Kinesiska teknikbutiker

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Kinesiska teknikbutiker

Post by Ghlargh »

Jag har grävt runt lite på kinesiska (hongkong) internetbutiker som säljer tekniska saker med fri frakt, hittills har jag hittat dessa:

dealextreme.com <- bra betyg från de flesta användare
kaidomain.com <- hyffsat betyg men högre priser och dåligt utbud.
focalprice.com <- får halvdåligt medelbetyg, men har bästa utbudet av MP3spelare.

Samtliga tar betalt via paypal och har ungefär samma problem, då de beställer från sin leverantör efter att du lagt din beställning händer det ofta att beställningar blir liggande länge, eller helt enkelt avbeställs och återbetalas då de inte får kontakt med leverantör. Jag vill också varna för att det handlar om kinesiska varor, och att man därför inte kan förvänta sig samma kvalité som på sånt man köper i väst.

Jag undrar om någon känner har några erfarenheter av ovanstående eller till fler sådana butiker. (fri frakt, ligger i asien, tar betalt via paypal). Skulle gärna vilja hitta någon som har bra service och bättre utbud av MP3spelare och PMP (Portabla mediaspelare).
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Kinesiska teknikbutiker

Post by xianze »

alibaba.com är helt okey för köp av i princip allt..
Oftast står inte priser utsatta på tillverkarnas hemsidor, utan man får ta kontakt via ex. mail.
Men så kan du också köpa ex. direkt från fabriker eller större grossister, vissa säljer bara i ex. 100-tal, men det är alltid roligt att surfa runt lite och kika på priser. annars har dealextreme helt klart billigaste frakten på kinaprylar :G
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Kinesiska teknikbutiker

Post by snigel »

Jag har handlat en hel del från dealextreme. Normalt går leveransen på 1-2 veckor. Man kan även delleverera om någon produkt skulle "fastna" i systemet. Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd med deras service.

Dealextreme har också en systersida som heter volumerate, där kan man få bättre priser om man ska beställa större partier. Tyvärr har de inte riktigt samma sortiment, men saknas något som finns på DX kan man ofta få dem att ta in det.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Re: Kinesiska teknikbutiker

Post by Fenix »

För den som känner för att importera bowlingattiraljer såsom kägelresare och banor, titta på http://www.longmarchbowling.com/ :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply