Longstock lever! (eller skrivregler)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Longstock lever! (eller skrivregler)

Post by Longstock »

Hej!
Jag pluggar, som några av er säkert vet, på komvux. Pluggar textkommunkation A.
Men nu till mitt "problem":
Läraren påstår att det alltid är fel att använda citattecken (" "). Alltså oavsett sammanhang - det är alltid fel att använda " ". Som första uppgift, och skratta inte nu, skulle vi beskriva oss själva. Använde då lite citat från berömda personer som jag tycker är bra, och tog då dessa inom citattecken, men läraren tyckte att jag ska använda pratminus. Stämmer verkligen detta, eller har jag missförstått den skrivregeln?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Som jag vet ska allt som inte DU har skrivit, men som du kopierar/citerar, användas med " " ... ?
Talstreck verkar inte alls logiskt ...
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

När det är citat säger hon att det ska vara kursiv stil. Det konstiga var att jag fick sänkt betyg i religion B för att jag just gjorde så..
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Sluggo
Posts: 182
Joined: 2006-08-29 23:24:16
Location: Jämtland/Sthlm/GBG
Contact:

Post by Sluggo »

Citationstecken SKA alltid användas då man citerar någon. -Därav namnet Citationstecken. Sedan används ofta kuriv stil också för att ytterliggare uttrycka att det är ett citat.
Får du sänkt betyg för att du använder korrekt svenska, kanske du bör ta upp det med rektorn..
//Leffe
-Humlor kan inte heller flyga-
Moderkort: MSI68A-GD55 (G3) (MS-7681 VER:4.0).
Processor: Intel Core i7-2600K (3.4GHz).
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz Vengance LP.
PowerColor Radeon X1900GT 256MB
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Sluggo wrote:Citationstecken SKA alltid användas då man citerar någon. -Därav namnet Citationstecken. Sedan används ofta kuriv stil också för att ytterliggare uttrycka att det är ett citat.
Får du sänkt betyg för att du använder korrekt svenska, kanske du bör ta upp det med rektorn..
Kan bara hålla med.
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Talstreck används i intervjuer och i löpande text för att ange vad någon i textens presens säger.
Ett citat av typen:

"To err is human, to moo is bovine"
- Lucius Anasus Seneca

Anges snarare i den form jag angivit.

Citat av större textblock i löpande text anges lämpligen med kursiv stil ofta även i indraget stycka, men i de fall där citatet inte sträcker sig över mer än en till två meningar är citattecken det brukliga.
-Det här är ju rent larv, tänkte Big Bird.

Att utge sig för att vara lärare i svenska och inte kunna hålla isär stilreglerna för propra intervjutexter från de som gäller i akademiska avhandlingar eller för den del enkla skoluppsatser... hur är det egentligen ställt med svenska skolväsendet, i nästa val är det jag som röstar på kristdemokraterna.
Eller med andra ord, det din svensklärare försöker slå i dig är rent larv och en auktoriserad lärare vid en lärdomsinstitution som inte är ständigt nedläggningshotad och tvingas förlita sig till bottenskrapet av vikarietunnan skulle hånskratta. (and you can quote me on that) ;P
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply