Startat eget nu...

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Startat eget nu...

Post by Stiiig »

SDS transport & Service

Det är namnet på mitt företag... Enskild firma.
Hur enkelt som helst med tjänsten verksamt.se

får se när det hoppas igång. har försökt satsa på marknadsföring hos lokala åkerier med mera sen förra veckan. Jag hyr ut mig som lastbilschaufför utan egen bil och det verkar finnas en marknad för mig. I helgen hade bilmetro i mora besök av "v8 paraden" dvs premiär visningen/provkörningen av scanias nya v8or... och nya modellen r730. Åkte dit och tänkte snylta lite på deras jippa genom att dela ut lite egen reklam och jag lyckades jävligt bra. Farsan jobbar som mekaniker där och jag har i princip växt upp i deras verkstad. VDn för Bilmetro koncernen var där och jag hade ett samtal med honom där jag erbjöd mina tjänster och jag tycker jag fick bra respons på det!

Någon som har nå tips för framtiden ?

demo sida: http://www.skvallerdalen.se/SDS/index.php?
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Startat eget nu...

Post by borz »

Lycka till!
Det är vad detta land behöver, engagerade unga som vågar ta för sig!


Funderar själv på att gå ifrån en anställd till egen...

EDIT: Jag hade nog justerat hemsidan så att den fungerar i IE. Tänk på att många inom företagsvärlden fortfarande får dras med IE.
Dumt att låsa ute eventuella kunder pga sådana trivialiteter som en annorlunda kodad hemsida.
DDS for life!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Startat eget nu...

Post by Stiiig »

borz wrote:Lycka till!
Det är vad detta land behöver, engagerade unga som vågar ta för sig!


Funderar själv på att gå ifrån en anställd till egen...

EDIT: Jag hade nog justerat hemsidan så att den fungerar i IE. Tänk på att många inom företagsvärlden fortfarande får dras med IE.
Dumt att låsa ute eventuella kunder pga sådana trivialiteter som en annorlunda kodad hemsida.
Tack! Ja men går ju hoppas att landstingen håller med om att det är bra med unga företagare... suck.

Jag "låste" sidan och skrev att den va under konstruktion idag. orkar inte pilla hemsida nå just nu... har skit under naglarna och är full med smuts och hydraul olja så känns inge vidare å börja knappra nå.

Har hur som helst fått en bra start nu. Snön är på väg och åkerierna i närheten kommer på att det är dags att bulta på plogutrustningen. Det medför problem. Har under veckan som gått felsökt 2 bilars styrning till ventilpaketen för hydraulstrynigen. ett relatift enkelt jobb men samtidigt en utmaning. Ena bilen vart det ny kabel till hytt och bak till kopplingsdosa. andra var det bara en ärjad kontakt. 2bilar vart ca 18 timmar. Blir en fin slant utöver studielånet de.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Startat eget nu...

Post by xianze »

Välkommen in i egenföretagarvärlden Stiiig :) Lycka till !

Några tips och råd på vägen från mig? njae inte direkt, våga satsa, glöm inte bort att ha roligt, jag kan rekommendera
att använda dig utav en revisor från allra första början (eller helst någon lite äldre med företagslivserfarenhet), alla regler och lagar är stört jobbiga att hålla koll på själv och man lär sig oftast väldigt mycket genom att kunna prata med någon annan :)
Glöm inte bort skatten & momsen, akta dig för och låt bli periodiseringsfonder. (& Eniro Emfas) =)

Nu vet jag inte riktigt hur gammal du är, men enligt vår kära statsmakt kan ju inte folk under 25 år starta företag, vilket innebär att om man är under 25 år inte kan få starta eget bidrag..... Men sådant kanske du har koll på redan? =)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: Startat eget nu...

Post by Stiiig »

xianze wrote:Välkommen in i egenföretagarvärlden Stiiig :) Lycka till !

Några tips och råd på vägen från mig? njae inte direkt, våga satsa, glöm inte bort att ha roligt, jag kan rekommendera
att använda dig utav en revisor från allra första början (eller helst någon lite äldre med företagslivserfarenhet), alla regler och lagar är stört jobbiga att hålla koll på själv och man lär sig oftast väldigt mycket genom att kunna prata med någon annan :)
Glöm inte bort skatten & momsen, akta dig för och låt bli periodiseringsfonder. (& Eniro Emfas) =)

Nu vet jag inte riktigt hur gammal du är, men enligt vår kära statsmakt kan ju inte folk under 25 år starta företag, vilket innebär att om man är under 25 år inte kan få starta eget bidrag..... Men sådant kanske du har koll på redan? =)
tack för detta !

Jag är blott 22 år gammal.
Nej men jag anser att det är lika bra att lära sig från första början. Gör man fel är det enkelt att åtgärda.
Jag studerar 100% på distans på sidan av så jhag är garanterad en inkomst. på så sätt slippe rjag krångel med AMF och FK. skönt som fasiken...
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Startat eget nu...

Post by xianze »

Stiiig wrote:
xianze wrote:Välkommen in i egenföretagarvärlden Stiiig :) Lycka till !

Några tips och råd på vägen från mig? njae inte direkt, våga satsa, glöm inte bort att ha roligt, jag kan rekommendera
att använda dig utav en revisor från allra första början (eller helst någon lite äldre med företagslivserfarenhet), alla regler och lagar är stört jobbiga att hålla koll på själv och man lär sig oftast väldigt mycket genom att kunna prata med någon annan :)
Glöm inte bort skatten & momsen, akta dig för och låt bli periodiseringsfonder. (& Eniro Emfas) =)

Nu vet jag inte riktigt hur gammal du är, men enligt vår kära statsmakt kan ju inte folk under 25 år starta företag, vilket innebär att om man är under 25 år inte kan få starta eget bidrag..... Men sådant kanske du har koll på redan? =)
tack för detta !

Jag är blott 22 år gammal.
Nej men jag anser att det är lika bra att lära sig från första början. Gör man fel är det enkelt att åtgärda.
Jag studerar 100% på distans på sidan av så jhag är garanterad en inkomst. på så sätt slippe rjag krångel med AMF och FK. skönt som fasiken...
Jag var också 22 när jag startade upp mitt KB =) Nu är det AB på g för min del =) Bara att höra av dig om du har några frågor !
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
Post Reply