Varför pratar min hjärna med sig själv?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Varför pratar min hjärna med sig själv?

Post by Moonsky »

När jag sitter vid datorn och är sysselsatt så händer det inte så mycket.
Men när jag promenerar ensam eller ensam sitter på tåget så händer det hela tiden.

Min hjärna börjar att prata med sig själv. Ofta är det på engelska. Det är ganska jobbigt att den håller på så hela tiden.

När jag är med någon annan, så är det inte så mycket problem, eftersom jag är upptagen med att prata med den personen. Det är jobbigt, för jag vet inte hur man inte tänker på någonting. Det kanske är lite svårt att koppla av, för varje gång jag är ensam och inte gör något, så börjar den spela upp konversationer som jag för med mig själv.

Jag tror att det är som värst när jag är trött. Typ när jag sitter på tåget efter att ha sovit dåligt.

Är det någon annan som har så?
Varför är det så?
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

För att vara skämtsam:
Det är inte när du hör röster i huvudet som säger åt dig vad du ska göra som du är onormal. Det är när du gör vad de säger åt dig som det är fel på dig.

För att vara mer allvarlig:
Jag har ingen aning, förmodligen är det bara att du tänker och av någon anledning har ditt undermedvetna bränt in på engelska.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Skaffa kompisar så kommer problemet försvinna...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

När jag är ensam och har brist på saker att göra händer det också ofta att jag börjar formulera konversationer och tänka mig händelseförlopp och grejer, skulle säga att det är helt normalt, hjärnan behöver väl nåt att göra antar jag. x]

Tycker du det är jobbigt, prova att ta fram ett mattetal eller liknande nästa gång det händer för att se om min teori stämmer. xD
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Man måste ju städa undan lite och få saker på plats sålla bort det som

är strunt mm.

Det är typ lite som i drömstadiet helt normalt.
Mac mini
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Helt normalt, tycker jag.
Händer ibland mig med, fast inte så ofta. Mitt tips är att börja läsa psykologi. Man lär sig mycket om hur ens hjärna fungerar!
DDS for life!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Sitt mer framför datorn och promenera mer sällan.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

lither wrote:Sitt mer framför datorn och promenera mer sällan.
Kan vara klurigt med kollektivtrafik långa resvägar.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

lither wrote:Sitt mer framför datorn och promenera mer sällan.
Jag sitter nog alldeles för mycket vid datorn.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Du ska väl vara glad att du inte hör röster som du tror att är på riktigt även fast de inte är det, som säger en massa läskiga saker, och som du inte kan kontrollera själv.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

kr1sse wrote:
lither wrote:Sitt mer framför datorn och promenera mer sällan.
Kan vara klurigt med kollektivtrafik långa resvägar.
Image

och sluta leva under stenar
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Den fungerar bra när man går på lervägen och måste anstränga sig för att inte trampa på isfläcker eller vattenpölar också? (:
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Nu vet jag inte vilka tåg du åker med men röda linjen är rätt clean från sådant. Dessutom går man inte när man sitter ner.
Dyslexi
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

MooDHooDs wrote:Nu vet jag inte vilka tåg du åker med men röda linjen är rätt clean från sådant. Dessutom går man inte när man sitter ner.
Röd linje utgör endast en marginell del av min resa. Lervägar utgör cirka 1/3.

Och om man bara åker röd linje så har man aldrig lång resväg, ens om man åker från norsborg till mörby centrum. x]
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

kr1sse wrote:
MooDHooDs wrote:Nu vet jag inte vilka tåg du åker med men röda linjen är rätt clean från sådant. Dessutom går man inte när man sitter ner.
Röd linje utgör endast en marginell del av min resa. Lervägar utgör cirka 1/3.

Och om man bara åker röd linje så har man aldrig lång resväg, ens om man åker från norsborg till mörby centrum. x]
Dock är inte "gå på lervägar" någon kollektivtrafik.
Jag åkte från fruängen till stadion, tog 35 minuter i morgonrusningen, kändes oerhört långt. Speciellt eftersom det var varje vardag.
Dyslexi
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Kan rekommendera lite läsning:
The Power of Now - Eckhardt Tolle
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

MooDHooDs wrote:Dock är inte "gå på lervägar" någon kollektivtrafik.
Jag åkte från fruängen till stadion, tog 35 minuter i morgonrusningen, kändes oerhört långt. Speciellt eftersom det var varje vardag.
Men lervägarna ingår i resvägen och det är på grund av kollektivtrafiken som jag måste gå dem. ;P
Jag reser ungefär en och en halv timme varje vardagsmorgon. (Lika mycket på eftermiddagen.) Då är inte längre 35 minuter långt längre. x]
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

min hjärna konverserar alltid med sig själv eller mitt lilla alster. jag kan ha en konversation i hjärnan med mig själv, eller två, samtidigt som jag pratar med någon irl o.O
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Lite konkreta tips:

Varje gång du kommer på dig själv med att föra en dialog med dig själv, var uppmärksam på vad den säger till dig.

Den där rösten brukar man generellt kalla för egot.

Vad jag brukar göra när jag hör egot för mycket är att sätta mig upp, ta några djupa andetag och bara titta på min omvärld. Helt plötsligt verkar det som att allting har stängts av och jag inte har någonting i skallen längre. Jag har också märkt att det fungerar bättre om man betraktar någonting med förundran eller att man tycker att någonting är vackert.

Som sagt, det är svårt att förklara, men läs gärna boktipset jag gav till dig lite högre upp i tråden.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

Det skadar väl inte att resonera med sig själv?

Jag tycker det händer ganska ofta - det handlar mest om att försöka se genom fördomar, utöva rationalitet och självpeppning.
meh
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Oh hey guys.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Post by kajs »

jag gör det ofta när jag har tid över. hjälpre bra för självpepp och bearbetning av sånt som hänt och som jag gjort tvivelaktiga beslut rörande.
periodvis är det på engelska
Post Reply