Trädgårdsfontän

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Trädgårdsfontän

Post by Stiiig »

Har pillat några dagar med lite pyssel i trädgården med frugan. Vi fick ett snille om att vi ville ha en fontän/rinnande vatten. Lustigt nog såg vi en liten "trädgårdsfontän pump" på ÖoB som var billig. Ännu lustigare var nog att svär far ringde å frågade om vi ville ha en liten damm/fågel bads grej. Klart vi ville! han jobbar på nån plastfirma så dom har gjort massa sittbadkar som skulle slängas. Visserligen är det ju vitt men skit samma. Blir bra när det är klart. Frugan fick bestämma hur det skulle se ut (som tur va) Och jag fullföljde bara hennes idéer.

Allt är ju naturligtvis inte klart än då det skall planteras grejer å kanske en guldfick eller två. Vi får se.

Så här gjorde vi:

Först hade vi valt ut en bra plats. Mellan Slogboden och trädgårdsmöblerna blir bra. Markerat platsen och provgrävt lite.
Image

När vi insett att vi bor på ett berg och att marken är full med sten så tröttnade jag på att gräva och letade fram jordfräsen som förstärkning. (man måste ju se stencool ut för att få köra jordfräs)
Image

När jag luckrat upp marken så gick det enklare att gräva. Men fick använda spettet till dessa små saker. ca 150x80x40 vart hålet... Så ni kan ju gissa hur tätt stenarna låg.
Image

Ja nu vart det ett litet hopp kan man säga. Men så här ser grunden ut helt enkelt. ett nedgrävt badkar med stenar runt och en liten sandstrand. Alla stenar som används kommer från hålet. bar bort några av de stora.
Image

En mkt bra början. Men skitigt som faan! Frugan kommer från görgelagött från början så hon ville ha lite "havstema".
Image

idag hittade jag en ny funktion med fontän pumpen också! den hade att uttag för att pumpa vidare vatten. Så jag gjorde ett vattenfall eller nått från en gammal kittel. Är mkt nöjd. Slangen ska bytas ut sen och så.
Image
Image
Image

Lite mer sten och lite vattenblommor och andra grönsaker och nån liten firre i de där sen kommer de bli finemang. Och ja jag vet att gräsmattan inte är klippt.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Trädgårdsfontän

Post by Raspberry »

Ser ju lovande ut :)
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: Trädgårdsfontän

Post by Big_Bird »

Bra jobbat.

Tycker dock ni ska fundera på att hitta en bra ogiftig färg och måla badkaret så det inte är vitt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Trädgårdsfontän

Post by snigel »

Alltid kul att se lite projekt :)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Trädgårdsfontän

Post by Stiiig »

Raspberry wrote:Ser ju lovande ut :)
Jepp, Tack!
Big_Bird wrote:Bra jobbat.

Tycker dock ni ska fundera på att hitta en bra ogiftig färg och måla badkaret så det inte är vitt.
Ja den vita botten förstör det mesta. Men vi har ju sett nu när den stått ett tag att sandstranden fläckar ner hela det vita då de regnar. Och att det sticker ut jävligt mkt med vitt. Så akvariebotten och kanske täcka kanterna med häfftiga vattenväxter står på prio nu. Att måla känns inte rätt.
snigel wrote:Alltid kul att se lite projekt :)
håller med, Tack.

Någon som vet hur pass det funkar med fiskar ? Guldfisk? karp? osv i denna damm då den inte är allt för djup?

Tänkte berätta att vattnet som rinner upp i kitteln är ju riktat uppåt. och av trycket uppstår ju en liten "bubbla" på ytan. På håll ser det ut som vattnet i kitteln kokar. hur snyggt som helst.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Trädgårdsfontän

Post by mkk »

Mycket trevligt projekt. Kanske lite växter runtom och att naturen får göra sitt ett år till nästa sommar så blir det nog riktigt müsigt. Ett rött LED-ljus i kitteln vore häftigt på kvällstid. ;^)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Trädgårdsfontän

Post by Stiiig »

mkk wrote:Mycket trevligt projekt. Kanske lite växter runtom och att naturen får göra sitt ett år till nästa sommar så blir det nog riktigt müsigt. Ett rött LED-ljus i kitteln vore häftigt på kvällstid. ;^)
ja växter blir det nog :D ja nån belysning lär de ju va. kanske ett flammande ljus under kitteln då det ändå ser ut som den kokar?
Sen finns det ju underbar trädgårds belysning som man kan ha både i och ovan vattnet.
Men först å främst nu så måste jag bygga ett filter till pumpen då jag dagligen får plocka borta skit ur den.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Post Reply