Är datorn seg?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Är datorn seg?

Post by Joel »

Hej allihopa!

Jag tänkte starta en tråd där vi listar alla möjliga lösningar på det ganska vaga problemet

Seg dator

Jag kunde inte bestämma mig för vilket subforum som passade bäst, så överlåter det åt moderatorerna.

Jag inser att problemet inte begränsar sig till särskilt mycket, följaktligen kommer vi här lista lösningar på seghet i allmänhet, inklusive segt nätverk, seg framerate, seg sökningstid, osv.

Jag börjar! (Det är fritt fram för moderatorerna att lägga till forumiternas bidrag, jag kommer inte kunna uppdatera särskilt ofta på egen hand)

1. Sega sökningstider på hårddisken.

Eventuella lösningar:

Defragmentering
Felkorrigering (tänk Scandisk, fast bättre)
Fixa 15 % fritt utrymme
Deaktivera indexering
Byta ut hårddisken (om det står säkert att inget annat hjälper, dvs hårddisken är knas på riktigt)

2. Låg bildfrekvens

Eventuella lösningar:

Sänk upplösning eller andra grafikinställningar
Överklocka grafikkortet (se dock upp för flaskhalsar)
Stäng ner program som körs i bakgrunden
Ladda ner och installera nyare drivrutiner (http://www.guru3d.com till exempel)
Köpa ny hårdvara (if all else fails)

3. Långsam uppstart

Eventuella lösningar:

NOGUIBOOT i boot.ini (mer specifik info snart)
Använd t.ex. CCleaner för att hindra startup-program från att köras igång.
Ta bort fonts (mer specifik info snart)

4. Segt visningsprogram

Eventuella lösningar:

Ingen aning





Detta var givetvis tänkt som ett gemensamt arbete, och jag kommer inte på mer just nu. Fyll i och fyll ut!

Mvh Joel
Last edited by Joel on 2009-04-15 22:53:41, edited 1 time in total.
meh
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Är datorn seg?

Post by kqr »

Förutsättandes att vi pratar Windows:
Till långsam uppstart borde det väl hjälpa att ta bort eventuella onödiga fonts, startup-program och allt möjligt junk som laddas in vid boot. Även optionen NOGUIBOOT i boot.ini kan vara smått effektiv.
User avatar
kaufman
Posts: 424
Joined: 2005-12-22 14:22:32

Re: Är datorn seg?

Post by kaufman »

Har ett litet problem som inte passar in i någon av dessa tre kategorier. När jag använder windows visningsprogram för bilder så tar det 5-10sekunder att se bilden (generation preview..) Kan sedan bläddra galant fram och tillbaka utan väntetid...

För mig personligen så blir det bara segare och segare så det slutar alltid med att ominstallera xp, 2-3ggr per år. Gissa! Jag har faktiskt brandvägg och antivirus och är inte helt tom i skallen, det är bara windows-demonen som inte gillar mig...
[Samsung 24" LCD Syncmaster 244T] - [MSI G31M-F, 1333FSB, m-ATX, GbLAN] - [Core 2 Duo E6750 / 2.66 GHz] - [Sapphire HD 3850 512MB GDDR3] - [2x TwinMOS DDR2 Twister PC6400 1024MB] - [Samsung SpinPoint T166 400GB SATA2] - [Seagate 80GB IDE]
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Re: Är datorn seg?

Post by Moonsky »

Yay, Aftonbladet guide.
3 tips för att väcka din gamla trötta dator till nytt liv och få den supersnabb!
Gör den dator 100 gångar snabbare på bara 2 minuter!
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: Är datorn seg?

Post by Joel »

Uppdaterat.

Trolla inte i vår tråd, Moonsky. Ingen tycker om dig.

Kr1sse - du får gärna förklara lite utförligare vad du menar med fonts och NOGUIBOOT i boot.ini, så att man fattar vad man ska göra.

Kaufman - jag känner igen det problemet, men vet inte hur man löser.
meh
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Re: Är datorn seg?

Post by Moonsky »

Ingen tycker om mig. :(

Formatera disken.
Post Reply