Blixtar i eluttaget.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Blixtar i eluttaget.

Post by AshTray »

Tja, skulle bara höra en sak. När jag satte i kontakten till TV'n bland annat efter att ha dragit ur den för det åskade, så blixtrade det till i eluttaget. Blev lite rädd och drog ur kontakten, satte i den igen, och det blixtrade igen! :O

Är detta vanligt, är det ofarligt? För elektroniken då menar jag, vill ju inte min fina TV m.m ska gå sönder.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by fredo »

Det där händer mig också, ganska ofta faktiskt. Ibland är det kontakten till TVn, ibland datorn... Vet inte om det kan vara farligt, men det har aldrig gått sönder något för mig i alla fall.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by HLC »

Vill du bli av med överslaget så gör rent uttaget, se till att alla eventuella jordningar går till samma jord och tryck bara in kontakten bestämt utan att tveka. (Rent teoretiskt får du "alltid" överslag oavsett hur du gör när du kopplar ihop två ledare med olika potentialer, avstånd och effekt varierar stort med div. parametrar)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by lord_vasagos »

det där fenomenet är bra vanligt när man kör i ojordade uttag
hade en gammal dekoderförut som gick i ojordat men såg hur det lös till blått i hela kontakten när man satt i den i väggen
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by AshTray »

Tack för svar. Uttaget är ojordat. Kom på att TV'n stod i standby när jag drog ur och satte i kontakten också. Kan det ha med saken att göra? Den funkar fortfarande iallafall :P
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by Moonsky »

Jag har ojordat uttag, och det händer hela tiden mig.
Dåligt.

Jag vill ha jordat.
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by -SE- »

Moonsky wrote:Jag har ojordat uttag, och det händer hela tiden mig.
Dåligt.

Jag vill ha jordat.
Svårt det här att antingen jorda det själv eller anlita elektriker.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by HLC »

-SE- wrote:Svårt det här att antingen jorda det själv eller anlita elektriker.
Skämta inte om sådant där, att anlita en (certifierad) elektriker i Stockholmsområdet är ibland helt omöjligt =/
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by kqr »

HLC wrote:Skämta inte om sådant där, att anlita en (certifierad) elektriker i Stockholmsområdet är ibland helt omöjligt =/
Inte att anlita dem, men att få dem ett faktiskt arbeta?
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by wille »

Att jorda ett elutag själv är inte så jäkla svårt. Däremot får du inte koppla in sladdar (enl lag) utan en elektriker får sköta det.

Men man kan spara lite pengar och arbete om man drar jorden själv och sedan låter elektrikern koppla in skiten (ev snackar med någon polare med certifikat).

OBS, känner du att du inte är 100% säker på hur du skall gå tillväga, SKIT I DET och ring din elektriker.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by übermensch »

wille wrote:Men man kan spara lite pengar och arbete om man drar jorden själv och sedan låter elektrikern koppla in skiten (ev snackar med någon polare med certifikat).
Glöm inte att be polarens firma att skriva kvitto om du går den vägen... Annars sitter du i skiten ändå när/om något händer.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by jb »

Det blixtrar i mina ojordade uttag också. Och för någon dag sedan fick jag en schysst stöt i handen när jag drog ur datorns strömadapter ur väggen :S
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by Bad_and_ugly »

Blixtarna i eluttaget är gnistor som uppstår då kondensatorer i apparaterna laddas upp, det uppstår en hög ström under ett mycket kort ögonblick, men nog för att sprätta iväg små partiklar av smält metall och även orsaka en tillfällig ljudbåge mellan kontaktytorna.
Kan inget om mycket
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Blixtar i eluttaget.

Post by Big_Bird »

kr1sse wrote:
HLC wrote:Skämta inte om sådant där, att anlita en (certifierad) elektriker i Stockholmsområdet är ibland helt omöjligt =/
Inte att anlita dem, men att få dem ett faktiskt arbeta?
Svårt även att finansiera. Sju papp för att göra straxt över hälften av uttagen i vår fyra.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply