Vad gör vi åt SVT?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by Najze »

Slopa allt, börja om, sänd allt i HD, låt mig som privatperson välja de kanaler jag vill se på för 10 kr / kanal per månad, då är jag nöjd och glad ;)
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by -SE- »

Moonsky wrote: Alla vill inte ha SVT, men jag tycker att det är bra att det finns en neutral, opartisk kanal som främjar svensk kultur och som inte är bunden till kommersiella intressen.
Först och främst måste jag säga att det är en intressant tråd, dock har jag inte så mycket att säga om saken egentligen då jag inte har funderat särskilt mycket över det, mer än vad Moonsky sa. Det är för dyrt kan jag dock tillägga.

Men en fråga jag hade:
- Måste man betala TV-licens och på så vis få SVT, eller kan man bara betala boxer och få boxer-utbudet? (och gratiskanalerna)
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by Pinto »

-SE- wrote:
Moonsky wrote: Alla vill inte ha SVT, men jag tycker att det är bra att det finns en neutral, opartisk kanal som främjar svensk kultur och som inte är bunden till kommersiella intressen.
Först och främst måste jag säga att det är en intressant tråd, dock har jag inte så mycket att säga om saken egentligen då jag inte har funderat särskilt mycket över det, mer än vad Moonsky sa. Det är för dyrt kan jag dock tillägga.

Men en fråga jag hade:
- Måste man betala TV-licens och på så vis få SVT, eller kan man bara betala boxer och få boxer-utbudet? (och gratiskanalerna)
Så fort du drar in en tv i huset, radio eller tvkort i datorn, så måste du betala tv-licens. Spelar ingen roll vilken digital tv box du har.

Personligen så bryr jag mig inte, jag kollar aldrig på tv. Och under den korta tid jag ägde en tv så betalade jag aldrig licensen, för jag kände inte att det var värt. SVT borde börja finansiera sitt skräp på annat sätt.
We dance to all the wrong songs
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by -SE- »

Med andra ord: Har man TV, så måste man ha SVT. Förjävligt, valfrihet äger. (och betala TV-licens, fast den går väl till att underhålla tv-master exempelvis också).
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by linc »

Pinto wrote:Så fort du drar in en tv i huset, radio eller tvkort i datorn, så måste du betala tv-licens. Spelar ingen roll vilken digital tv box du har.
Nej, radio behöver du inte betala licens för.
hej.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by Pinto »

Fredrik Ågren wrote:
Pinto wrote:Så fort du drar in en tv i huset, radio eller tvkort i datorn, så måste du betala tv-licens. Spelar ingen roll vilken digital tv box du har.
Nej, radio behöver du inte betala licens för.
Det hade du rätt i. Något jag hört så det var väl dumt att skriva.
User avatar
kajs
Posts: 1025
Joined: 2003-12-29 13:34:00

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by kajs »

baka in det i skatten säger jag med!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by Big_Bird »

Problemet med att skattefinansiera Publik Service ligger i konceptet "oberoende television". Så fort du får en budget som är del av finansministerns nådiga lunta så ligger du ruggigt pyrt till och behöver i teorin hålla dig väl med vad för bottenlevande protoorganism som för tillfället sitter och styr i det departementet.

Så statskontrollerad som vår "oberoende" public service redan är i dag så skulle det ju bara bli en ännu sämre idé.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by lither »

-SE- wrote:Med andra ord: Har man TV, så måste man ha SVT. Förjävligt, valfrihet äger. (och betala TV-licens, fast den går väl till att underhålla tv-master exempelvis också).
Nej, det handlar om tv-mottagare, något som du kan montera bort från en mängd tv-apparater. Du kanske bara vill ha den för att kolla på dvd-filmer och spela tv-spel, då ska du slippa betala tv-licens. Alltså, har du tv-mottagare så ska du betala tv-licensen.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by -SE- »

Givetvis. Jag kan rätta mig lite: Har man television, så måste man ha SVT.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by DeCaff »

lither wrote:
-SE- wrote:Med andra ord: Har man TV, så måste man ha SVT. Förjävligt, valfrihet äger. (och betala TV-licens, fast den går väl till att underhålla tv-master exempelvis också).
Nej, det handlar om tv-mottagare, något som du kan montera bort från en mängd tv-apparater. Du kanske bara vill ha den för att kolla på dvd-filmer och spela tv-spel, då ska du slippa betala tv-licens. Alltså, har du tv-mottagare så ska du betala tv-licensen.
Är det fortfarande en "fackman" som måste ta bort den och ge intyg på det eller kan jag skruva bort den själv?
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by Longstock »

-SE- wrote:Givetvis. Jag kan rätta mig lite: Har man television, så måste man ha SVT.
Ja. På samma sätt som du har 4:an. Om du inte tycker om SVT kan du ta bort kanalen, men du måste fortfarande betala tv-avgift.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by -SE- »

Whatever. Det störande är ju inte att kanalerna finns, utan dessa obligatoriska påhitt. Snart kommer det väl tvång på att titta på dem också.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by nem »

Big_Bird wrote:Problemet med att skattefinansiera Publik Service ligger i konceptet "oberoende television". Så fort du får en budget som är del av finansministerns nådiga lunta så ligger du ruggigt pyrt till och behöver i teorin hålla dig väl med vad för bottenlevande protoorganism som för tillfället sitter och styr i det departementet.

Så statskontrollerad som vår "oberoende" public service redan är i dag så skulle det ju bara bli en ännu sämre idé.
Man skulle kunna ta ett riksdagsbeslut på att budgeten för SVT bestäms i sexårsperioder. Då är det svårt för en sittande regering att göra godtyckliga ändringar.

Sen kan man ju fråga sig hur länge till det är relevant att lägga stora summor på just television.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Vad gör vi åt SVT?

Post by Big_Bird »

nem wrote:
Big_Bird wrote:Problemet med att skattefinansiera Publik Service ligger i konceptet "oberoende television". Så fort du får en budget som är del av finansministerns nådiga lunta så ligger du ruggigt pyrt till och behöver i teorin hålla dig väl med vad för bottenlevande protoorganism som för tillfället sitter och styr i det departementet.

Så statskontrollerad som vår "oberoende" public service redan är i dag så skulle det ju bara bli en ännu sämre idé.
Man skulle kunna ta ett riksdagsbeslut på att budgeten för SVT bestäms i sexårsperioder. Då är det svårt för en sittande regering att göra godtyckliga ändringar.

Sen kan man ju fråga sig hur länge till det är relevant att lägga stora summor på just television.
Föreslog du just en femårsplan? Bolshevik!

;)

Televisionen som den ser ut idag är som du säger inte relevant länge till, men jag skulle vilja påstå att det är reklamtelevisionen som dör först. (Plus att vi aldrig kan få en fungerande internet-televison förrän vi rensat upp i upphovsrättslagarna)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply