Egna alster (bakgrundbilder)

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Egna alster (bakgrundbilder)

Post by nem »

Jag har nu gjort min första bakgrundbild någonsin. Större versioner av alla finns här:
http://fredrik.bamze.net/~nem/
I 1600x1200, 1280x960 och 1024x768. Är det någon som önskar ett annat format eller en annan färg så säg till så ska jag fixa det. Konstruktiv kritik (eller ogrundade påhopp) tas emot, har ni idéer om något som saknas i bilderna eller dylikt så blir jag glad. Det hade vart kul om andra kunde lägga upp sina bilder också.

Klickar ni på bilderna så kommer ni till 1600x1200-varianten.

Image


Image


Image


Image


Creds till fredrik och thr för hosting och tips.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Fint och välgjort...

Störde mig i början på att snäckans spiral-centrum inte är i bildens mittpunkt (obalans -> ont i huvudet) men det är nog inte så farligt.

Så ska du inte släppa det under GPL med psd-filen och allt? ;)
Man lever som man lär... Eller?
IL1
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Mirza* wrote:Så ska du inte släppa det under GPL med psd-filen och allt? ;)
Man lever som man lär... Eller?
Skillnad på källkod för program och bilder.
Jag tycker inte att vem som helst ska ha rätt att ändra i mina bilder eller texter och sen distribuera dem om jag står som upphovsman. Däremot program och viss dokumentation ska få modifieras fritt.

Anledningen till att källkod ska vara fri är att användaren annars inte har kontroll över programmet. Mina bilder har användaren full kontroll över även utan .PSD-filen.

Spiralen kan inte vara centrerad utan att en del av skalet hamnar utanför, då skulle den behöva förminskas och det skulle se pyttigt ut.
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

Fint.. kan man få den utan spiralen alls... ? tänkte man kunde ha nått nick eller nått skoj i den då.. ::)
Gosman - Rixhack Admin
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Väldigt snyggt faktiskt :),sparar den blåa.
We dance to all the wrong songs
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

fasen vad snyggt, vill också kunna göra så snygga wallpapers.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Snyggt Nem! Helt min steal, cleant och skön färgharmoni :)
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Ibis wrote:fasen vad snyggt, vill också kunna göra så snygga wallpapers.
Har du inte gjort många av 64bits wallpapers eller är jag ute och cyklar?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Zion wrote:Fint.. kan man få den utan spiralen alls... ? tänkte man kunde ha nått nick eller nått skoj i den då.. ::)
Hmmm, jag tycker mig skymta en viss ironi.

Men i alla fall.

Image


Duger det inte så finns original PSDn här:
http://fredrik.bamze.net/~nem/Nautilus_ ... dition.psd
Den består av tre lager, det första är bilden i svartvitt utan snäckan. Ovanpå det ligger ett lager med vit text, i det här fallet Zion. Det tredje och översta lagret är ett blått lager med screen-effekt.

Vill du ha ett annat nick så ändrar du bara i texten efter tycke och smak. Vill du ha en annan färg så ändra färgen på det tredje lagret antingen på vanligt vis eller genom ctrl+U, klicka i colorize och lek runt med inställningarna tills du hittar en färg som passar dig.

Vill du ha bårderna uppe och nere ljusare kan du med fördel välja color på det övre lagret så kommer de att bli mycket mörkare, nästan svarta. Jag ser dock gärna att du låter bli att ändra nicket och sen publicera det under ditt namn. Är det så svårt att förstå?

Håll till godo.

Tack för berömmet :)
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

zinko wrote: Har du inte gjort många av 64bits wallpapers eller är jag ute och cyklar?
du är nästan ute och åker motorcykel :)
har iofs gjort ett winampskin någon gång.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

NeM wrote:
Mirza* wrote:Så ska du inte släppa det under GPL med psd-filen och allt? ;)
Man lever som man lär... Eller?
Skillnad på källkod för program och bilder.
Jag tycker inte att vem som helst ska ha rätt att ändra i mina bilder eller texter och sen distribuera dem om jag står som upphovsman. Däremot program och viss dokumentation ska få modifieras fritt.

Anledningen till att källkod ska vara fri är att användaren annars inte har kontroll över programmet. Mina bilder har användaren full kontroll över även utan .PSD-filen.

Spiralen kan inte vara centrerad utan att en del av skalet hamnar utanför, då skulle den behöva förminskas och det skulle se pyttigt ut.
Nja, alla programvara ska inte vara fritt, tänk på dom som har lagt ner ett år på ett program och sen så vill alla att dom ska lägga ut källkoden fritt, den där bilden tar mycket kortare tid att göra än ett program, och nej man har inte full kontroll över den där, jag kanske vill lägga till eller ta bort eller byta färg på något där, då blir de inte lika lätt om man inte har photoshop filen..
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

Snyggt NeM! Snäckan känns från början helt fel, men den passar in efter ett tag :)


Jag har några desktops på G, men med dagens takt tar det nog ett bra tag ;-)

Annars finns några gamla uppe tror jag..

Jo exakt, här: http://www.64bits.se/files/?s=&p=64bits/bakgrund/

Det står väl mitt nick på någon.
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
Koukou
Posts: 253
Joined: 2003-03-07 13:01:44

Post by Koukou »

Stilrent och snyggt Good Job! :D
apapap
Posts: 510
Joined: 2002-03-08 16:42:11

Post by apapap »

chrono wrote:Snyggt NeM! Snäckan känns från början helt fel, men den passar in efter ett tag :)


Jag har några desktops på G, men med dagens takt tar det nog ett bra tag ;-)

Annars finns några gamla uppe tror jag..

Jo exakt, här: http://www.64bits.se/files/?s=&p=64bits/bakgrund/

Det står väl mitt nick på någon.
Ha ha. mitt nick finns med i copycat_1280_020707.jpg. Ska ha den som bakgrund bara för det ;)
.
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

NeM: Hmm, hur gjorde du den geometriska figuren i mitten? har själv stora problem att bara göra en enkel triangel, och en sån där, omöjligt.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Ibis wrote:
zinko wrote: Har du inte gjort många av 64bits wallpapers eller är jag ute och cyklar?
du är nästan ute och åker motorcykel :)
har iofs gjort ett winampskin någon gång.
ah, det var det jag tänkte på och så har du gjort massor av snygga wallpapers har jag sett tror jag på någon profilsida på någon sida 8)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

EvilGhozt wrote: Nja, alla programvara ska inte vara fritt, tänk på dom som har lagt ner ett år på ett program och sen så vill alla att dom ska lägga ut källkoden fritt,
den där bilden tar mycket kortare tid att göra än ett program, och nej man har inte full kontroll över den där, jag kanske vill lägga till eller ta bort eller byta färg på något där, då blir de inte lika lätt om man inte har photoshop filen..
Du har full kontroll på den där bilden, du kan ändra den hur du vill.
Ja, det hade varit lättare med .PSD-filen, men är inte omöjligt. Försök att ändra på lite av källkoden till ett program i binär-format. Lycka till...
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Ibis wrote:NeM: Hmm, hur gjorde du den geometriska figuren i mitten? har själv stora problem att bara göra en enkel triangel, och en sån där, omöjligt.
Jan använde en mall, ett kompasshus från en bild på internet. Sen gjorde jag efter mallen precis som man gör när man ritar sådana bilder på papper.

Börja med att dra två streck som i ett plus, sen drar man linjer utifrån det med precisa vinklar. Använd kors i olika storlek och rotera med bestämda vinklar, sen lägger du de ovanpå varandra. Sen drar man sträck mellan punkterna, efter att man gjort grunden, och fyller i med olika färger.

Tricket ligger nog lite i att ha en färdig plan för hur det ska se ut, så att man vet vad man jobbar efter.
User avatar
Phobic
Posts: 2062
Joined: 2002-03-08 10:22:59
Location: Borås Stad

Post by Phobic »

Jag gillar bilderna men den blå är ju klart snyggast. Hade dock lite svårt med snäckan i början .. men efter några timmars stirrande så var det tvärtom snyggt istället ;)
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Måste säga att Nautilus var ruggigt fin NeM.



Jag har gjort några wallpapers själv,

Razorwall
Denna gjortde jag för en site som heter razorart.com som numera är död, tyvärr.

Blue Fiction v3
Ca 1 år gammal.

Zwarm
Gjorde denna för ca 4 månader sen.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag kände mig lite inspirerad så jag gjorde en till idag. Denna skiljer sig en del från de gamla och gömmer mycket mindre arbete men jag tyckte att den blev hyfsad ändå. Bakgrundsfotot är från Houston Space Center, använt med tillstånd. Kvinnoansiktet är en vanlig royaltyfri stock photography. Finns det intresse för fler färger så säg till, jag gör det gärna.
Image
Större bilder finns på:
http://fredrik.bamze.net/~nem/
Jag valde att inte länka den eftersom den väger ganska tungt.

Jag valde också att ändra copyrighttexten efter kritiken.

Distribute freely, but please
don't publish derivative works
without prior consent from the author.

Bättre så?

Citatet är hämtat från "Electronic Freedom Frontier"-grundaren John Perry Barlows "A Declaration of the Independence of Cyberspace". Den finns att läsa här:
http://www.eff.org/Publications/John_Pe ... eclaration
Klart rekommenderat och i mina ögon inspirerande. Men så är jag lite rabiat också =).
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Här är några från flera år sedan, perioden i trettonårsåldern då jag pulade med Photoshop i stort sett varenda dag;

Image Image Image

Mittenbilden är ju inget märkvärdigt och handlade mest om att få till en mjuk kuliss att vila ögonen på, jag tycker om mörka färger tillsammans med silvergrått och blev rätt nöjd med den.. men överlag tycker jag mer om att ha rent skrivbord, om jag inte hittar något riktigt stilrent som verkligen flyter in med resten osv.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Ungefär samma som NiM här, hittade dom på en gammal webserver, dock bara screenshotsen.

Image Image Image
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
none

Post by none »

Tjaffs, det här ett riktigt finsmakande skrivbordsunderlägg ;)

http://www10.calypso.net/ci-115578/jaaa.jpg

Varning, 2,47 mb stor bild.
pync
Avstängd
Posts: 3018
Joined: 2002-09-23 19:54:01
Contact:

Post by pync »

zeux wrote:Tjaffs, det här ett riktigt finsmakande skrivbordsunderlägg ;)

http://www10.calypso.net/ci-115578/jaaa.jpg

Varning, 2,47 mb stor bild.
Vad är det?
Är det mat?
...min första kärlek var kanske inte direkt så lyckad, sade hon och pratade om mig.

Senast ändrad av sin omgivning den 08:32:15 - 10/14, ändrad totalt 4 gånger
Post Reply