Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by borz »

Hej!

Har en bok som behöver publiceras på nätet helt gratis. Vi vill dock begränsa spridningen genom att hindra folk att ladda hem det. Boken är gratis men skall enbart gå att läsa från vår hemsida.
Finns det någon lösning för detta? Betaltjänst eller gratis opensource?

MVH Tim


EDIT: Måste nämna att vi absolut inte kommer att lyckas förhindra nedladdning, målet är snarare är att försvåra något...
DDS for life!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by MooDHooDs »

flash?
Dyslexi
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by Big_Bird »

Flash är nog det "bästa" sättet (förutom att koda en egen läsare som skapar de begränsningar som du önskar), men allvarligt talat, om du vill ha kontroll över spridningen av din bok borde du låta bli att lägga upp den på nätet. Är det något som folk vill ha så kan du inte skydda den.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by borz »

Vill gärna ha någon form av färdig lösning... har ni bläddrat i Bauhauss katalog på nätet så förstår ni.
Vill gärna ha en tjänst/program där man sätter in doc/pdf och folk kan bläddra det direkt i sin webbläsare.
Tänker inte hindra folk annat än att de inte ska kunna Arkiv --> Spara Som..
DDS for life!
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by MooDHooDs »

Ett längre textdokument är betydligt bekvämare att läsa på papper än på en skärm. Vill minnas att det finns serriösare forskning om detta.
Du begränsar ju "kunden" genom att inte kunna trycka ut det på skrivaren? Vill inte alla konstnärer att deras verk ska nå ut till så många som möjligt föresten?
Dyslexi
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by borz »

Boken för övrigt är på drygt 600 sidor så "flash" verkar vara ganska dåligt alternativ!
Jag skulle säga att det är ett alldeles utmärkt alternativ. Ett av de argument som folk har emot flash
på websiter är ju att man slipper se sin site indexerad hos Google så klienterna hittar till dina konkurrenter
istället, så det verkar ju mer tala för flash än emot.
DDS for life!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by Big_Bird »

Just nu är ju annars tiden att göra saker fritt tillgängligt och lita på massans betalningsvilja.
Men det är givetvis besides the point.

Jag har sett en teknik som jag tror kallas för epaper (utan att förväxla det med den andra sortens epaper) som ger dig en textläsare integrerad i webbläsaren liknande det resultat du vill ha. Men för tillfället ger mina googlingar inte något vidare resultat. Om boken är för tung för flash borde ni överväga att dela upp den i kapitelstora filer.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by madr »

antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by Hein »

Print screen...
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by borz »

madr wrote:http://issuu.com/

kanske?

Tack för tipset, ska undersöka detta närmare!

Hein wrote:Print screen...

Vill inte framstå som otrevlig, speciellt med tanke på jag ber om råd, men hur i hela friden tänkte du? Eller tänkte du överhuvudtaget?
DDS for life!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by fisk »

Har inte åratal av piratkopieringsdebatter lärt dig någonting?

Vill någon stjäla ditt verk så kommer de att kunna göra det, lätt.

De enda du försvårar det för, är för legitima betalande användare.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by borz »

1. Boken inte min - inte jag som bestämmer.
2. Legitima användare kan köpa boken om de önskar.
3. Upphovsrättsinnehavaren går med på att lägga ut boken gratis för att ev köpare ska kunna se vad köper.
4. Snälla ge tips och ideer, har ni inget att bidra med så låt bli alternativt starta en annan tråd - jag deltar gärna i den!
DDS for life!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by fisk »

Jag förstår ditt argument, men jag är tillika trött på det. Jag har under exempelvis min tid som student stött på flera olika lösningar på att 'läsa böcker på nätet' men inte a) kunna skriva ut b) kunna ladda hem c) inte kunna söka i/alt. kopiera och klistra text - i alla av de situationerna så har dessa lösningar bara gjort det svårare/mer irriterande för mig. Vid något tillfälle betalade jag t.om. en viss avgift för att få tillgång till materialet på det viset.

Jag önskar bara att det sättet att resonera kunde utplånas. Jag har köpt högar med böcker under min studietid och de gånger jag stött på de här skyddade alternativen så har det aldrig varit annat än problem med dem. Vad är syftet? "Provläsa 600 sidor"? Du säger att det inte är ditt val, men jag tror ändå att du samtidigt har inflytande över valet.

Vilken typ av förlust gör ni om ni t.ex. lägger ut en PDF? Jag kan garantera en större spridning, och en ökad mängd potentiella kunder. Vad är tanken bakom detta? Att bara skydda något för att upprätthålla en illusion av kontroll känns förlegat.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by borz »

Upphovsrättsinnehavaran gav sin tillåtelse att lägga ut boken gratis på nätet med ett vilkor - boken ska inte gå att skriva ut.
Går inte detta att åstadkomma så läggs inte boken ut på nätet, men går fortfarande att köpa i affär.
Därför förstår jag inte riktigt varför vi har denna diskussion. Upphovsrättsinnehavaren vill ha något som han vill, hans produkt = hans villkor. Jag respekterar detta även om jag själv kan ha helt annan åsikt i frågan.
DDS for life!
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by fisk »

borz wrote:boken ska inte gå att skriva ut.
Med dagens teknik (OCR, textigenkänning) så är det näst intill omöjligt att åstadkomma detta. Och definitivt omöjligt om du samtidigt vill att läsarna inte ska få huvudvärk av skyddsåtgärderna.

Diskussionen finns eftersom du startar en tråd på ett diskussionsforum. Ibland får man svar och diskussioner som man inte hade tänkt. Sådant är klimatet på Internet. Jag personligen förstår att du inte gillar det, och helst bara vill ha tips på program. I så fall rekommenderar jag google, eller forumdelen "Spel/Windows/Program". Denna sektion heter "Allmänt prat", och tills moderatorer börjar hårdstyra vad exakt som får sägas i trådarna så är ett ämne som detta diskutabelt bortom det enkelt raka (om vilket program som gör vad).

Jag undrar, hur tror du att din bekantskap skulle reagera om du tog en dylik diskussion med honom? Om du presenterade för honom att hans bok kommer att spridas, men att han har en ideologisk fördel (medvind) att följa den konstruktiva agendan inom Internet.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by Moonsky »

Du kan nog använda Flash.

Men jag tycker att du är ett rövhål om du begränsar så att de inte kan ladda ner den.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by IcePic »

fisk wrote:
borz wrote:boken ska inte gå att skriva ut.
Med dagens teknik (OCR, textigenkänning) så är det näst intill omöjligt att åstadkomma detta. Och definitivt omöjligt om du samtidigt vill att läsarna inte ska få huvudvärk av skyddsåtgärderna.
Jag är lite böjd att hålla med.

Nånstans måste man ju kunna se paralleller med att mp3:orna funnits för nerladdning på nätet i 14 år snart och branschen fortfarande inte kommit på ett enkelt sätt för folk att spela musik, trots att många faktiskt kan tänka sig att betala för sig. Om inte siterna gör det halvt omöjligt att använda dem, vill säga.

Diskussionen uppstår för att du blir företrädare för de gamla sunkiga idéerna om att man kan ge ut nåt utan att det kommer ut, alternativt för att du _inte_ sätter dig som företrädare för de som insåg redan på 90-talet att anden är ute ur flaskan och att man inte kan sprida och kontrollera samtidigt.

Jag gissar att ju mer hårdnackat du försöker vara neutral i mitten och hålla det på en rent teknisk nivå, desto mer kommer folk att bemöte de icke-tekniska delarna av ditt problem.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by larsan »

Hejs.

Vi (Göteborgs-Posten) använder Weblisher från Textalk för att göra vår tidning till e-tidning, dagligen.
Den skapas hos dem från en pdf.

http://www.textalk.se/weblisher.html??exp=textalk

Jag har ingen koll på kostnad, men ett exempel finner du här.
http://www.webbkampanj.com/gpmo/20090429MO/
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Låta användare läsa en bok on.line utan förmåga att ladda ne

Post by borz »

larsan wrote:Hejs.

Vi (Göteborgs-Posten) använder Weblisher från Textalk för att göra vår tidning till e-tidning, dagligen.
Den skapas hos dem från en pdf.

http://www.textalk.se/weblisher.html??exp=textalk

Jag har ingen koll på kostnad, men ett exempel finner du här.
http://www.webbkampanj.com/gpmo/20090429MO/

Tack för tipset, ska höra med dem!
DDS for life!
Post Reply