gitarr spel

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

gitarr spel

Post by Mitra »

Hey började för crkus 6-7månader sen att börja läre mig spela lite gitarr.. Har inte haft jätte mkt tid att ägna mig åt nöjet men kanske 15 min om dagen iaf om man tar medlet..

Hur som helst, eftersom jag känner att det är roligare att lära sig lite låtar än bara teknik övningar o.s.v hela tiden så blandar jag lite så jag inte tröttnar för snabbt.

Det jag undrar lite över är hur man kommer över att kunna sjunga samtidigt som man spelar? min vänster hand är det inga problem med, den gör om jag vill. Men höger handed har svårt att hålla takt samtidigt som man sjunger. D.v.s om jag vill spela t.e.x ner-upp-ner-upp o.s.v men sjunger annorlunda så villa handen inte fortsätta. Någon som har något knep eller är det bara att träna in alla kombinationer så att det blir automatiska och man kan koncentrera på att sjunga?
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: gitarr spel

Post by Raspberry »

Hade väl relaterat problem med trummor tidigare när fötter och händer spelade i olika takt, bara nöta tills det sitter. :)
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: gitarr spel

Post by Joel »

Prova med att lära dig den ena delen skitbra först, och sedan börja blanda in den andra. Det första ska sitta i sten, det andra får hänga lite löst om det vill till en början.

Så brukar jag tänka, vet inte om det hjälper men värt ett försök.
meh
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: gitarr spel

Post by walliski »

Håller med båda föregående talare. Gäller att nöta in det, och till en början kan detta gå lättare om man först kan t.ex. spela / sjunga en låt utan problem.
Här var det tomt...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: gitarr spel

Post by kqr »

När jag spelade piano var det mkt att sätta kompet först, innan man blandade in melodin.
Men det är bara att nöta som gäller, tror jag. Min pappa som har spelat gitarr i närmare 40 år kan fortf ha problem med det när det kmr till konstiga strummönster. x]
Post Reply