl snarare att du fortsätter med det beteende som vållade synfelet från första början.

Typ som att sitta vid datorn :)
meh
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

När jag hållit för ett öga, så har jag ibland tyckt att jag ser bättre på ena än det andra.

Sen när jag satt i bilen, så kunde syrran läsa en skyllt som stod långt borta, men det kunde inte jag.

Jag sitter hela dagen framför datorn.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Vi hade uppe detta före. Det kom fram till något halvflummigt att man ska åka till fjällen och vandra där utan linser för att på så vis förbättra synen.

Närsynhet behöver inte leda till självmordstankar. Jag har -3.0 och att sitta vid datorn utan linser är jobbigt. Men är man van vid att ha linser i så är det inga problem.

Jag känner mig inte vaken förns jag stoppar i linserna på morgonen föresten.
Nu har synen varit stabil i ett år så det kanske blir en operation snart. Mest av ekonomiska skäl (en operations kostnad verkar som en droppe i havet om man jämför med vad det skulle kosta att bära linser hela livet).
Dyslexi
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Om man inte korrigerar eller har felkorrigering så sliter det hårt på ögonmuskulaturen vilket kan ge "temporärt" sämre syn, tills man "stretchat" på muskulaturen så att den återgår till ett normalare tillstånd. Om sådanna "muskelskador" kan bli permanenta om det inte åtgärdas vet jag inte.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

HLC wrote:Om man inte korrigerar eller har felkorrigering så sliter det hårt på ögonmuskulaturen vilket kan ge "temporärt" sämre syn, tills man "stretchat" på muskulaturen så att den återgår till ett normalare tillstånd. Om sådanna "muskelskador" kan bli permanenta om det inte åtgärdas vet jag inte.
Och det har du läst vart?
Mac mini
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

mcrj wrote:Och det har du läst vart?
Det var vad jag blev förtald av min optiker, sedan dess har min syn förbättrats något.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

HLC wrote:
mcrj wrote:Och det har du läst vart?
Det var vad jag blev förtald av min optiker, sedan dess har min syn förbättrats något.
Typ samma skröna som sitt inte för nära tv.
Mac mini
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Personligen lysnar jag bara på dylika råd ifrån facklärda personer. Således är förvisso även mitt råd att faktiskt fråga facklärda personer och inte människor på internet.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply