Köpa grejer av Krishnarörelsen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Köpa grejer av Krishnarörelsen

Post by jb »

Hejsan svejsan på er allihopa.

Jag sitter här med lite funderingar angående Krishnarörelsen/Hare Krishna/ISKCON. Hittade denna fina poster på http://www.thekrishnastore.com/ och skulle gärna vilja beställa den.. Även lite smått sugen på en liten Shiva+Parvati+Ganesh-staty.
Image Image

http://www.govindasbutik.com/ har jag även hittat kikärtsmjöl, yogite (har druckit yogite förut, är gjort på en massa nyttiga kryddor och ska koka typ 20 minuter, smakade nästan som pepparkakor) samt en del intressanta kryddor, har ej har sett någon av dessa produkter på ICA/Willys där jag bor.

Nu är ju frågan, vill man verkligen bidra med pengar till Krishnarörelsen, det är ju en jävla sekt.. Har hört att det är en av världens farligaste sekter, vad beror detta på? De är ju vegetarianer (jag är också det) och delar ut gratis mat genom Food for Life, det låter rätt bra i mina öron faktiskt. Men det där med "en av världens farligaste sekter" låter ju förstås mindre bra, väldigt mycket mindre bra. Så vad är det egentligen som gör dem så farliga? Vad går pengarna till för hemskheter om man handlar av dem?

Vill inte bidra med pengar som går till någonting jättehemskt, så är det värt att köpa någonting av dem?

Mvh jallabert
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Du kan köpa Yogi te på Indiska.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Krishnarörelsen sysslar med hjärntvätt på sina medlemmar och är tydligen notoriskt svår att ta sig ur, men någon mer omfattande sinister plan för att påskydda armageddon har jag inte uppfattat att de har.
Jag kan tänka mig ett dussintal sekter, däribland kristna kyrkan, som jag uppfattar som betydligt farligare i sina ideal om än kanske inte mot individen.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Moonsky wrote:Du kan köpa Yogi te på Indiska.
Var in på indiska i skärholmen någon gång strax efter nyår, men de hade bara lite kläder och lite skräp där, inget yogite :S.. får väl åka till Karlskrona någon gång, men det ligger helt åt fel håll då jag pluggar i Karlshamn och bor i Ronneby. Karlskrona ligger åt andra hållet med tåget :|
Big_Bird wrote:Krishnarörelsen sysslar med hjärntvätt på sina medlemmar och är tydligen notoriskt svår att ta sig ur, men någon mer omfattande sinister plan för att påskydda armageddon har jag inte uppfattat att de har.
Jag kan tänka mig ett dussintal sekter, däribland kristna kyrkan, som jag uppfattar som betydligt farligare i sina ideal om än kanske inte mot individen.
Mjo, kristna kyrkan är väl också rätt läskig, speciellt med tanke på hur stor den är. De har ju hittat på så mycket knas under alla år, och alla är så dumma att ingen gör något åt det :S. Vilket påminner mig om att jag måste gå ur den där kyrkan någon gång innan jag blir tvungen att betala skatt.

Men mja, är ju inte allt för mycket pengar, och en stor del går väl direkt till kostnaden för deras inköp av produkterna jag vill ha, + en massa i skatt. Så kanske inte blir allt för många kronor kvar att hjärntvätta folk för. Pengar som arbetande människor betalar i skatt går väl antagligen till en del hemska saker också.

Har aldrig förstått hur man hjärntvättar folk riktigt, man lär ju behöva vara lättlurad eller något för att bli det. Jag har iofs en del erfarenhet av att hjärntvätta mig själv. Lyckades hjärntvätta mig så jag fick massa idiotiska åsikter förut, och även så min personlighet ändrades en del. Så en vacker dag såg jag mig själv och hur jag hade förvandlats till någon annan än jag brukade vara :S
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

Hjärntvättning går väl till i ungefär att man blir inlåst och torterad en längre tid, under dåliga förhållanden, medan man bombas med information kring det nya ämnet. Till sist blir man mer och mer mottaglig, börjar tro på informationen och belönas därefter när man gör framsteg så att säga.

I den nyaste Illustrerad Vetenskap finns det en hel artikel om just detta :)
http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=184&a=1218&id=1577

(Kan vara att jag minns lite fel, men ungefär så är det :))
Här var det tomt...
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

walliski wrote:Hjärntvättning går väl till i ungefär att man blir inlåst och torterad en längre tid, under dåliga förhållanden, medan man bombas med information kring det nya ämnet. Till sist blir man mer och mer mottaglig, börjar tro på informationen och belönas därefter när man gör framsteg så att säga.

I den nyaste Illustrerad Vetenskap finns det en hel artikel om just detta :)
http://www.illvet.se/polopoly.jsp?d=184&a=1218&id=1577

(Kan vara att jag minns lite fel, men ungefär så är det :))
Uh, så kan de väl fan ändå inte göra? Borde ju vara jättejätteolagligt. Måste väl gå å hjärntvätta på andra snällare sätt tycker jag. Läste lite i en kokbok som fanns på krishnarörelsens hemsida, där fanns massor med "fakta" som kändes väldigt tvivelaktika, typ "människan är egentligen vegetarian, för vi har inga klor, svettas genom porer i huden, har svag saltsyrekoncentration i magen och långa tarmar", och "kött innehåller tusentals beroendeframkallande giftiga ämnen som man tillsätter från långt innan djuret föds tills långt efter slakten". Men det var en del intressanta recept där i alla fall. Lättpåverkade människor lär ju kunna tro att varenda ord är sant.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

...och det är många som gärna är lättpåverkade.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Krishnarörelsens hjärntvätt innehåller ingen tortyr, men en proteinfattig kost tillsammans med otillräcklig sömn och minimalt med egen tid bryter även det ned det rationella tänkandet och gör medlemmarna till villiga marionetter.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply