Ojämn bakgrundsbelysnig i Samsung LCD TV

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Ojämn bakgrundsbelysnig i Samsung LCD TV

Post by exzrael »

Hej,

Köpte igår en Samsum 40" LE40A866 och märkte ganska snart att bakgrundsbelysningen är ojämn på några punkter på skärmen. Det blir dova, ljusa "fläckar" som kan bli väldigt irriterande när man ser film med mörka partier.

Frågan är - jag har läst att väldigt många större LCD-skärmar har detta problemet men borde jag ändå lämna in och försöka få en ny TV snarast? Eller kan det bli bättre med tiden man tittar? Att sätta Backlight till en lägre nivå hjälpte något men halvdant inköp vill jag inte leva med.

Förslag och råd?
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: Ojämn bakgrundsbelysnig i Samsung LCD TV

Post by fisk »

Köp ny skärm. (Nej, det blir inte bättre)

Och var noga med att titta på bilden i butiken.

Skärmar är värdelöst att köpa online, om man inte har solklara tips från säkra källor.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Re: Ojämn bakgrundsbelysnig i Samsung LCD TV

Post by MooDHooDs »

fisk wrote:Köp ny skärm. (Nej, det blir inte bättre)
Garanti finns ju som alternativ...
Dyslexi
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Re: Ojämn bakgrundsbelysnig i Samsung LCD TV

Post by patrik åkerhage »

Köpte med en Samsung LED-tv (UE40B7050) för 17.000kr, har jättemycket clouding på den vilket är irriterande, den är endast några veckor gammal.

Men känns som det är lotteri det där, antingen får man en bra tv eller en dålig, och orkar inte lämna in tv:n för att chansa på att få en ny, kanske får en sämre tillbaks.

Så funderade på om man kan klaga på clouding om kanske 1 år, för då bör kanske Samsung insett att clouding är ett problem och därför satsa lite mer på att få bort den på dessa nya dyra tv-apparater. Och då kanske chansen ökar att man får en bättre tv tillbaks?
/ MoXX
Post Reply