Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by xianze »

Hej 64. Jag var och kollade och provkörde en Bubbla från 1968 i fredags.
Och jag tror jag är kär.. I hela konceptet, i motorns härliga dunkande ljud.. I att motorn plockas bort på 20 min...
I att man kan lyfta av hela chassit från karossen... Fan vad smarta uppfinningar nazisterna gjorde !

Någon annan än jag som är frälst på dom här söta små farkosterna?
Och om någon har någon bra anledning till att jag inte skulle köpa en bubbla får ni gärna skriva dom här, eller om ni bara vill skriva att jag är dum i huvudet så får ni också väldigt gärna göra det :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by Jonas Axman »

Det låter alldeles utmärkt, jag tror att man överlag har en tendens att älska sådant som behöver lite omvårdnad, lever om och inte är perfekt. Det är som min Harley, det är vibrationerna i den jag gillar! Allt annat är tråkigt att åka för det är för bra. :)

Kom ihäg bara att med en sådan så köper du inte bil, utan ett intresse, livsstil och hobby.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Re: Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by poller »

Det är klart att du ska ha den, man ska färdas med stil. Alla kan köra en V70, det krävs riktig personlighet för att framföra en bubbla.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by Ghlargh »

Kul med nån som gillar bubblan, den är nog lika unik som de tidiga SAABarna, en modern bil med bärande bottenplatta, luftkyld bakmonterad motor och troligen väldens vanligaste plattform för aftermarket-tillbehör.

Men du frågade efter anledningar att inte köpa den, så här kommer några:

-Krocksäkerhet
-Bränsleförbrukning jämfört med motsvarande moderna småbilar
-Tillförlitlighet om du inte sköter om den som ditt eget barn
-Små egenheter som du kommer märka efter hand, som att den lätt överhettar om man kör den i snö då snön täpper igen luftintaget under bilen.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by lord_vasagos »

är rätt roliga bilar men är väll som alltid med gamla bilar att det brukar alltid finnas lite fix på dom
eller att man kan hitta nått rosthål eller slit delar som är redo att bytas brukar alltid bli lite mek
sen brukar det kunna vara svårt att hitta en del nya saker till så gamla bilar men det brukar gå att fixa
finns säker nån bubbla klubb där du kan kolla vanliga fel som kan vara värt att kolla vid e.v köp
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by xianze »

Det blev ingen bubbla till sist...
Den jag tittade på vart lite för dyr och efter att ha läst på mer om ämnet kändes det inte som
världens bästa affär. Kommer säkert köpa mig en bubbla inom något år eller två iaf, men inte just nu.
Skaffade mig istället en tråkig svensson bil med förgasarmotor från 1986.
Volvo 740, elhissar, eltaklucka, träratt, splitter nya sommar & vinterdäck. 3 ägare, rost finnes på vänsterdörrarna
I övrigt går den bra. =) 3000 sek skattad och besiktigad :)

Blir en fin sommar och vinterbil och om den rasar får jag väl sälja däcken och få igen pengarna....
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Re: Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by poller »

Störtlöjligt, fegis!
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by Jonas Axman »

Mes! ;)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by lord_vasagos »

740 är nog ibland det fulaste och fyrkantigaste man kan hitta har själv varit ägare till 2 st 88 or
men man får ge dom credit för att vara slitstark och du kan hitta billiga delar överallt
det är faktiskt lite skönt att ha en sån gammal skrutt man behöver inte oroa sig för att äta glass i bilen
eller att det kan blir en rispa i lacken om man lassar i lite saker :)
dåliga med dom är att bensin mätaren aldrig funkar XD
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Re: Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by Fenix »

740 med rost? Usch ;)

Säga vad man vill om volvo 240/740 men bättre "traktor" får man leta efter ;)
Har man tur så får man tag i en som inte är allt för obehaglig att köra. Själv minns jag mina horribla övningskörningar med farsans gamla babyblå 240.. stötig och jävlig. Min 240 som jag äger nu är faktiskt riktigt behaglig att köra längre turer med. Det är lite lotteri med gamla volvobilar. Nu tycker jag om bilfan och hade inte släppt Jeremy Clarkson i närheten av den :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by lord_vasagos »

jag tycker 240in är lite trevligare än 740 det är lite mer känsla att köra en 240 och dom är lite mer stabil att leka med
fast kapar man fjädrarna 1.5-2 varv på en 740 så blir faktiskt väghållningen riktigt bra
jag och brorsan gjorde det på en som det var sista besiktningen för den hade gått 40000 mil + och rejält rostiga balkar
känns lite spännade att dra upp den på domkraft och köra vinkel slip i fjädern så långt man törs
sänka ner och stå och hoppa på stötfångaren tills fjädern smäller av men när den var klar vart den riktigt rolig
var stora motorn med insprutning i den tror det var 135 hk eller nått sånt gick riktigt bra även fast den rullat så långt
trots riktigt brutal behandling så vägrade den att dö ;D

edit: :o mitt 4000e inlägg vinner man nått då ;)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Re: Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by Fenix »

Du vinner en femväxlad brödrost! :D
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Bubbelibuppbupp jag tror jag är kär

Post by lord_vasagos »

Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Post Reply