Tatuera sig i Göteborg

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Tatuera sig i Göteborg

Post by smorgar »

Fick en tatuering av tjejen i födelsedagspresent så nu tänkte jag äntligen få min megaman gjord. Frågan är bara vart man ska gå, tips?

Har även lite funderingar över hur det blir när man tatuerar pixlar, det borde vara rätt svårt eller är det en dum idé från början? Tanken är att figuren skall vara ca 5-7cm hög. Vad tror ni?

Motiv: http://smorgar.mine.nu/megaman9.gif
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Tyvärr får inte du göra det, för Megaman är skyddad under upphovsrättslagen och ägs av Capcom.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Warez!?!

Jag tror inte dom bryr sig så mycket ska du se... Hade nog varit en annan femma om jag skulle tjäna pengar på detta men nu är man bara en fanboy. Jag tror snarare att dom tycker det är roligt att någon uppskattar deras verk så pass mycket att man vill göra en permanent bild av deras figur på sin kropp...

Nu kan jag ju ha helt fel och dom blir helt tossiga men inte bryr jag mig om det.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Megaman tatueringar

Den jag kommer på så här på rak arm är http://www.heidihaytattoo.com/ .
Fast eftersom det är relativt enkelt motiv skulle nog smålänningen i mig gå till en bra studio, men inte för bra så det inte blir för dyrt.

När vi ändå är inne på ämnet hittade jag denna tatueringen. Killen skriver
While spending some time in Japan, I was lucky enough to get the kanji for "Dragon soul" tattooed on my arm at a studio in Tokyo. The artist helped me translate the phrase into kanji.
Fast egentligen betyder det utlänning/outsider :)

Dagens fail :D
我思う、ゆえに我あり
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Tack ska du ha thimp!

Heidihay är ett tips jag fick tidigare av stealth här på forumet så det skall garanterat kollas in. Dock ska kötiden vara smärtsam :P

Efter som att jag inte har någon koll alls så undrar man ju lite vart man ska gå. Är mest ute efter tips på bra ställen så att jag kan botanisera lite.

Tips so far:
Heidihay
Buzzstop 28
Rebel Tattoo

Måste säga att jag är mest intresserad av Buzzstop 28 men har ju inte varit där så vi får se :)

Keep on posting folks!
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Långa köer betyder ofta bra tatuerare.

Ska höra med en kompis sen när han kommer online, hur långt kan du tänkas åka?
我思う、ゆえに我あり
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Jag förstår ju att långa köer uppstår om tatueraren är bra men frågan är hur pass bra man måste vara för att göra en snygg Megaman?

Runt Göteborg kan jag ta mig.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

smorgar wrote: men frågan är hur pass bra man måste vara för att göra en snygg Megaman?
Du får väl ta med dig en linjal eller kanske en fyrkantig form från lågstadiet, så ska nog inte kötid bli några problem ;)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Blev tipsad om www.citytattoo.nu från en avlägsen polare. Någon som vet något, bra/dåligt?
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

smorgar wrote:Blev tipsad om www.citytattoo.nu från en avlägsen polare. Någon som vet något, bra/dåligt?
Lite dyra men rätt duktiga :)

Rebel Tattoo i Linné är riktigt grymma också. Bloodwork också.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Det är upphovsrättsbrott!

Ska du tatuera Megaman, så får du kontakta Capcom och köpa en licens.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Moonsky wrote:Det är upphovsrättsbrott!

Ska du tatuera Megaman, så får du kontakta Capcom och köpa en licens.
Han har redan gjort det.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
thimp
Hedersbit
Posts: 1407
Joined: 2002-02-20 19:44:36
Contact:

Post by thimp »

Snackade nyss med min polare, även han rekommenderade Buzzstop 28 så det verkar ju vara ett bra väl. Den som väntar på något gott... som de säger.
我思う、ゆえに我あり
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Moonsky: Sköter du ditt så sköter vi vårt. Blir mycket lättare så. Ingen gillar en viktigpetter som bara sitter och gnäller i trådar utan att tillföra något konstruktivt. Så gör oss alla en tjänst och stäng ditt brödhål.

Jo Buzzstop 28 verkar nice, tänkte ta mig en sväng dit i morgon och kolla läget :)
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Vi kan ju inte uppmuntra till olagligheter här på 64-bits.

Upphovsrättsintrång är ett lagbrott. Att bryta mot lagen är olagligt. De som bryter mot lagen är kriminella. Kriminella individer hör hemma i fängelset.

Megaman är upphovsrättsskyddad enligt lagen om upphovsrätt. Det är intellektuell egendom som tillhör Capcom. Att stjäla är fel. Ingen gillar att bli bestulen på sina egendomar. Du skulle nog inte bli så glad om någon bröt sig in i ditt hem och stal din TV, eller hur?
64-bitars forumregler wrote:§ 1.1 All typ av illegal verksamhet är förbjuden. Detta inkluderar men består inte enbart av sådant som regleras av svensk lagstiftning.
§ 1.6 Uppmaning till piratkopiering eller liknande verksamhet är ej tillåtet.
§ 1.7 Att be om hjälp för att få en piratkopia att fungera är ej tillåtet.
User avatar
Marabou_Man
Posts: 1328
Joined: 2002-03-08 14:07:58
Location: Henån

Post by Marabou_Man »

Moonsky wrote:Vi kan ju inte uppmuntra till olagligheter här på 64-bits.

Upphovsrättsintrång är ett lagbrott. Att bryta mot lagen är olagligt. De som bryter mot lagen är kriminella. Kriminella individer hör hemma i fängelset.

Megaman är upphovsrättsskyddad enligt lagen om upphovsrätt. Det är intellektuell egendom som tillhör Capcom. Att stjäla är fel. Ingen gillar att bli bestulen på sina egendomar. Du skulle nog inte bli så glad om någon bröt sig in i ditt hem och stal din TV, eller hur?
Du luktar kiss.
(19:31:08) <Punisher> argh. satans buggigt bajs..
(19:31:41) <Marabou_Man> :(
(19:33:18) <Punisher> *svär*
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Marabou_Man wrote:Du luktar kiss.
Image
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

En tatuering av Megaman torde kunna falla under citaträtten, eller i detta fall Återgivningsrätten. Så, då slipper vi diskutera det här vidare.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Jag var en sävng på Buzzstop vid lilla bomen idag. Mycket trevligt ställe och likaså personalen.

Ska kika vidare lite men blev väldigt förtjust i just detta ställe. Dom hade ca en månads väntetid normalt sett, vilket det tydligen var för tillfället :)
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Om du vill ha en tatuering så får du faktiskt hitta på en egen. Megaman är upphovsrättsskyddad och är Capcoms intellektuella egendom. Du får inte stjäla deras egendom, då stöld är olagligt enligt svensk lagstiftning.

Jag får nog kontakta Buzzstop och informera dom om att Megaman är upphovsrättsskyddad. Jag tror inte att dom vill medhjälpa till upphovsrättsbrott, då även detta är ett lagbrott.

Kan nog bli aktuellt med att kontakta Capcom och informera dom också.

I värsta fall får jag nog kontakta polisen och informera dem om denna förberedelse alternativt uppsåt till brott.

Brott mot upphovsrättslagen kan medföra fängelsestraff upp till två år.
Intrång som sker uppsåtligen (dvs. med avsikt) eller av grov oaktsamhet
kan föranleda straff i form av böter eller fängelse i upp till två år.
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Post by Kalimac »

Om du nu är seriös, vilket jag tror de flesta här betvivlar, kunde du inte istället valt att engagera dig i något som åtminstone hade någon som helst relevans?
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Vafan, kan ingen se det som det roliga det är? ^^
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Var är Dissident när man behöver honom? (I Kina?)
Nåväl, Moonsky, för att få ett slut på dina fasoner: en tatuerare är en konstnär. Han skapar ett konstverk (tatueringen) med ett annat som grund (Megaman-bilden). Det är precis lika lagligt som det är för en fotograf att skapa ett konstverk (fotografera) med ett annat som grund (t.ex. en Megaman-figur).

Om det är något du eventuellt ska reta upp dig på så är det hur smorgar använder sig av sin eventuella tatuering. Där finns det mängder med lagar och bestämmelser, men att han inte skulle få tatuera in ett upphovsrättsskyddat material på sin kropp är pure bullshit. Att komma och leka jurist med ditt facit här på 64bits är dömt att misslyckas.
Och du misslyckades.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Moonsky, Lither och/eller jag har rätt. Släpp det.
Inte ens IPRED fungerar som argument här.
Inte ens i USA skulle du kunna bli fälld för en tatuering av Megaman.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Misslyckande? :(

Jag tyckte att det var ganska bra trollande.

Försöka jämföra att göra en tatuering med stöld, lol, och dra en parallell med att någon skulle bryta sig in i hans bostad och stjäla hans TV.

Antyda att tatueringen skulle betyda att han är kriminell, och ta upp fängelsestraff.

Det värsta är att det tragiskt nog finns en viss verklighetsförankring, vilket gör att man inte vet om jag är seriös eller inte.


Lycka till med en tatuering. Är det menigen att den ska se ut pixlad?
Jag vet inte om det blir så bra med en pixlad-look på huden, då den är elastisk.
Post Reply