TV-streamning

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

TV-streamning

Post by Raspberry »

Tänkte precis börja kolla på hockeyn på TV6, men TVn var upptagen, så jag kollar tv6.se, och så klart fanns streamningen där.
Känns verkligen bra att ha där, ... reklamen är ju med, men den är ju inga problem!
Tror ni att det kommer bli mer/mindre sånt, eller att det bara kommer att vara då och då för t.ex. hockey och fotbollsmatcher?
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: TV-streamning

Post by Jonas Axman »

Det kommer definitivt bli mer, folk överger tvn kort och gott. I mitt fall har jag TVn som datorskärm och jag tror inte ens att det är 1% av tiden som jag är framför den som det är TV igång. Utan det är film via datorn, musik via spotify osv och dessa sakerna letar sig ut i saker som mobilen.

Tror att TV i framtiden kommer snarare vara som en lunchmeny istället för en förutbestämd tv-tablå. Antingen tar du a la carte eller så väljer du bekvämt utifrån en redan förberedd "dagens" så att du får både exakt det du vill och när du vill.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Re: TV-streamning

Post by poller »

Jag tror stenhårt att detta är framtiden.

Att skicka "TV" över annat medium än internet tror jag kommer att börja dö ut snart. Och ersättas av multicast-sändningar för streaming vid sidan om vanliga on-demand-media. Jag tänker mig att "TV"-apparater kommer fungera mer som media-spelare. Med åtkomst till de kanaler och arkiv som man betalar för (eller de som är gratis).

Det som kommer att vara det stora problemet är att enas om en (öppen) standard för att underlätta distribuering av media.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Re: TV-streamning

Post by Ghlargh »

Jag tror också att fler och fler kommer hoppa på on-demand, men tyvärr ser det inte ut som om många kommer köra öppna alternativ på väldigt länge, tack vare APB m.fl. är alla mediadistributörer dödsrädda för att folk ska kopiera utsändningarna så många kommer troligen välja det mest invecklade och minst användarvänliga systemen bara för att förhindra kopiering.

Förhoppningsvis kommer man växa från detta när man börjar inse att folk kopierar mindre om sakerna finns tillgängliga hela tiden som on-demand. Titta bara på spotify, jag har träffat på massor av folk som slutat pirata musik sedan spotify dök upp.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Kalimac
Posts: 839
Joined: 2002-06-28 19:12:22
Location: Göteborg

Re: TV-streamning

Post by Kalimac »

Senast jag kollade sexans stream så var det omöjligt att se pucken, och efter ett tag la den bara av helt. Är den bättre nu?
<scampwork> IN THE GRIM FUTURE OF COOKING, THERE IS ONLY NOODLES
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: TV-streamning

Post by Raspberry »

Kalimac wrote:Senast jag kollade sexans stream så var det omöjligt att se pucken, och efter ett tag la den bara av helt. Är den bättre nu?
Jag såg allt utan problem. :)
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
Post Reply