Kanske lite åsiktregistrering vore praktiskt

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.

Vilket parti tänker du rösta på den 19e september 2010?

Socialdemokraterna
3
13%
Moderata samlingspartiet
5
22%
Folkpartiet liberalerna
2
9%
Kristdemokraterna
1
4%
Centerpartiet
0
No votes
Miljöpartiet de gröna
2
9%
Vänsterpartiet
1
4%
Sverigedemokraterna
4
17%
Piratpartiet
5
22%
Feministiskt initiativ
0
No votes
 
Total votes: 23

User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: Kanske lite åsiktregistrering vore praktiskt

Post by Joel »

He is super cereal.
meh
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Re: Kanske lite åsiktregistrering vore praktiskt

Post by AshTray »

Beter man sig som en apa, ser ut som en apa, ja då är man nog en apa.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Re: Kanske lite åsiktregistrering vore praktiskt

Post by Spixx »

Tragiskt, helt klart. Men för att återgå till det viktiga;
Vad ska man egentligen leta efter? Känner att dagens block inte ger mig något, detsamma med deras åsikt om att "sakfråge" partier skulle vara odemokratiskt att rösta på.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Kanske lite åsiktregistrering vore praktiskt

Post by Raspberry »

Hela Sverige ska leva tas upp först.

Sahlin:

– Vi vill ge välfärd till alla. Rådet till politiker, gör vad vi kan för alla i Sverige.

Reinfeldt:

– Arbetsföra människor ska arbeta. I grunden är det bra om alla kan arbeta. Jag kommer alltid att hävda att jobb kommer först.

Sen fortsatte diskussionen kring klimatfrågan

Reinfeldt:

– Flyget ska betala sina kostnader. Ska vi klara globala klimatutmaningen måste vi hitta globala svar.

Sahlin:

– Vi kan bygga upp höghastighetståg, det är viktigt att investera i klimatet. I två steg vill vi höja bensinskatten med 49 öre.

Reinfeldt:

– Vi har redan världens bästa klimatmål.

Reinfeldt:

– Ska vi vara klimatsmarta måste vi finnas till för tillväxtländerna.

Sahlin:

– Ni satsar mycket, men mer på vägar.

Ett av kvällens heta ämnen var jobben.

Sahlin:

– Vi har förändrat mycket i vår politik. Nolltolerans måste gälla. Ta bort arbetsgivaravgiften, rätt att plugga upp betygen på komvux, fler lärlingplatser. De sakerna måste göras nu och det är bråttom.

Reinfeldt:

– Vi uppmuntrar och stöttar alla olika begåvningar. Yrkeshögskolor och förlängd lärningsperiod. Vi har även halverat arbetsgivaravgiften.

Sahlin:

– I dag är det många som har det tufft i gymnasieskolan. I dag får de inte plugga upp betygen, ta inte bort tryggheten för ungdomar.

Reinfeldt:

– Vi har inte sagt att det ska finnas någon otrygghet.

Även frågan om jobbskatteavdraget behandlades grundligt:

SVT:s programledare Karin Hübinette bad också partiledarna skriva ned hur många jobb det skapat.

Sahlin:

– Nästan inga alls.

Reinfeldt:

– Ca 75 000 stycken.

Sahlin:

– Jag önskar att du kunde vara mer ärlig. Enda tydliga effekten är att gapet mellan de som har jobb och inte har det ökar.

Reinfeldt:

– Det har inte blivit ytterligare klyftor. Det minskar inkomstskillnaderna, vilket är bra. Vi har riktat in det så att det ska bli extra tydligt för de med lägre inkomster.

Sahlin:

– 500-kronorslappen som ska gå till sjuksköterskor och polisen kommer bara att innebära att de gemensamma styrkorna försvinner undan för undan.

Debatten fortsatte sedan till frågan om olika klyftor i samhället.

Reinfeldt:

– Hela idén är att få ett dynamsikt samhälle. Även om man får ett par sjukskrivningsdagar får man mer i plånbkoken över hela året.

Sahlin:

– Jag vill slåss mot de orättvisor som finns mot de som inte har jobb. Vi som har jobb, vår drivkraft är att få mer i plånboken, men de som inte har det de får nu sämre villkor och mindre i plånboken.

Reinfeldt:

– Över hälften av er valplattform riktar sig till bidrag. Kraven minskas. Allt fler arbetsföra människor hålls borta från jobb.

Sahlin:

– Att de som har A-kassa har bra villkor är jätteviktigt.

Reinfeldt:

– Det är jobben som avgör välfärden. Mot mer rehabilitering, för inte tillbaka Sverige till passivitet.

Sahlin:

– Jag för inte tillbaka Sverige till passivitet. Vi för en aktiv arbetslinje. Alltid var där och stötta. Ge möjligheter att komma tillbaka. Helt ta bort skatteklyftan mellan pensionerer och inkomsttagarna. Det är bara öka klyftorna. Det är bara du och jag som blivit rikare.

Sveriges roll i Afghanistan diskuterades också:

Reinfeldt:

– Åtminstone i några år behöver vi vara kvar.

Sahlin:

– Sverige ska vara kvar i Afghanistan och ge bistånd. Men inte med soldater.

Reinfeldt:

– Att nu lämna, det är att ge utsatta flickor och kvinnor en osäker framtid.

Sahlin:

– Det är moget för Sverige att i nästa år börja ta steget tillbaka. Men vi ska inte svika Afghanistan för det.

Förorterna i Sverige och situationen för dem som bor där diskuterades livligt.

Sahlin:

– Sverige är fortfarande ett klassamhälle. Förortsverige förtjänar upprustning, utbildning och jobbinsatser. Det är en stor del av ungdomarna som växer upp här.

Reinfeldt:

– Vi kommer att komma med en etableringsreform. Allt för att alla ska kunna stå på egna ben.

Sahlin:

– Det som fattas är hur hela Sverige ska kunna ta emot flyktingar. Det måste vara ett nationellt åtagande. Alla kommuner måste vara med.

Reinfeldt:

– Vi behöver skapa ekonomiska frizoner i de mest segregerade områdena och ge kraftiga skatterabatter för att skapa fler företag.

Sahlin:

– Sverige har lyckats bra om jag jämför nationellt sett med att ta emot flyktingar.

I frågan om Sverigedemokraterna och partiets eventuella roll efter valet var partiledarna överens om att det var ett ansvarslöst parti man hade att göra med.

Reinfeldt:

– Det är ett ansvarslöst parti med ett vi och dem tänkande.

Sahlin:

– Sverige behöver en majoritetsregering för att inte SD ska kunna göra det som hände i Danmark.

Sist i programmet fick Mona Sahlin och Fredrik Reinfeldt under en minut tala direkt till tv-tittarna.

Sahlin:

– Vi måste börja med det viktigaste - barnen, med fler lärare och förskollärare. Välfärden ska alltid gå före skattesänkningar. Solidariteten går först.

Reinfeldt:

– Vi ska satsa på kunskap i skolan, lärlingsutbildningar. Och om vi får överskott kommer vi att ge 6,1 miljoner löntagare och ålderspensionärer skattelättnader. Rösta tydligt och ge Sverige en stabil regering.
http://www.svd.se/nyheter/politik/valet ... 308235.svd
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: Kanske lite åsiktregistrering vore praktiskt

Post by IcePic »

AshTray wrote:
Xmel wrote:
AshTray wrote:Ja, det säger väl sig självt. SD i sig kan kanske inte göra så mycket, men om de får bra med röster kanske de andra partierna förstår att folk inte vill att det ska ösas in människor från alla världens skitländer.
Vilka problem ställer invandrare till för dig i din vardag?
De har inte ställt till med nånting för mig personligen, jag tänker mest på de stackars andra människor som råkar ut för dem. Jag tycker iallafall det är jobbigt att höra om alla våldtäkter,
Hur var det? Rörde det sig om 50 personer utav den miljon icke-arier som finns i Sverige?
Usch och fy för de 50.
Kasta ut de andra 9999950 när vi ändå är igång, de kommer säkert våldta så fort de får chansen.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Kanske lite åsiktregistrering vore praktiskt

Post by Stiiig »

antar att de 3 här som röstat på sverigedemonterarna är körda i skallen... har ni inte sett allt som lagt fram om vilka dom är?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Kanske lite åsiktregistrering vore praktiskt

Post by snigel »

Jag kan tänka mig att man inte märker av problematiken på samma sätt om man bor ute på landet eller är en medel-/höginkomsttagare som bor i ett tryggt område.

Tämligen ad hominem, men jag har själv blivit utsatt för rånförsök, jag har vänner som blivit rånade och många av mina vänner kände Per som blev mördad i början av året. Måste jag nämna att samtliga drabbades av invandrarungdomar? Det är problem i storstäderna åtminstone och så länge ingen vågar diskutera det tvivlar jag på att det kommer bli någon lösning på problemet.

Ingen har väl glömt den här tråden när jag roade mig med att plotta brott från brottsportalen?
http://64bits.se/forum/viewtopic.php?f= ... 9&p=695270

Det är tråkigt om det behövs en röst på SD för att det överhuvudtaget ska diskuteras att det faktiskt finns ett problem och att det behöver hanteras. Jag tror inte det hjälper befintliga invandrare eller svenskar med otrygghet på stan eller ny invandring i högre takt än integration är möjligt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Re: Kanske lite åsiktregistrering vore praktiskt

Post by Najze »

Det jag kan hålla med i SD-politiken är att man inte behöver ta in fler invandrare. Det finns ganska mycket i Sverige redan.

Bättre är väl isåfall att ta hand om de som vi redan tagit in, samt alla andra svenskar, och få det att fungera i alla lägen, samhället, jobb, skola, osv..
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Re: Kanske lite åsiktregistrering vore praktiskt

Post by AshTray »

IcePic wrote:Hur var det? Rörde det sig om 50 personer utav den miljon icke-arier som finns i Sverige?
Usch och fy för de 50.
Kasta ut de andra 9999950 när vi ändå är igång, de kommer säkert våldta så fort de får chansen.
SD's våldtäktsrapport, varsågod:

http://politisktinkorrekt.info/wp-conte ... apport.pdf

Kan även passa på att berätta att min lillasyster var nära att bli våldtagen i somras, då en man kom fram och våldsamt började försöka slita av hennes kläder. Som tur var fanns det folk i närheten som märkte det hela, och syrran fick nöja sig med två slag i ansiktet, sen sprang han iväg. Visst ja, det var en sån där mysig kulturberikare.

SD är väl inget perfekt parti, men det måste göras något och det är snart, och de andra partierna vill ju inte ens ta upp problemen.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
Post Reply