Fråga om en lag

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Fråga om en lag

Post by IsseBisse »

Jag har en fråga om "Lagen 1990.217 om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m."

Finns det något i denna lag som säger hur ett skyddsobjekt ska definieras? Om det t ex ska vara inhägnat eller så. Någon som kan tolka åt mig?

Tack på förhand.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Fråga om en lag

Post by xianze »

Vad jag vet brukar det väl vara så att det är inhägnat.
Men det kan ju även vara så att det enbart står en förbudsskylt på ex. en vapenkasun vilket innebär att byggnaden ej får avbildas, mätas etc. Så vad jag känner till är det väl vad som står på skylten?

Även vid ex. militära övningar kan länsstyrelsen besluta om att just de området där den militära gruppen har stationerat sig är ett skyddsobjekt... och då behöver det inte stå några skyltar...
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Re: Fråga om en lag

Post by xerxes »

Skyddsobjekt behöver inte vara inhägnade, dock är de oftast det. T.ex är de gröna mobiliseringsförråd som finns i många skogar skyddsobjekt, inklusive plattorna som de står på.
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Re: Fråga om en lag

Post by IsseBisse »

xerxes wrote:Skyddsobjekt behöver inte vara inhägnade, dock är de oftast det. T.ex är de gröna mobiliseringsförråd som finns i många skogar skyddsobjekt, inklusive plattorna som de står på.
Okej, det va mest om inhägnaden jag undrade. Jag blev nämligen bortkörd från ett skyddobjekt där man inte fick vistas "bakom skylten" vilket jag tyckte va en konstig definition. Tack!
Belzelcior
Posts: 35
Joined: 2007-10-03 6:47:59

Re: Fråga om en lag

Post by Belzelcior »

Enligt Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m., 12 §:
"Den som bevakar ett skyddsobjekt får också i den utsträckning som krävs för att bevakningsuppgiften skall kunna fullgöras avvisa, avlägsna eller, om en sådan åtgärd inte är tillräcklig, tillfälligt omhänderta en person inom eller vid skyddsobjektet ..."

Det är därigenom en definitionsfråga där den som bevakar avgör var du får befinna dig.
Om bevakaren hade varit på lite dåligt humör hade han dessutom kunnat plocka in dig eller plockat av dig föremål. Du skulle även kunnat bli utsatt för en kroppsvisitation enligt 11 §:
"Den som bevakar ett skyddsobjekt får besluta om kroppsvisitation ... "

Kroppsvisitation definieras exempelvis följande enligt KVFS 2008:3, 4 kap, 25 §:
"Vid kroppsvisitation ska den som ska visiteras ta av sig ytterkläder och
överlämna dessa samt andra tillhörigheter för undersökning. Om övriga kläder
behöver undersökas, ska även dessa överlämnas för undersökning."


Dvs, strippa av dig kläderna.
Dina rättigheter i den definitionen är dock att den som visiterar ej får titta på din nakna kropp, det kallas då för ytlig kroppsbesiktning. Orkar dock ej ta reda på just nu vad som gäller för ett skyddsobjekt, men inom Kriminalvården (som mitt exempel gäller) kan man 'uppgradera' till ytlig kroppsbesiktning med eget beslut.

Så, inte en så smart idé att ens vara i närheten av ett skyddsobjekt.

Vad gjorde du där förresten? :)
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Re: Fråga om en lag

Post by IsseBisse »

Jag hade tänkt bada, va nämligen vid varmvattenutsläppet för kärnkraftverket i Oskarshamn. Strömt vatten som dessutom är tio grader varmare än det vanliga havsvattnet, d.v.s. mycket trevligt badvatten. Det har dessutom varit fullt tillåtet att bada där tidigare..
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Re: Fråga om en lag

Post by lillis »

IsseBisse wrote:Jag hade tänkt bada, [...] vid varmvattenutsläppet för kärnkraftverket
wait what?
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Re: Fråga om en lag

Post by malici0us »

sredna wrote:
IsseBisse wrote:Jag hade tänkt bada, [...] vid varmvattenutsläppet för kärnkraftverket
wait what?
Jag reagerade också på det där...låter inte så nyttigt..
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Fråga om en lag

Post by xianze »

IsseBisse wrote:Jag hade tänkt bada, va nämligen vid varmvattenutsläppet för kärnkraftverket i Oskarshamn. Strömt vatten som dessutom är tio grader varmare än det vanliga havsvattnet, d.v.s. mycket trevligt badvatten. Det har dessutom varit fullt tillåtet att bada där tidigare..
niice, bara bada eller dyka också?
Jag har lite vänner som har dykt runt ringhals där, finns tydligen en hel del intressant fisk med tanke på att det är 10 grader varmare där året runt än i övrigt vatten vilket leder till att man kan hitta medelhavsfisk etc... :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Fråga om en lag

Post by walliski »

malici0us wrote:
sredna wrote:
IsseBisse wrote:Jag hade tänkt bada, [...] vid varmvattenutsläppet för kärnkraftverket
wait what?
Jag reagerade också på det där...låter inte så nyttigt..
Varför inte? Bara vanligt vatten som blivit uppvärmt då det agerat kylning... Skulle det vara radioaktivt skulle hela sjön/havet bli det till sist :P
Här var det tomt...
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Re: Fråga om en lag

Post by IsseBisse »

walliski wrote:
malici0us wrote:
sredna wrote:
IsseBisse wrote:Jag hade tänkt bada, [...] vid varmvattenutsläppet för kärnkraftverket
wait what?
Jag reagerade också på det där...låter inte så nyttigt..
Varför inte? Bara vanligt vatten som blivit uppvärmt då det agerat kylning... Skulle det vara radioaktivt skulle hela sjön/havet bli det till sist :P
Precis
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Fråga om en lag

Post by borz »

Kan TS möjligtvis heta Gordon Freeman?
DDS for life!
Post Reply