Är 64-bits dött?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Re: Är 64-bits dött?

Post by Eruku »

Dött och dött, man tittar ju till här var tredje månad eller så för se om något hänt ;)
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Re: Är 64-bits dött?

Post by Andrej »

Det är väl en viss brist på friskt blod här. Själv ser jag ingen användare i den här tråden som jag inte känner till sen långt, långt tillbaka.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Är 64-bits dött?

Post by walliski »

Tydligen har forumet gått över till att nya medlemmar kommer hit nu som då, gräver fram en 2-3 år gammal tråd/spammar reklam, för att sedan försvinna i dunklet åter en gång...
Här var det tomt...
spixx2

Re: Är 64-bits dött?

Post by spixx2 »

Sen kan det vara så att vissa försöker återvända men det går inte då kontot har ballat ur och går inte att logga in på eller aktivera samt när man sedan råkar försöka regga möter en captcha som får vilken färgblind som helst att gråta... Men jag hoppas innerligt att forumet fortsätter leva då detta känns som en mogen version av Sweclockers :D
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Är 64-bits dött?

Post by Stiiig »

i ACP finns ju ett underbart verktyg för att påtvinga återaktivering av konton som inte använts före ett visst datum. varför inte testa detta? Jag menar visar de medlemmarna ett intresse för 64b så kommer dom återaktivera och ev komma på att dom ska in och ta en titt... kanske till och med skriva en rad eller två.

Och man kan ju skriva i återaktiveringen att man gör detta för att se hur stort intresset fortfarande är eller bara för ren statistik.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
spixx2

Re: Är 64-bits dött?

Post by spixx2 »

Ett förslag kan ju vara att ta bort trådar som "dator tv howto" som har en stämpel på 2007 :D den guiden har liksom inget med dagens värld att göra.

*edit*
vi ser ju dessutom att de flesta försvann runt julen 2008 ;) pga alla julavatarer.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Är 64-bits dött?

Post by Stiiig »

spixx2 wrote: vi ser ju dessutom att de flesta försvann runt julen 2008 ;) pga alla julavatarer.
Kan ses så ja... Men läs min signatur.

Dessutom är jag ju en tomte så....
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
spixx2

Re: Är 64-bits dött?

Post by spixx2 »

Hade i tidigare skrivande stund redan läst den, måste dock säga att jag saknat 64bits och kände att det kanske var dags att återvända och se om det fanns något liv kvar i draken. Nu när man är datanörd extraordinär :)
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Är 64-bits dött?

Post by linc »

Stiiig wrote:i ACP finns ju ett underbart verktyg för att påtvinga återaktivering av konton som inte använts före ett visst datum. varför inte testa detta? Jag menar visar de medlemmarna ett intresse för 64b så kommer dom återaktivera och ev komma på att dom ska in och ta en titt... kanske till och med skriva en rad eller två.

Och man kan ju skriva i återaktiveringen att man gör detta för att se hur stort intresset fortfarande är eller bara för ren statistik.
Bra förslag. Har skickat en påminnelse till alla som aldrig har aktiverat sitt konto nu de senaste två åren och till alla som någonsin har använt sitt konto och sen ändrat något som kräver återaktivering. Sen tog jag bort alla konton som aldrig har aktiverats och som registrerades innan 2008. Tyckte det var dags. ;)
hej.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Är 64-bits dött?

Post by linc »

spixx2 wrote:Sen kan det vara så att vissa försöker återvända men det går inte då kontot har ballat ur och går inte att logga in på eller aktivera samt när man sedan råkar försöka regga möter en captcha som får vilken färgblind som helst att gråta...
Tyvärr är det ett nödvändigt ont. Har vi inte den där extremt jobbiga captchan så blir vi överösta med spam och skräp... :(
Men jag hoppas innerligt att forumet fortsätter leva (...)
Jag med. :)
hej.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Är 64-bits dött?

Post by Raspberry »

Vad blev skillnaden i medlemmar?
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Är 64-bits dött?

Post by linc »

Raspberry wrote:Vad blev skillnaden i medlemmar?
Det har jag inte riktigt koll på, men jag skulle tippa på ca 2000 användare som blev borttagna (dvs som har registrerat sig men aldrig aktiverats).
hej.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Re: Är 64-bits dött?

Post by linc »

spixx2 wrote:Ett förslag kan ju vara att ta bort trådar som "dator tv howto" som har en stämpel på 2007 :D den guiden har liksom inget med dagens värld att göra.
Sådär, klistrade av en del trådar som var riktigt mossiga. För övrigt kanske du skulle använda din gamla användare istället för att registrera en ny? :)

Har du några problem ang det så skicka ett mail eller PM till mig så försöker jag hjälpa dig.
hej.
spixx2

Re: Är 64-bits dött?

Post by spixx2 »

Problemet var att jag försökte aktivera spixx^orginalet får till och med ett mail men när jag sedan följer länken får jag svaret "användaren existerar inte" och så sitter man fast :(

En fråga? Måste det vara en blogg som framsida då jag mestadels tror att forumet varit 64bits väldigt länge?
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Är 64-bits dött?

Post by Stiiig »

Fredrik Ågren wrote: Bra förslag. Har skickat en påminnelse till alla som aldrig har aktiverat sitt konto nu de senaste två åren och till alla som någonsin har använt sitt konto och sen ändrat något som kräver återaktivering. Sen tog jag bort alla konton som aldrig har aktiverats och som registrerades innan 2008. Tyckte det var dags. ;)
Men du skickade ingen återaktivering till folk som inte besökt forumet sedan ett visst datum? t.ex 1 janari -09?
tror det hade väckt tankar i de flesta.

Har för mig att jag förr i tiden sett nån av 64bits loggor på andra hemsidor då man surfat runt i sammanhanget. Varför gör jag inte det längre (om jag nu sett det). Man måste visa vad man har för att kunna förmedla det.

En tanke som slår mig mer om 64 är som Spixx säger. Varför är bloggen framsida? forumet är ju det folk vill komma åt om något. Visst har det pressenterats fina artiklar och sånt i "framsidan", men det är ju fortfarande forumet som är hjärtat.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
spixx2

Re: Är 64-bits dött?

Post by spixx2 »

Samt att det finns andra siter som jobbar med att spotta ut nyheter.
User avatar
Gem
Posts: 8
Joined: 2010-09-27 19:52:05

Re: Är 64-bits dött?

Post by Gem »

Om alla skriver två inlägg om dagen, så sätts ju maskineriet igång igen. Det är ju bara trötthet i början, energin byggs ju upp automatiskt om man har lite disciplin.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Är 64-bits dött?

Post by Ghlargh »

Hur intresserade är "internetfolk" av elektronik i allmänhet?

Skulle kunna posta lite idiotiska projekt med PIC, AVR och högspänning vid tillfälle, om intresse finns...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Är 64-bits dött?

Post by Raspberry »

Ghlargh wrote:Hur intresserade är "internetfolk" av elektronik i allmänhet?

Skulle kunna posta lite idiotiska projekt med PIC, AVR och högspänning vid tillfälle, om intresse finns...
Som glad och intresserad amatör så skulle jag vara intresserad :)
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Re: Är 64-bits dött?

Post by Hunter »

Det här forumet är i alla fall mer aktivt än svenska amd forumet där jag också är som också har tappat en hel del medlemmar. Själv blev jag bannad på sweclockers efter att ha länkat till en tävling på amd forumet. Sweclockers kan dra åt h-e för min del. Här är i alla fall stämningen lite bättre och mindre av fjortistyper
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
Jalle64
Posts: 3026
Joined: 2004-04-27 12:29:24
Location: Skåne

Re: Är 64-bits dött?

Post by Jalle64 »

Hunter wrote:Det här forumet är i alla fall mer aktivt än svenska amd forumet där jag också är som också har tappat en hel del medlemmar. Själv blev jag bannad på sweclockers efter att ha länkat till en tävling på amd forumet. Sweclockers kan dra åt h-e för min del. Här är i alla fall stämningen lite bättre och mindre av fjortistyper
Ja det är ju tråkigt att du inte får/vill vara kvar på SC, för det är alltid roligt med "gamla" bekanta i ett annat fora :)
Visst är det tråkigt när det går utför med ett så förr välbesökt fora som detta var, dock skall iaf jag återkomma med jämna mellanrum för att kolla in stämningen ;)
Vem f.n fann upp fanér?
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Är 64-bits dött?

Post by borz »

Usch vad tråkig stämning det är på Swec, jag längtar tillbaka hit! :D
Alla "där borta" klagar bara på musikindustrin och bråkar om vem gör snyggast klistermärken, AMD eller nVidia!
DDS for life!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Är 64-bits dött?

Post by snigel »

borz wrote:Usch vad tråkig stämning det är på Swec, jag längtar tillbaka hit! :D
Alla "där borta" klagar bara på musikindustrin och bråkar om vem gör snyggast klistermärken, AMD eller nVidia!
Det finns ju folk här, men det är inte besök så ofta bara. Frågan är om man skulle kunna hitta på någon bra 64bits-aktivitet, datorproblem är så passé ;)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Är 64-bits dött?

Post by borz »

Vi kan väl starta ett ati-vs-nvidia-krig! Borde väl attrahera en hel del folk ;)
DDS for life!
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Är 64-bits dött?

Post by Ghlargh »

Jag har ett par kul saker på gång:

Jag har just gjort klart en väldigt enkel räknare som ska räkna ned till Elektrosektionens (KTH) hundraårsjubileum om 3 veckor, denna är gjord med en ATTINY48.

En AVR-programmerare av modellen USB-ASP, men ganska ordentligt förminskad från den "officiella" varianten.

En skyddskrets för att begränsa den ström som USBporten spottar ur sig, på mina laptopar matar de lätt ut någon ampere eller 2, men jag vill inte ha ut mer än 500mA för att skydda mina byggen.

Framöver ska jag leka en hel del med RFID.

Alla dessa saker kommer nog upp med bilder och kod i elektronikdelen av 64 så fort jag skaffat plats på en kompis dator att lagra bilder.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply