Problem med motorcykel..

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Problem med motorcykel..

Post by walliski »

Inte mycket till motorcykel, men ändå. Äger en Kawasaki KMX 125 från 1995. För något år sedan hade vi in den på service och böt hela cylindern. Är i övrigt i bra skick.

Problemet är det, att då man kör den på höga varv, ~9000 rpm, en längre stund och sedan minskar till ~7000 rpm eller lite lägre varv, så försvinner all kraft. Den orkar helt enkelt inte dra. Detta är otroligt störande då en sådan minskning sker t.ex. vid minskning från 100 till 80 km/h.

Någon som har en aning om vad det kunde vara för problem?
Fråga gärna allt ni vill veta. Lättare så än att skriva allt direkt..
Här var det tomt...
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Re: Problem med motorcykel..

Post by mcrj »

Värmenyp kan det vara
Mac mini
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Problem med motorcykel..

Post by walliski »

Kan det vara så fastän inte termometern visar att motorn är varm? (Gissar på att det kan de..)

Vad är de främsta orsakerna till detta då? Finns det något sätt att bekräfta att så är fallet?
Här var det tomt...
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Problem med motorcykel..

Post by lord_vasagos »

värmenyp brukar oftast märkas mer än så i.a.f när jag råkat ut för det
det brukar oftast leda att kolven stannar helt och man får stå och låta den bli sval innan den startar igen

dåliga vevhus packboxar kan ge lite konstigheter med men då brukar man ofta få en rökridå bakom sig ;D
det är inte så enkelt att den får lite för lite bränsle så den blir ledsen p.g.a det
jag hade lite liknande fel på en honda cross 250cc om man körde riktigt hårt ett tag med den så började den vilja dö
blö blö blö så den nästan la av när man gasade
sen efter ett tag så snurrade den i gång och gick riktigt men efter en nål inställning slutade den göra så
flyttade bara ner brickan på nålen ett läge så vart det bra på den

vet inte om det är samma du lider av men låter lite mistänkt lika
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Problem med motorcykel..

Post by walliski »

Har inte kört på en vecka nu. Skulle köra en sväng idag... Hade ett stort vitt rökmoln efter mig i flera kilometer... Sedan slutade det...

Why?
Här var det tomt...
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Problem med motorcykel..

Post by lord_vasagos »

låter som den antingen suger in kylvätska eller olja i cylindern
förbränner den motorolja så röker det rejält och jag skulle tro att det är en vevhus packbox som gett sig i så fall
för då brukar dom dra in olja igenom packboxen upp i cylindern och det ryker rejält
dom brukar oftast vara rellativt lätt att byta själv om man kan skruva lite och kostar inte många kr man brukar få ta bort kopplings kåpan så ser man gummi ringen packboxen vid vevhus lagret
prova att ta ur tändstiftet och kolla hur det ser ut det brukar vara rätt oljigt om det är dålig packbox
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Problem med motorcykel..

Post by Stiiig »

Spreja startgas utanför svänghjulet när motorn är igång.. poffar det så är en packboxen dålig på den sidan... lite svårare att testa å andra sidan.

Är den vattenkyld?
Om inte så är det inga större problem att ta bort topp och cynlinder och se huv fodret ser ut. Är det blankt å "fint" så borde det honas lite. Finns enkla verktyg till detta. Kolla så att kolven ser fin ut. Kolvringarna sitter fint å så... passa på att byta kolvringar medans du ändå är av med skiten. Självklart ny cylinderfots packing och topplockspacking i samma veva. är varken dyrt eller svårt.

Nu vet jag inte vad du har för förgasare men det kan hända att du har lågfarts och högfarts munstycken i förgasaren. ta loss föggen och skruva ut varenda skruv du ser på den och plocka ner den i molekyler. Sen tar du fram en piprensare och diskar den i varmt vatten i alla skrymslen. Kan hända att du har skit i munstyckena eller ev att trottelnålen blir sliten. Finns så många saker som kan gå fel på enkla motorer.

Det var det jag kunde tänka på i snabba drag.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Problem med motorcykel..

Post by walliski »

Den är vattenkyld.

Förgasaren blev putsad grundligt för inte allt för länge sedan.

Problemet med att kraften på lägre varv försvinner när man kört den på höga varv, har tydligen funnits redan tidigare. Typ 4 år sedan, när min bror körde med den...
Här var det tomt...
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Problem med motorcykel..

Post by lord_vasagos »

med tanke på att cylindern var bytt så tycker man att det inte borde vara den biten som felar
men det kan helt klart vara nått som felar där ändå nån ring som bränt fast eller att ringarna är slitna

men jag tror fortfarande på packboxar när den ryker lite då och då och beter sig konstigt
för då suger den in luft/olja och beter sig som du beskriver ungefär
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Problem med motorcykel..

Post by übermensch »

Det är inget ypvs eller vad nu Kawa kan tänkas kalla det(KIPS eller nåt sånt?) som strular? Variabla avgasporten iaf
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Problem med motorcykel..

Post by walliski »

KIPS heter det på denna.. Problemet är att man måste plocka sönder hela cylindern då (brist på ork och verkstad gör detta mindre roligt..)
Vi hade den dessutom på service under vintern, och jag _tror_ att KIPSen blev kollad då.. Kan dock vara att han som gjorde det slarvade lite. Den gick nämligen ännu sämre, knappt körbart, under förra sommaren, men blev bättre efter servicen..
Här var det tomt...
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Problem med motorcykel..

Post by walliski »

Har nog fungerat bra nu under sommaren... Dock har jag fått ett nytt problem på nacken:
Det är svårt att växla från ettan till tvåan. Den hoppar bara i fri hela tiden. Andra växlar fungerar utan problem.

Någon som har några aningar? Är växeln slut eller nåt sånt?
Här var det tomt...
Post Reply