Spela in musik hemma.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Spela in musik hemma.

Post by Stiiig »

Frugan är en otroligt duktig sångerska. vi var till en studio här om veckan för att diskutera en cover-platta åt henne. Studio killen var på som faan då jag ringde han först. Men sen när vi kom så kändes allt bara B. han ville att hon skulle leta upp karaoke bakgrunder själv och spela in sången i hans studio bara. och detta arbete med en skicka á 10 låtar och hemmagjort 50ex skulle han ha 5500 för.

och detta utan stim rättigheter på skiten. Så varför inte skaffa ett bra ljudkort(?) och spela in här hemma? Hela frugans familj är ju musiker och hemmapulare. Att ljudisolera en liten del av ett rum är enkelt.

Så... vad ska vi skaffa för ljudkort för inspelningen? riktiga mickar är inget problem att få tag i. Och ska vi göra det hemma så blir det med karaoke bakgrund för att se (höra) hur de blir. och vad ska vi köra med för program för mixningen?

Nej men tips välkomnas på hur vi ska gå tillväga med detta.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Spela in musik hemma.

Post by walliski »

Stiiig wrote:Frugan är en otroligt duktig sångerska. vi var till en studio här om veckan för att diskutera en cover-platta åt henne. Studio killen var på som faan då jag ringde han först. Men sen när vi kom så kändes allt bara B. han ville att hon skulle leta upp karaoke bakgrunder själv och spela in sången i hans studio bara. och detta arbete med en skicka á 10 låtar och hemmagjort 50ex skulle han ha 5500 för.

och detta utan stim rättigheter på skiten. Så varför inte skaffa ett bra ljudkort(?) och spela in här hemma? Hela frugans familj är ju musiker och hemmapulare. Att ljudisolera en liten del av ett rum är enkelt.

Så... vad ska vi skaffa för ljudkort för inspelningen? riktiga mickar är inget problem att få tag i. Och ska vi göra det hemma så blir det med karaoke bakgrund för att se (höra) hur de blir. och vad ska vi köra med för program för mixningen?

Nej men tips välkomnas på hur vi ska gå tillväga med detta.
Nu vet jag inte så mycket själv på det här... Men i min egen jakt på ljudkort, hittade jag detta: BEHRINGER U-CONTROL UCA 222
Kostar ungefär 300-400 kr, DVS. ingenting alls. Däremot sägs det att det är av ganska bra kvalitet. Hur bra vet jag inte.. Men men... En stor nackdel är att man inte kommer att få flera kanaler. Utan allting borde vara färdigt mixat från ett mixerbord då man spelar in med det. Inte ett problem om man har färdiga karaoke låtar... Tror förresten inte att man kan lägga in en mikrofon direkt, utan den måste gå via någon sorts förstärkare eller nåt före...

Kanske kolla här: http://www.thomann.de/se/cat.html?gf=us ... ace&oa=pra efter något som verkar i rätt prisklass och ha de rätta ingångarna, sedan kolla recensioner eller nåt? Jag vet inte så mycket så...

Nu vet jag inte så mycket själv... Men har hört att Audacity är ett ganska bra gratisalternativ? Kanske inte det bästa. Har lekt lite själv med det någon enstaka gång, men som sagt.. Jag vet inte så mycket.. Lättanvänt verkar det iaf.

Nu tänker jag sluta yra, hoppas det blivit till någon hjälp för dig... Vet inte så mycket jag liksom...
Här var det tomt...
spixx2

Re: Spela in musik hemma.

Post by spixx2 »

För inspelning och mixing skulle jag användda Audacity mycket kompetent program och det har mp3 plugins osv att ladda hem.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Spela in musik hemma.

Post by Stiiig »

spixx2 wrote:För inspelning och mixing skulle jag användda Audacity mycket kompetent program och det har mp3 plugins osv att ladda hem.
Ska ta en titt på det sen då!

Måste ju så klart skriva att det kommer sitta mixer mellan mic och dator. det är ju självklart.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Spela in musik hemma.

Post by walliski »

Stiiig wrote:
spixx2 wrote:För inspelning och mixing skulle jag användda Audacity mycket kompetent program och det har mp3 plugins osv att ladda hem.
Ska ta en titt på det sen då!

Måste ju så klart skriva att det kommer sitta mixer mellan mic och dator. det är ju självklart.
Inte självklart om man har ett USB-ljudkort med mic ingång ;)
Här var det tomt...
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Spela in musik hemma.

Post by Stiiig »

walliski wrote:
Stiiig wrote:
spixx2 wrote:För inspelning och mixing skulle jag användda Audacity mycket kompetent program och det har mp3 plugins osv att ladda hem.
Ska ta en titt på det sen då!

Måste ju så klart skriva att det kommer sitta mixer mellan mic och dator. det är ju självklart.
Inte självklart om man har ett USB-ljudkort med mic ingång ;)
mer info om detta?

De micar vi har tillgång till ska nog ha en mixer för förstärkningens skull vilket som.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Spela in musik hemma.

Post by walliski »

Stiiig wrote:
walliski wrote:
Stiiig wrote:
spixx2 wrote:För inspelning och mixing skulle jag användda Audacity mycket kompetent program och det har mp3 plugins osv att ladda hem.
Ska ta en titt på det sen då!

Måste ju så klart skriva att det kommer sitta mixer mellan mic och dator. det är ju självklart.
Inte självklart om man har ett USB-ljudkort med mic ingång ;)
mer info om detta?

De micar vi har tillgång till ska nog ha en mixer för förstärkningens skull vilket som.
Något i stil med denna: MIDITECH AUDIOLINK II, om jag förstått saken rätt, har förstärkning i sig, så man kan banda in direkt via USB till dator från en mic...
Har även sett mindre mixerbord som har haft usb-anslutning direkt för inspelning.

EDIT: Men som sagt, jag vet kanske inte så mycket ;)
Här var det tomt...
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Re: Spela in musik hemma.

Post by madr »

http://www.thomann.de/se/lexicon_alpha_studio.htm

Innehåller dessutom Cubase LE, ett kompetent inspelningsprogram. Populärt ljudkort som stått sig bra. Jag spelat in flera skivor med storebror Lexicon Lambda (ohja, jag är hl2-fan).

Annars kan jag rekommendera att ni besöker lokala musikaffärn. De har koll och besvarar gärna frågor.

Beroende på vad för mikrofon som används behövs olika ljudpreparationer. Är det en vanlig stagemikrofon kan det räcka att hänga upp textil på väggen i rummet som används, är det en studiomikrofon kan det vara en god idé att köpa ett reflektionsfilter. Men viktigast är att börja sätta budget.

Finns gott om tips på google för att spela in hemma.
http://www.google.se/search?q=spela+in+s%C3%A5ng
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Spela in musik hemma.

Post by Stiiig »

vi har nu insett att vi ligger way behind i detta...

Vi har en mic (SM58). men vi alla försök med inspelning i olika program så blir fördröjningen på tok för lång på sången i lurarna. Inte undra på då vi kör med original ljudkortet i en laptop. vi har prövat olika program och ASIO4all v2 eller vad de hette. Endast Cubase hade stöd för detta och där får vi inte ett ljud från micken. I Audacity får vi ljud från micken med 1sek fördröjning. i Magix får vi inspelningen men inge röst i lurarna.

Mycket krångel detta. jag har insett att vi behöver ett sånt här häftigt ljudkort som sköter det där med hörlurarna. Så jag tittade på sidan som var tipsad tidigare och hittade denna: http://www.thomann.de/se/the_tbone_micplug_usb.htm

den kostar ju inget och verkar ha de funktioner vi är ute efter. DVS direkt sång i lurarna och så. Men kan man kombinera sången i lurarna med bakgrundsmusiken från datorn med denna? hjälp oss någon. Är det så att det funkar så beställer vi den direkt!.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Spela in musik hemma.

Post by walliski »

Eftersom den marknadsförs som USB-ljudinterface så misstänker jag att den fungerar som den grejen jag köpte. DVS datorn hittar den som ett vanligt ljudkort, och man kan lyssna på musik från datorn och via input samtidigt.
Här var det tomt...
Post Reply