Censur på internet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Censur på internet

Post by Moonsky »

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_censorship
På kartan där, så kan man see att det en skrämmande hög andel av länder som censurerar internet. Tråkigt nog kommer det säkert att bara bli fler och fler. :(

http://www.wikileaks.org/wiki/Mict-bloc ... -07csv.txt
Lista på websiter blockade i Thailand.

http://www.wikileaks.com/wiki/797_domai ... ic%2C_2008
Lista på websiter blockade i Finland. De blockar även en Finsk sida som är kritisk till censur. Riktigt illa när man inte ens får prata om censuren. :(

http://www.wikileaks.org/wiki/Denmark:_ ... C_Feb_2008
Sidor blockade i Danmark.

http://yro.slashdot.org/article.pl?sid=09/03/17/1228224
I Australien så får man inte veta vilka sidor som är blockade. Om man länkar till en sida som är blockad (man kan inte vilken), så får man betala $11,000 per dag.

The first rule of censorship is that you cannot talk about censorship
User avatar
ShoGun
Posts: 272
Joined: 2006-09-12 14:50:38
Location: Deru

Post by ShoGun »

Fascism är härligt.
Happy New 1984! Sweden is going there.

Edit: Bör väl kanske tillägga att när jag kollar på listorna så är väldigt många av sidorna typ sidor med barnporr, snuff och dylikt. bara kolla på namnen liksom :p
Abyssa(Subject to change): C2D E8400 - 4870x2 - 4GB ram - Windows Vista 64bit / Mandriva - Pending
Fultjack: HP 6510b - 2GB ram - T7100 - Windows XP 32bit - Active
Lilium: - Terminated | Ceteru: - Terminated
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Jag är ingen vän av censur, men barnporr tycker jag det är bra att de blockar.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

malici0us wrote:Jag är ingen vän av censur, men barnporr tycker jag det är bra att de blockar.
Men då är du ju en vän av censur?
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

All censur ska bort. Om man ser något hemskt så får man väl svälja och komma över det - men sanningen ska vara tillgänglig, alltid.

Så tycker jag, men det finns säkert situationer då resultatet kan vara bättre om censur eller liknande användes.
meh
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Man kan ha olika åsikter om detta. Men jag tycker att jag kan tumma lite på min åsikts- och tryckfrihet för att skydda de små som inte kan skydda sig själva. Censur av barnporr får gärna förekomma om man ska fråga mig!
DDS for life!
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Jag tycker att det vore bra om man censurade saker som guider till hur man odlar cannabis och recept på metamfetamin/andra droger, narkotikaliberal propaganda som är baserad på fantasi (typ "det är ofarligt att röka cannabis") m.m. så att folk inte blir sugna på att prova droger. Speciellt unga människor är ju lätta att påverka på ett dåligt sätt genom att skriva hur ofarligt det är med droger.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

nva wrote:
malici0us wrote:Jag är ingen vän av censur, men barnporr tycker jag det är bra att de blockar.
Men då är du ju en vän av censur?
Nej, det tycker jag inte.

Jag hatar katter säger vi, men jag gillar en specifik katt. Är jag då vän av katt? :P
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

malici0us wrote:Nej, det tycker jag inte.

Jag hatar katter säger vi, men jag gillar en specifik katt. Är jag då vän av katt? :P
Nej, men du är hycklare då.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

jb wrote:Jag tycker att det vore bra om man censurade saker som guider till hur man odlar cannabis och recept på metamfetamin/andra droger, narkotikaliberal propaganda som är baserad på fantasi (typ "det är ofarligt att röka cannabis") m.m. så att folk inte blir sugna på att prova droger. Speciellt unga människor är ju lätta att påverka på ett dåligt sätt genom att skriva hur ofarligt det är med droger.
Då borde det väl vara olagligt för mig att säga till dig att knark är bra?
Det är ju bara löjligt.

Jag tycker det är bra att man får säga vad man vill. Om någon tror att knark är bra, så får den väl tro det. Tur att Galileo kunde påstå att jorden inte var platt.

Folk får väl använda sig lite utav sunt förnuft. Om man använder sig utav droger för att Johnny Crackpot har skrivit att droger är bra på sin hemsida, när det står i medicinska och vetenskapliga journaler att så inte är fallet, då får man skylla sig själv.

Det är bra att det finns guider för ur man odlar cannabis. Information bör vara fri. Om jag som vuxen människa och myndig person anser att det skulle vara bra för mig att bruka cannabis (eller skjuta mig själv i foten), så bör jag få göra det så länge som jag är myndig och ej skadar någon annan.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

borz wrote:Man kan ha olika åsikter om detta. Men jag tycker att jag kan tumma lite på min åsikts- och tryckfrihet för att skydda de små som inte kan skydda sig själva. Censur av barnporr får gärna förekomma om man ska fråga mig!
Barnporrslagarna är ju helt trasiga.

En person kan ha sex när denne är 15 år gammal. Men den kan inte ta naken bilder på sig själv innan den fyllt 18 år?

Om en person är 17 år gammal, sen fyller 18 år gammal. Då är denne personen vuxen och myndig. Då bör således denna person vara tillåten att distribuera nakenbilder på sig själv tagna vid tillfället innan denne person var myndig.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

Moonsky wrote:Barnporrslagarna är ju helt trasiga.

En person kan ha sex när denne är 15 år gammal. Men den kan inte ta naken bilder på sig själv innan den fyllt 18 år?

Om en person är 17 år gammal, sen fyller 18 år gammal. Då är denne personen vuxen och myndig. Då bör således denna person vara tillåten att distribuera nakenbilder på sig själv tagna vid tillfället innan denne person var myndig.
Det vore bra att höja åldersgränsen för att ha sex till 21 år och förbjuda sex utanför äktenskap tycker jag.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Moonsky wrote:
borz wrote:Man kan ha olika åsikter om detta. Men jag tycker att jag kan tumma lite på min åsikts- och tryckfrihet för att skydda de små som inte kan skydda sig själva. Censur av barnporr får gärna förekomma om man ska fråga mig!
Barnporrslagarna är ju helt trasiga.

En person kan ha sex när denne är 15 år gammal. Men den kan inte ta naken bilder på sig själv innan den fyllt 18 år?

Om en person är 17 år gammal, sen fyller 18 år gammal. Då är denne personen vuxen och myndig. Då bör således denna person vara tillåten att distribuera nakenbilder på sig själv tagna vid tillfället innan denne person var myndig.
Jag ser inte relevansen!
DDS for life!
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

jb wrote:
Moonsky wrote:Barnporrslagarna är ju helt trasiga.

En person kan ha sex när denne är 15 år gammal. Men den kan inte ta naken bilder på sig själv innan den fyllt 18 år?

Om en person är 17 år gammal, sen fyller 18 år gammal. Då är denne personen vuxen och myndig. Då bör således denna person vara tillåten att distribuera nakenbilder på sig själv tagna vid tillfället innan denne person var myndig.
Det vore bra att höja åldersgränsen för att ha sex till 21 år och förbjuda sex utanför äktenskap tycker jag.
Varför inte 30år på en gång?
Mac mini
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

mcrj wrote:Varför inte 30år på en gång?
För att en 21-åring är vuxen till skillnad från en liten 15-åring som nyss har fått hår runt sitt könsorgan. När man är 15 är man fortfarande ett barn.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

jb wrote:
Moonsky wrote:Barnporrslagarna är ju helt trasiga.

En person kan ha sex när denne är 15 år gammal. Men den kan inte ta naken bilder på sig själv innan den fyllt 18 år?

Om en person är 17 år gammal, sen fyller 18 år gammal. Då är denne personen vuxen och myndig. Då bör således denna person vara tillåten att distribuera nakenbilder på sig själv tagna vid tillfället innan denne person var myndig.
Det vore bra att höja åldersgränsen för att ha sex till 21 år och förbjuda sex utanför äktenskap tycker jag.
Om vi tar rösträtts-, spritköps- och körkortsåldrarna också i samma svep så är jag med.

men för att återvända till ett mer relevant ämne. Censur är ett väldigt känsligt koncept. Man kan tycka att det är en bra idé att blockera oönskade företeelser och åsikter men gränserna tenderar att bli suddiga. Ju mer vi censurerar på internet desto känsligare tycks själva diskussionen om censur bli, vilket det australiska exemplet visar med all önskvärd tydlighet.
Last edited by Big_Bird on 2009-03-18 23:30:21, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Man löser inte problemen bara för att de censureras. Det är knappast som så att barnporren försvinner bara för att man censurerar den. Lös problemet där det verkligen börjar. Internet är gjort för att vara fritt.

Bara för att vi förbjuder uteliggare centralt i stan betyder det inte att de inte finns kvar. Finns andra kanaler.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

malici0us wrote:Jag är ingen vän av censur, men barnporr tycker jag det är bra att de blockar.
"Jag är inte för dödsstraff, men när det kommer till våldtäktsmän asså .."
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

lither wrote:
malici0us wrote:Jag är ingen vän av censur, men barnporr tycker jag det är bra att de blockar.
"Jag är inte för dödsstraff, men när det kommer till våldtäktsmän asså .."
Jag är inte rasist, men dom där blattarna är så jävla kaxiga...
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

ADiS wrote:Man löser inte problemen bara för att de censureras. Det är knappast som så att barnporren försvinner bara för att man censurerar den.
Du tror inte att det skulle bli liiiiiiite mer barnporr och mycket lättare att hitta den ifall man inte censurerade det?
ADiS wrote:Internet är gjort för att vara fritt.
Vad är detta påstående baserad på? Har du några källor till det? Jag tycker det låter som någonting en gräsrökande hippie hade kunnat säga under en LSD-tripp.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:
lither wrote:
malici0us wrote:Jag är ingen vän av censur, men barnporr tycker jag det är bra att de blockar.
"Jag är inte för dödsstraff, men när det kommer till våldtäktsmän asså .."
Jag är inte rasist, men dom där blattarna är så jävla kaxiga...
Jag är inte fisk, men jag är en torsk ...
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

jb wrote:
ADiS wrote:Man löser inte problemen bara för att de censureras. Det är knappast som så att barnporren försvinner bara för att man censurerar den.
Du tror inte att det skulle bli liiiiiiite mer barnporr och mycket lättare att hitta den ifall man inte censurerade det?
ADiS wrote:Internet är gjort för att vara fritt.
Vad är detta påstående baserad på? Har du några källor till det? Jag tycker det låter som någonting en gräsrökande hippie hade kunnat säga under en LSD-tripp.
Jag tycker att trance och liknande musik främjar användande av droger, så vi borde censurera all sådan musik. Alla vet ju vad de där ungdomarna hittar på ute i skogen hela nätterna. Eller hur jb?

Ju fortare du inser att de flesta tycker olika, desto fortare kommer du att inse att du inte kan göra något åt det, oavsett hur coola åsikter du själv har.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

jb wrote:
ADiS wrote:Man löser inte problemen bara för att de censureras. Det är knappast som så att barnporren försvinner bara för att man censurerar den.
Du tror inte att det skulle bli liiiiiiite mer barnporr och mycket lättare att hitta den ifall man inte censurerade det?
ADiS wrote:Internet är gjort för att vara fritt.
Vad är detta påstående baserad på? Har du några källor till det? Jag tycker det låter som någonting en gräsrökande hippie hade kunnat säga under en LSD-tripp.
Om jag frågar dig såhär, vem är det som bestämmer vad som skall censureras? Är det du som skall avgöra det? Problemet är inte att man komma åt det från nätet. Problemet är att det finns folk som tittar på sådant! Bara för att det finns en uppsjö av sådana sidor så betyder det inte att du besöker den. Den som besöker en sådan sida, utan att ta i, behöver akut hjälp/stryk, enligt mig. Det gör inte personen i fråga till en mindre pedofil för att han inte kan se det på nätet. Han hittar andra kanaler helt enkelt.

Det finns inga källor utan det är bara så. Internet är något som verken du eller någon annan kan kontrollera! Så jag tycker att du ska inse verkligheten och sluta röka olinjära cigarrer.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

jb wrote:Jag tycker att det vore bra om man censurade saker som guider till hur man odlar cannabis och recept på metamfetamin/andra droger, narkotikaliberal propaganda som är baserad på fantasi (typ "det är ofarligt att röka cannabis") m.m. så att folk inte blir sugna på att prova droger. Speciellt unga människor är ju lätta att påverka på ett dåligt sätt genom att skriva hur ofarligt det är med droger.
Är det därför du döper dina låtar till saker som "dödsknark" och "svamp"?
ADiS wrote:Man löser inte problemen bara för att de censureras. Det är knappast som så att barnporren försvinner bara för att man censurerar den. Lös problemet där det verkligen börjar. Internet är gjort för att vara fritt.

Bara för att vi förbjuder uteliggare centralt i stan betyder det inte att de inte finns kvar. Finns andra kanaler.
Exakt! Genom att censurera t.ex. barnporr sopar man bara problemet under mattan. I de flesta civiliserade länder är det förbjudet med barnporr. Hittar man en sida, sätt dit dem. Så svårt kan det inte vara eftersom allt innehåll faktiskt ligger fysiskt någonstans (problematiken ligger förmodligen i byråkrati).

Censurerar man det kommer ändå de som vill komma åt det åt det genom sina pedofilnätverk. Barnporr sidor är bara ett symptom på perverterade typer som saknar självkontroll.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Jag kanske är långsam här, men vad är skillnaden på att censurera ett uttryck och att förbjuda det i lag?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply