Har precis köpt en ny bil, Saab 9-5 2.3t Linear från 2005, och eftersom den gått respektabla 15000 mil så undrar jag om något bör göras direkt när jag hämtar ut den. Serviceverkstaden ser till att den är i fullgott skick men bör jag själv göra något? Underredsbehandling? Lackbehandling (fin lack förresten, gråmetallic)?
Någon som har erfarenhet av samma bilmodell?
Tacksam för svar.
Köpt ny bil - vad göra?
Köpt ny bil - vad göra?
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
Re: Köpt ny bil - vad göra?
har ingen erfarenhet av saab. Du har köpt den av en bilhandlare alltså?
Om du köpt den av bilhandlare ingår ju oftast garanti och service ett år typ. Om inte så kolla vanliga saker så som vätskor oljor bromsar med mera. ta även en titt på underredet för att se eventuell rost och kommande rost. Kolla i princip alla slitdelar för även det minsta ingrepp kan bli dyrt i slutändan.
Om du köpt den av bilhandlare ingår ju oftast garanti och service ett år typ. Om inte så kolla vanliga saker så som vätskor oljor bromsar med mera. ta även en titt på underredet för att se eventuell rost och kommande rost. Kolla i princip alla slitdelar för även det minsta ingrepp kan bli dyrt i slutändan.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
- Peter Wall
- Hedersbit
- Posts: 7026
- Joined: 2002-03-08 0:52:56
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Köpt ny bil - vad göra?
Jag gör säkert bort mig här för jag kan knappt inget om bilar, än mindre om SAAB (som jag har för mig använder sig av kamremskedja o så ?). Men dubbelkolla verkligen att om det är rem, att den är bytt i rätt intervaller, och om det är kedja att den ser OK ut och att den servats korrekt så den inte är nersliten. Är det en rem och du är det minsta osäker så ta kostnaden och byt.
Det kan väl vara OK att efter vintern tvingas byta lite smågrejer (vem har inte fått igenrostade bromsar.. fcking ecodriving man fick lära sig ), men smäller hela motorn så
Det kan väl vara OK att efter vintern tvingas byta lite smågrejer (vem har inte fått igenrostade bromsar.. fcking ecodriving man fick lära sig ), men smäller hela motorn så
Diplomerad webbutvecklare
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
Microsoft Certified Professional Windows 2003
Microsoft Certified Technology Specialist Windows Vista
"Did you know kidneys and applesauce are a delicacy in Sweden? I'm gonna get my applesauce back!"
Re: Köpt ny bil - vad göra?
Tack båda för svaren. Det sitter kedja i Saab och den är skött enligt de intervall som står i serviceboken. Bilen är köpt hos en Saab-handlare och ingen garanti finns på bilen (vilket är jäkligt snålt eftersom Hyundai alltid lämnar minst ett års Guld-garanti på sina bilar). Får ta och gå igenom hela bilen när jag får den och se att allt ser bra ut.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
- Herr Thomas
- Posts: 425
- Joined: 2002-03-08 7:21:51
- Location: Huvudstadens pärla; Bromma
Re: Köpt ny bil - vad göra?
Kolla här, har finns all info du kan önska dig om SAAB: http://forum.saabturboclub.com/
//TB (Äger själv en SAAB 9-5 2,3t, chippad med Nordic steg2 till 245 hk)
//TB (Äger själv en SAAB 9-5 2,3t, chippad med Nordic steg2 till 245 hk)
- lord_vasagos
- Posts: 4075
- Joined: 2002-11-01 6:23:59
- Location: falun
Re: Köpt ny bil - vad göra?
kan försöka dra ett strå till stacken med det lilla jag hört om saab
rost på tanklock och skuffkanten verkar inte vara ovanligt
men det var väll 9-3 och 9-5 som många modeller som hade problem med smörjningen
kommer inte ihåg exakt men tror dom hade klenare olje pump och olje kanalerna vart igensatta vilket kunde leda till motorhaveri
är osäker på vilka årsmodeller det var men man ska vara väldigt noga att byta olja i tid på dom drabbade modellerna i.a.f
så det kan vara värt att kolla lite närmare på
sen nått dom kompisar klagat på som har saab
är turbon börjat bli dålig och bilen blåryker men vet inte om dom är så bra referenser för ingen av dom kör specielt lungt
annars skulle jag kolla vanliga slit delar och titta efter rost
rost på tanklock och skuffkanten verkar inte vara ovanligt
men det var väll 9-3 och 9-5 som många modeller som hade problem med smörjningen
kommer inte ihåg exakt men tror dom hade klenare olje pump och olje kanalerna vart igensatta vilket kunde leda till motorhaveri
är osäker på vilka årsmodeller det var men man ska vara väldigt noga att byta olja i tid på dom drabbade modellerna i.a.f
så det kan vara värt att kolla lite närmare på
sen nått dom kompisar klagat på som har saab
är turbon börjat bli dålig och bilen blåryker men vet inte om dom är så bra referenser för ingen av dom kör specielt lungt
annars skulle jag kolla vanliga slit delar och titta efter rost
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
- Herr Thomas
- Posts: 425
- Joined: 2002-03-08 7:21:51
- Location: Huvudstadens pärla; Bromma
Re: Köpt ny bil - vad göra?
De smörjproblem som Lord Vasagos refererar till är det sk "Oil Sludge problemet" som kan drabba de äldre årgångarna av 9-5, årsmodell 98-03.
Pga underdimensionerad vevhusventilation kan motoroljan under vissa speciella körbetingelser, som tex många kallstarter och korta körsträckor, brytas ner i förtid med försämrad smörjning som följ. Vid lindrigare fall av oil sludge bruka turbo och kamkedja ge upp, vid värre fall kan det leda till totalhaveri om tex ramlagren skär.
Fom årsmodell 04 är vevhusventilationen ombyggd från fabrik och problemen därmed borta. För äldre SAAB:ar kan man själv uppgradera vevhusventilationen för att undvika problem. SAAB har även förlängt motorgarantin till 8 år utan körsträcksbegränsning för att kompensera de som eventuell har drabbats.
Exzraels bil är ju från -05 och kommer därför inte drabbas av oilsludge.
Annars är 9-5 en beprövad (om än något gammal) konstruktion som drabbas av få fel förutom rent slitage.
vanliga fel, dock lätta att åtgärda är bla följande:
SID-displayen tappar pixlar. Det går att fusklaga med diverse olika sätt men felet brukar komma tillbaka. Enklast är att byta hela dispalyen.
Bussningarna i bakvagnen glappar upp.
Stötdämparna tappar dämpningen och börjar läcka olja, gäller speciellt kombin om den lastas tungt ofta.
Krängningshämmarstagen framtill börjar glappa upp.
Rostskyddet är bra. Man ser knappast några rostiga 9-5 alls. Äldre 9-3 är betydligt sämre. En rostfälla är dock det sk "hundbenet" dvs karosskanten nedtill mellan bakdörr och framdelen av det bakre hjulhuset. Smuts samlas under plastlisten med rost som följd. Undvikes genom att spola rent med slang mellan plastlist och kaross.
Alla 9-5 har turbo och lättrycksturbo på 2,0 eller 2,3 liter är vanligast. Genom en enkel programvaruuppgradering i databoxen får man en fulltrycksturbo med avsevärt högre vridmoment och effekt vilket klart kan rekommenderas. Speciellt 2,0 kan vara i tröttaste laget i originalskick.
Annars är forumet på http://forum.saabturboclub.com/ platsen man letar SAAB info på.
Slutligen ,lycka till med din SAAB och hoppas du får glädje av bilen (det har jag fått).
//TB
Pga underdimensionerad vevhusventilation kan motoroljan under vissa speciella körbetingelser, som tex många kallstarter och korta körsträckor, brytas ner i förtid med försämrad smörjning som följ. Vid lindrigare fall av oil sludge bruka turbo och kamkedja ge upp, vid värre fall kan det leda till totalhaveri om tex ramlagren skär.
Fom årsmodell 04 är vevhusventilationen ombyggd från fabrik och problemen därmed borta. För äldre SAAB:ar kan man själv uppgradera vevhusventilationen för att undvika problem. SAAB har även förlängt motorgarantin till 8 år utan körsträcksbegränsning för att kompensera de som eventuell har drabbats.
Exzraels bil är ju från -05 och kommer därför inte drabbas av oilsludge.
Annars är 9-5 en beprövad (om än något gammal) konstruktion som drabbas av få fel förutom rent slitage.
vanliga fel, dock lätta att åtgärda är bla följande:
SID-displayen tappar pixlar. Det går att fusklaga med diverse olika sätt men felet brukar komma tillbaka. Enklast är att byta hela dispalyen.
Bussningarna i bakvagnen glappar upp.
Stötdämparna tappar dämpningen och börjar läcka olja, gäller speciellt kombin om den lastas tungt ofta.
Krängningshämmarstagen framtill börjar glappa upp.
Rostskyddet är bra. Man ser knappast några rostiga 9-5 alls. Äldre 9-3 är betydligt sämre. En rostfälla är dock det sk "hundbenet" dvs karosskanten nedtill mellan bakdörr och framdelen av det bakre hjulhuset. Smuts samlas under plastlisten med rost som följd. Undvikes genom att spola rent med slang mellan plastlist och kaross.
Alla 9-5 har turbo och lättrycksturbo på 2,0 eller 2,3 liter är vanligast. Genom en enkel programvaruuppgradering i databoxen får man en fulltrycksturbo med avsevärt högre vridmoment och effekt vilket klart kan rekommenderas. Speciellt 2,0 kan vara i tröttaste laget i originalskick.
Annars är forumet på http://forum.saabturboclub.com/ platsen man letar SAAB info på.
Slutligen ,lycka till med din SAAB och hoppas du får glädje av bilen (det har jag fått).
//TB