Standard?

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Jonas jag skulle säga såhära:

PHP 4.3.1 / 4.3.2RC1 med tanke på att PHP 5.0 och Zend 2.0 snart kommer.

Sen CSS vs Tables så skulle jag säga en blandning.
Använd css för den totala strukturen med småpillet gör du med tables.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Quork wrote:
Mirza wrote:.. Sen ska microsoft själva ha gjort någon shared source dist till freebsd som även ska gå att porta till annat... 'rotor' kanske det var..
tror jag på när jag ser det.
ehem jag skrev ju faktiskt namnet så det borde inte vara svårt att googla fram det :P

Sen minns jag första gången jag hörde talas om det... Någon på swec (oh the horror which is swec) berättade om hur microsoft demonstrerade det på deras skola...

Det finns säkert, varför inte? Ett bra sätt för microsoft att få ut sina produkter till fler plattformar ;)
IL1
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

J_Cokes, håll dig till (x)html och använd resten som effekter men som man ändå klarar sig utan...

Visst javascript är schysst och har stöd nästan överallt, men förlita dig inte på det om du känner att det är viktigt att alla kan använda sidan.

Samma sak med flash osv... även css...

Om en besökare inte klarar av css så försöker jag ändå se till att sidan är vettigt disponerad så att det hela ändå ser ~okey~ ut även utan det.

Så: don't depend on weird stuff och fixa enkla lösningar för dem som inte klarar det.

---
jonas, vadå mer jobb med koden? :)

Tycker faktiskt inte det... xhtml+css är rätt enkelt om man frågar mig... Att pilla med tabeller i oändligheter (minns den tiden då jag gjorde det) är värsta pain in the ass =/
IL1
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

Ignoransnivån i den här tråden upprör mig djupt, särskilt från dig, thr. Du är helt förblindad av din politik, vilket får dig att ljuga blatant om dina försvaroämnens tekniska meriter. Mozilla är segt, X är skit. Det erkänner jag, och jag är en inbiten Linux-fanatiker som bara använder Microsoft-produkter när jag måste. ASP.NET och .NET i allmänhet är ett väldigt elegant och väldesignat system, till skillnad från det notoriska pragmatiska fulhacket som är PHP. Windows UI är mycket mer responsive (sv?) än ett Linux-system med XFree86.

Det är väldigt enkelt att använda C++ med .NET: programmeringsspråksagnosticism är en av .NET:s viktigaste features. Personligen skulle jag använda C#, som jag erkänner är ett väldigt bra språk.

Microsoft gör många bra saker. Open Source-communityn gör fler bättre saker, i min åsikt, men det är som allt annat subjektivt. Om din politik får dig att välja en viss sida så är det mer än OK -- men det är inget fel på att erkänna att din sida inte är perfekt.
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

Den bredast spridda myten inom webdesign just nu är att XHTML skulle på något sätt vara 'mer standard' än HTML. Det finns två skillnader mellan dem just nu: XHTML är giltig XML, men stöds av färre browser.

De som använder XHTML, om de inte genuint behöver processera sin layoutkod med en XML-parser, borde märka sin hemsida med en knapp som lyder "Best viewed with W3C Validator".
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

- Trippel posta inte

Uhm, skulle XFree86 vara segt? Tycker jag inte.

Sen att PHP skulle vara ett enda stort fulhack är myter, .NET bjuder på en fin GUI det kan jag väll knappast förneka. PHP är snabbt,lätt.
Om du använder PHP Accelerator så har du samma hastighet som ASP.NET och du slipper använda IIS och Windows för att få ett anständigt resultat.

Kan inte se mycket bra MS gör egentligen, det mesta dem har åstadkommit är snott från andra tillverkare och packetarat om under ett nytt namn, och de få saker dem har gjort själv är mest skit.

Nu ska vi ju inte prata om Windows XP här, med ett GUI som liknar det en 4a åring kladdar ner på ett papper.
Linux/Unix är grymt mycket snabbare, även om mozilla skulle starta lite segare (enligt mina erfarenheter med 1.3 Final / 1.4 Alpha så gör det inte det) så behöver du bara starta det en enda gång.

.NET fungerar i princip bara bra/alls på en Windows dator.
Stor nackdel, JA.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

phubuh wrote:De som använder XHTML, om de inte genuint behöver processera sin layoutkod med en XML-parser, borde märka sin hemsida med en knapp som lyder "Best viewed with W3C Validator".
Jag håller med dig till viss del, XFree86 är inte särskilt bra, men jag upplever den ändå som responsivare än Win XP UI (som dessutom körs på en mycket snabbare dator), men visst en direktrenderad modell hade förmodligen varit smidigare. Se bara på Quartz.

Vad gäller XHTML är det viktigt att snabbt plocka upp nya standarder, och för egen del förlorar jag gärna kompatibilitet med äldre explorerversioner men vet att min sida är mer framtidssäker. Jag skriver i och för sig inget som vänder sig till målgruppen "vanliga människor" utan till teknikintresserade. Det gör att det finns mycket större tolerans för att de måste uppgradera. Så visst finns det mening med att använda nya standarder, även om syftet bara är att få dem allmänt accepterade fortare.

Kvadrupelpost, det var nog nytt. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

thr wrote: Trippel posta inte
Ursäkta.
thr wrote: Uhm, skulle XFree86 vara segt? Tycker jag inte.
Det tycker inte jag heller. Vänligen peka mig till meningen där jag påstod det.
thr wrote: Sen att PHP skulle vara ett enda stort fulhack är myter,
Jaha, oj!
thr wrote: .NET bjuder på en fin GUI det kan jag väll knappast förneka.
Vad pratar du om? Vilket GUI?
thr wrote: PHP är snabbt,lätt.
Vilken tur.
thr wrote: Om du använder PHP Accelerator så har du samma hastighet som ASP.NET
Hastigheten på server-side-applikationerna är inte flaskhalsen.
thr wrote: och du slipper använda IIS och Windows för att få ett anständigt resultat.
Det är bra.
thr wrote: Kan inte se mycket bra MS gör egentligen,
Outlook, MSXML, .NET, Windows XP, C# ...
thr wrote: det mesta dem har åstadkommit är snott från andra tillverkare och packetarat om under ett nytt namn
De har alltså tagit existerande ideer och förbättrat dem i stället för att omuppfinna hjulet? Precis som Evolution, KDE, GNOME, XMMS, Linux, BSD, OpenOffice, KDevelop, XChat, och nästan alla andra open-source-projekt? Det förstår jag inte hur du kan vara emot.
thr wrote: , och de få saker dem har gjort själv är mest skit.
Subjektivt och obaserat.
thr wrote: Nu ska vi ju inte prata om Windows XP här, med ett GUI som liknar det en 4a åring kladdar ner på ett papper.
XFree86 med twm och dess default-theme ser inte mycket bättre ut. Väldigt många gillar Windows XP:s default-look-and-feel. Du råkar inte göra det, och det förstår jag. Det tar mindre än tjugo sekunder att byta till Windows Classic och få ett mycket mer professionellt utseende.
thr wrote: Linux/Unix är grymt mycket snabbare,
Det beror på vad du menar med snabbare. I ren number-crunching och serverbaserade applikationer vinner nog Linux med hästlängder. I ren UI-responsiveness, vilket är vad end-users bryr sig om, så vinner Windows XP.
thr wrote: även om mozilla skulle starta lite segare (enligt mina erfarenheter med 1.3 Final / 1.4 Alpha så gör det inte det) så behöver du bara starta det en enda gång.
IE behöver också bara startas en gång: när du bootar.
thr wrote: .NET fungerar i princip bara bra/alls på en Windows dator.
Stor nackdel, JA.
Ja, det är en väldigt stor nackdel, självklart, men Mono-projektet är på väldigt god väg, och .NET är ändå designat för att vara plattformsoberoende.
J_Cokes
Posts: 128
Joined: 2002-11-02 15:42:40

Post by J_Cokes »

MEN VA FAN!!! KAN NI TAR ERAN JÄVLA SMÅBARNSDISKUSSION OCH GÅ TILL LEKPLATSEN!!!
Jag hade hoppats på lite flera svar men folk vill ju bara tjafsa... och inte ens efter nästan 80 replys slutar ni?!
Ni som då kan mer än vad de flesta andra kan, varför kan ni endast tjafsa om det X har lärt sig är bättre än vad Y, eller slå ihop er om att n00biefrågan som ställdes är skitfånig?!
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

J_Cokes wrote:MEN VA FAN!!! KAN NI TAR ERAN JÄVLA SMÅBARNSDISKUSSION OCH GÅ TILL LEKPLATSEN!!!
Jag hade hoppats på lite flera svar men folk vill ju bara tjafsa... och inte ens efter nästan 80 replys slutar ni?!
Ni som då kan mer än vad de flesta andra kan, varför kan ni endast tjafsa om det X har lärt sig är bättre än vad Y, eller slå ihop er om att n00biefrågan som ställdes är skitfånig?!
Vilken tur att ditt löjliga omogna imperativ sattes i enorma bokstäver så att jag lättare kan dismissa ditt inlägg som värdelöst.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

phubuh wrote: Hastigheten på server-side-applikationerna är inte flaskhalsen.
Om du inte visste det så 'kompilerar' ASP.NET sin kod och Cachar den sen för att det ska gå snabbare att ladda sidan senare, detta skapar en ENORM fördel.

Dett gör inte classic ASP, inte PHP som standard heller. Med PHP accelerator så gör även PHP det. Detta ger PHP ett hastighets övertag på ca 5% totalt.
phubuh wrote: Outlook, MSXML, .NET, Windows XP, C# ...
Outlook är INTE bra speciellt bra:
Tolkar VB och Javascript såfort emailat laddas från mailservern
Ostabilt

Windows XP är en sämre variant av windows 2000 i princip, en dålig GUI, drar mycket RAM, Segt.

MSXML är om jag fattat det rätt en version av XML?

C# är dock bra.
phubuh wrote: De har alltså tagit existerande ideer och förbättrat dem i stället för att omuppfinna hjulet? Precis som Evolution, KDE, GNOME, XMMS, Linux, BSD, OpenOffice, KDevelop, XChat, och nästan alla andra open-source-projekt? Det förstår jag inte hur du kan vara emot.
Nu syftade jag kanske inte på direkta applikationer och GUI utan mer den tekniken som ligger bakom, några exempel:
* En totalt inkompatibel version av Java
* En totalt inkompatibel version av Kerbos
* TCP/IP protokollet som körs genom NETBEUI/NETBIOS, två föråldrade saker :>
phubuh wrote:XFree86 med twm och dess default-theme ser inte mycket bättre ut. Väldigt många gillar Windows XP:s default-look-and-feel. Du råkar inte göra det, och det förstår jag. Det tar mindre än tjugo sekunder att byta till Windows Classic och få ett mycket mer professionellt utseende.
Att ens ge en sådan GUI och Användarvänlighet till någon över 15 borde anses som kränkade, och TWM ser något mycket bättre ut än XP.
phubuh wrote: IE behöver också bara startas en gång: när du bootar.
Nu har windows en stor nackdel, det kraschar. Ofta
Satt och pillade på min mors dator idag, den la av 2 ggr på 1 timma. Detta är windows XP som ska vara stabilt och bra enligt MS.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

phubuh wrote:
thr wrote: det mesta dem har åstadkommit är snott från andra tillverkare och packetarat om under ett nytt namn
De har alltså tagit existerande ideer och förbättrat dem i stället för att omuppfinna hjulet? Precis som Evolution, KDE, GNOME, XMMS, Linux, BSD, OpenOffice, KDevelop, XChat, och nästan alla andra open-source-projekt? Det förstår jag inte hur du kan vara emot.
Det där stämmer inte riktigt... eller alls, väl magstarkt faktiskt.
Att BSD och Linux skulle ha uppfunnit hjulet på nytt är inte sant.
Evolution innehåller mängder med innovativa finesser, likaså OpenOffice, i synnerhet det som är på gång. Och pratar vi innovationer som MS skulle ha kommit med så kan den här sidan vara lite av en ögonöppnare:
http://www.vcnet.com/bms/departments/innovation.shtml

Nu är det faktiskt du som kommer med de blatanta lögner som jag vill minnas att du beskyllde någon annan för. Försök att hålla det här på en högre nivå, att besvara saker med "vilken tur" osv är bara pajkastning.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

thr wrote:
phubuh wrote: Hastigheten på server-side-applikationerna är inte flaskhalsen.
Om du inte visste det så 'kompilerar' ASP.NET sin kod och Cachar den sen för att det ska gå snabbare att ladda sidan senare, detta skapar en ENORM fördel.

Dett gör inte classic ASP, inte PHP som standard heller. Med PHP accelerator så gör även PHP det. Detta ger PHP ett hastighets övertag på ca 5% totalt.
Jaha? Läs mitt inlägg.
thr wrote: Outlook är INTE bra speciellt bra:
Tolkar VB och Javascript såfort emailat laddas från mailservern
Nej.
thr wrote: Ostabilt
Nej.
thr wrote: Windows XP är en sämre variant av windows 2000 i princip
Windows XP är på många sätt bättre än Windows 2000: bättre hårdvarustöd, rollback, remote desktop, etc.
thr wrote: en dålig GUI,
Subjektivt och obaserat; själv tycker jag att det är ganska adekvat.
thr wrote: drar mycket RAM,
Vill du inte använda ditt minne, så donera det gärna till mig.
thr wrote: Segt.
Inte jämfört med mitt GNOME2-system.
thr wrote: MSXML är om jag fattat det rätt en version av XML?
Nej, snarare en implementation av XML.
thr wrote: C# är dock bra.
thr wrote: Nu syftade jag kanske inte på direkta applikationer och GUI utan mer den tekniken som ligger bakom,
Det framgick inte från ditt inlägg.
thr wrote: * En totalt inkompatibel version av Java
Sun har inte riktigt behandlat MS snällt. De ändrar sig konstant om huruvida MS får implementera Java, inte får, eller rent ut måste.
thr wrote: * En totalt inkompatibel version av Kerbos
Det vet jag tyvärr inget om (jag vet inte ens vad Kerbos är).
thr wrote: * TCP/IP protokollet som körs genom NETBEUI/NETBIOS, två föråldrade saker :>
Igen, sådana tekniska detaljer om NT-kärnan är jag inte alls kunnig om.
thr wrote: Att ens ge en sådan GUI och Användarvänlighet till någon över 15 borde anses som kränkade,
Vilken tur för mig, jag har fortfarande ett halvår på mig att gilla XP:s GUI. Oj oj, om bara några månader vänder min uppfattning helt!
thr wrote: och TWM ser något mycket bättre ut än XP.
Subjektivt och obaserat. Jag håller inte med.
thr wrote: Nu har windows en stor nackdel, det kraschar. Ofta
Satt och pillade på min mors dator idag, den la av 2 ggr på 1 timma.
Vilken intressant andrahandsberättelse. Jag har använt Windows XP mycket, och jag har aldrig upplevt en krasch.
thr wrote: Detta är windows XP som ska vara stabilt och bra enligt MS.
Du verkar väldigt säker på att det är operativsystemets fel. Om jag vore du skulle jag undersöka minnet och annan hårdvara.
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

nem wrote:
phubuh wrote:
thr wrote: det mesta dem har åstadkommit är snott från andra tillverkare och packetarat om under ett nytt namn
De har alltså tagit existerande ideer och förbättrat dem i stället för att omuppfinna hjulet? Precis som Evolution, KDE, GNOME, XMMS, Linux, BSD, OpenOffice, KDevelop, XChat, och nästan alla andra open-source-projekt? Det förstår jag inte hur du kan vara emot.
Det där stämmer inte riktigt... eller alls, väl magstarkt faktiskt.
Att BSD och Linux skulle ha uppfunnit hjulet på nytt är inte sant.
Evolution innehåller mängder med innovativa finesser, likaså OpenOffice, i synnerhet det som är på gång. Och pratar vi innovationer som MS skulle ha kommit med så kan den här sidan vara lite av en ögonöppnare:
http://www.vcnet.com/bms/departments/innovation.shtml

Nu är det faktiskt du som kommer med de blatanta lögner som jag vill minnas att du beskyllde någon annan för. Försök att hålla det här på en högre nivå, att besvara saker med "vilken tur" osv är bara pajkastning.
Du missförstår mig. Jag menar att de listade Open Source-projekten gör som Microsoft -- de omuppfinner inte hjulet, de tar fungerade designer och gör dem bättre.

EDIT: Jag är väldigt för öppen källkod, och använder nästan uteslutande fria applikationer. Jag använder inte Windows om jag inte är tvungen, t ex när jag använder skolans datorer.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Till och börja med kan du sluta slänga dig med fina ord för att verka kultiverad(inte för att jag har svårt att förstå dem, ser mest töntigt ut med tanke på att alla andra pratar med en mer 'normal' vokabulär på forumet)

Många av dina svar är ignoranta och ger inga som helst svar på de påståenden/fakta jag uppger.

"Jaha? Läs mitt inlägg"
Ser inte riktigt vad det har att göra med den texten du citerar.

Sen att du skrev att outlook inte tolkar VB och Javascript när mailet skickas till användaren är en skär lögn, så är fallet och det är allmänt känt.

Windows är erkänt ostabilt, duger knappt som wrks OS och ännu mindre som det "Stabila server OS" som MS försöker sälja det som.


"Windows XP är på många sätt bättre än Windows 2000: bättre hårdvarustöd, rollback, remote desktop, etc. "
Eftersom windows 2000 och windows xp använder samma drivrutins rutiner (<- lol mening) så skilljer sig hårdvarustödet knappt nämnvärt åt, det är några få få få saker som windows xp kan handskas med som inte 200 klarar.
Rollback feature är bra, det kan jag inte neka.

Remote desktop är dock ett enda stort säkerhetshål och går att ta sig in i relativt lätt om det är påslaget, några VB / Javascript så brukar det fungera om användaren inte confat allting precis rätt(vilket nästan inga gör).

"Subjektivt och obaserat; själv tycker jag att det är ganska adekvat."
Faktum är att GUIn i windows är dålig, den är inte speciellt snabbt.
Den drar onödigt mycket ram.
Den är OMSTÄNDIG, det tar tid att ändra avancerade inställningar, och det mesta har du inte ens tillgång till genom GUIn utan måste rota i regfilerna

"ill du inte använda ditt minne, så donera det gärna till mig. "
Ser inte vad det har att göra med att Windows XP drar mycket ram


"Inte jämfört med mitt GNOME2-system. "
Då rekomenderar jag dig att prova Fluxbox :)

"Nej, snarare en implementation av XML. "
Ungefär som deras "implementation" av java och kerbos, mm ?


"Det framgick inte från ditt inlägg. "
My bad.

"Sun har inte riktigt behandlat MS snällt. De ändrar sig konstant om huruvida MS får implementera Java, inte får, eller rent ut måste"
Har jag ingen kännedom om, kan man få en länk med information?

Sun stämde förövrigt MS för att ha spridit desinformation om huruvida deras Java version var kompatibels med Sun och vem av Sun och MS som var upphovs man till kompatibilitets problemen.

"Det vet jag tyvärr inget om (jag vet inte ens vad Kerbos är)."
Kerbos är ett auth-protokoll utvecklat av MTI, som microsoft gjorde en egen version på.
MS hotade att stämma alla som använde deras Version av kerbos, INKLUSIVE MTI.
MTI stämde MS, och vann.


"Subjektivt och obaserat. Jag håller inte med."
Det var min personliga åsikt.

"Vilken intressant andrahandsberättelse. Jag har använt Windows XP mycket, och jag har aldrig upplevt en krasch. "
Då lär du vara en av de få lyckligt lottade som har hårdavara som fungerar utmärkt med XP

"Du verkar väldigt säker på att det är operativsystemets fel. Om jag vore du skulle jag undersöka minnet och annan hårdvara."
Eftersom den inte kraschade en enda gång när jag körde RedHat på den så tvivlar jag på detta.
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

thr wrote:Till och börja med kan du sluta slänga dig med fina ord för att verka kultiverad(inte för att jag har svårt att förstå dem, ser mest töntigt ut med tanke på att alla andra pratar med en mer 'normal' vokabulär på forumet)
Ursäkta mig. Jag är inte så bra på svenska. Jag försöker så gott jag kan, och jag ska försöka att använda kortare ord.
thr wrote: Många av dina svar är ignoranta och ger inga som helst svar på de påståenden/fakta jag uppger.
När jag bedömer dina påståenden som omöjliga att svara på på grund av logisk fallbarhet eller något annat vill jag inte svara.
thr wrote: "Jaha? Läs mitt inlägg"
Ser inte riktigt vad det har att göra med den texten du citerar.
Jag menar att effektiviteten på server-side-språket inte är flaskhalsen, utan overheaden av HTTP, bandbredd, och latency.
thr wrote: Sen att du skrev att outlook inte tolkar VB och Javascript när mailet skickas till användaren är en skär lögn, så är fallet och det är allmänt känt.
Allmän kännedom betyder inte sannhet. Förr i tiden körde Outlook kod när mailet visades i preview-rutan, men så är inte fallet längre. Script körs när du dubbelklickar på mailet som innehåller det -- om du inte har disablat scripting, vilket det knappt finns någon anledning att inte göra.
thr wrote: Windows är erkänt ostabilt, duger knappt som wrks OS och ännu mindre som det "Stabila server OS" som MS försöker sälja det som.
Jasså.
thr wrote: Eftersom windows 2000 och windows xp använder samma drivrutins rutiner (<- lol mening) så skilljer sig hårdvarustödet knappt nämnvärt åt, det är några få få få saker som windows xp kan handskas med som inte 200 klarar.
Linux har använt samma modulsystem i många år nu. Det betyder inte att nya Linux-versioner inte har stöd för mer hårdvara.
thr wrote: Rollback feature är bra, det kan jag inte neka.

Remote desktop är dock ett enda stort säkerhetshål och går att ta sig in i relativt lätt om det är påslaget, några VB / Javascript så brukar det fungera om användaren inte confat allting precis rätt(vilket nästan inga gör).
Remote desktop måste sättas på uttryckligen. Självklart är det väldigt dåligt att det inte är säkert med default-konfiguration, men litar man på default-konfigurationer är man bunden att råka illa ut förr eller senare.
thr wrote: "Subjektivt och obaserat; själv tycker jag att det är ganska adekvat."
Faktum är att GUIn i windows är dålig, den är inte speciellt snabbt.
Hur kan det vara ett faktum, alltså absolut sant, att ett objekt innehar en helt subjektiv egenskap?
thr wrote: Den drar onödigt mycket ram.
Det är synd, men har aldrig varit ett problem för mig.
thr wrote: Den är OMSTÄNDIG, det tar tid att ändra avancerade inställningar,
Samma sak gäller för XFree86. Att konfigurera dual-head och nVidia-drivrutiner är inte passande för en nybörjare, och tar tid även för mig, och jag är ganska erfaren.
thr wrote: och det mesta har du inte ens tillgång till genom GUIn utan måste rota i regfilerna
Samma sak gäller för XFree86.
thr wrote: "ill du inte använda ditt minne, så donera det gärna till mig. "
Ser inte vad det har att göra med att Windows XP drar mycket ram
Min poäng var att minne är till för att användas, och användare har gott om minne.
thr wrote: "Inte jämfört med mitt GNOME2-system. "
Då rekomenderar jag dig att prova Fluxbox :)
Jag har kört TWM i en ganska lång tid. Det var snabbare, visst, men inte alls lika komplett, snyggt, eller funktionsladdat som GNOME 2 eller Windows XP:s GUI. Jag körde Blackbox i ett halvår eller så, och samma sak gäller där.
thr wrote: "Nej, snarare en implementation av XML. "
Ungefär som deras "implementation" av java och kerbos, mm ?
Öh, ja, det antar jag, till en viss grad.
thr wrote: "Sun har inte riktigt behandlat MS snällt. De ändrar sig konstant om huruvida MS får implementera Java, inte får, eller rent ut måste"
Har jag ingen kännedom om, kan man få en länk med information?
Nej, tyvärr. Sök upp din information själv om du vill ha unbiased sådan. Skulle jag ge dig en länk skulle den kunna vara hur pro-MS som helst.
thr wrote: Sun stämde förövrigt MS för att ha spridit desinformation om huruvida deras Java version var kompatibels med Sun och vem av Sun och MS som var upphovs man till kompatibilitets problemen.
Ja, Microsoft är kända för sin embrace-and-extend-filosofi, vilken är dålig i en del fall.
thr wrote: Kerbos är ett auth-protokoll utvecklat av MTI, som microsoft gjorde en egen version på.
MS hotade att stämma alla som använde deras Version av kerbos, INKLUSIVE MTI.
MTI stämde MS, och vann.
Det låter illa.

thr wrote: Då lär du vara en av de få lyckligt lottade som har hårdavara som fungerar utmärkt med XP
Japp.
thr wrote: "Du verkar väldigt säker på att det är operativsystemets fel. Om jag vore du skulle jag undersöka minnet och annan hårdvara."
Eftersom den inte kraschade en enda gång när jag körde RedHat på den så tvivlar jag på detta.
Då ligger nog problemet på mjukvarunivå. Kom du fram till något när du felsökte? Kanske skumma third-party-drivrutiner? Du kanske är bättre på att hantera en datorn än din mor? Jag kan inte säga något, för lite information.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

"När jag bedömer dina påståenden som omöjliga att svara på på grund av logisk fallbarhet eller något annat vill jag inte svara. "

Det var nog den värsta ursäkten jag hört här på välldigt länge...



"Jag menar att effektiviteten på server-side-språket inte är flaskhalsen, utan overheaden av HTTP, bandbredd, och latency."

Om det tar 2 sekunder att generera en sida på en server med hög load UTAN förkompilering och cachning och tar 0.1 sekunder med kompilering, så är fördelen ganska självklar, för så stor är skillnaden.


"Citat från thr:

Windows är erkänt ostabilt, duger knappt som wrks OS och ännu mindre som det "Stabila server OS" som MS försöker sälja det som.


Jasså.
"

Jasså? det är inget rellevant svar, och det som står där är fakta, inte myt, inte allmänt känt, det är FAKTA. Windows är ostabilt om man gämnför med allt annat (generalisering jag vet)


"Linux har använt samma modulsystem i många år nu. Det betyder inte att nya Linux-versioner inte har stöd för mer hårdvara. "

Det är knappast relevant, eftersom Linux bara är "ett" OS.

Om det kommer en ny driver till windows XP För en ny hårdvara så fungerar den i 99% av fallen med windows 2000.

Om det inte kommer en ny driver till linux för en ny hårdvara så funkar den inte(rätt uppenbart)

"Remote desktop måste sättas på uttryckligen. Självklart är det väldigt dåligt att det inte är säkert med default-konfiguration, men litar man på default-konfigurationer är man bunden att råka illa ut förr eller senare"'

Tråkigt nog är det välldigt jobbigt att göra det säkert även med rätt config(tro mig, jag har försökt :\)

"Samma sak gäller för XFree86. Att konfigurera dual-head och nVidia-drivrutiner är inte passande för en nybörjare, och tar tid även för mig, och jag är ganska erfaren."
Sen är inte linux avsett för nybörjare heller, iaf inte de 'värsta' distarna typ gento,slack,deb.

"Samma sak gäller för XFree86."
Skillnaden är att Windows försöker ge dig intrycket av att det du kan gör i windows går att göra i GUIn, dett gör inte Linux.
Det står i princip ingenstans att man ska ändra i Registret om man vill ha en speciell inställning.



"Min poäng var att minne är till för att användas, och användare har gott om minne. "
visst är det det, men inte att cacha thumbnails och dumma grafiska onödigheter.



"Jag har kört TWM i en ganska lång tid. Det var snabbare, visst, men inte alls lika komplett, snyggt, eller funktionsladdat som GNOME 2 eller Windows XP:s GUI. Jag körde Blackbox i ett halvår eller så, och samma sak gäller där. "

Fluxbox är en bit bättre än alla dem 3.

"Citat från thr:

Kerbos är ett auth-protokoll utvecklat av MTI, som microsoft gjorde en egen version på.
MS hotade att stämma alla som använde deras Version av kerbos, INKLUSIVE MTI.
MTI stämde MS, och vann.


Det låter illa. "


Det är det också.


"Nej, tyvärr. Sök upp din information själv om du vill ha unbiased sådan. Skulle jag ge dig en länk skulle den kunna vara hur pro-MS som helst. "
Du ger mig alltså info men vägrar bekräfta den, Jaja.



"Då ligger nog problemet på mjukvarunivå. Kom du fram till något när du felsökte? Kanske skumma third-party-drivrutiner? Du kanske är bättre på att hantera en datorn än din mor? Jag kan inte säga något, för lite information."
Bad inte om hjälp, var mer ett regelrätt exempel.
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

thr wrote: Det var nog den värsta ursäkten jag hört här på välldigt länge...
Se det hur du vill.

thr wrote: Om det tar 2 sekunder att generera en sida på en server med hög load UTAN förkompilering och cachning och tar 0.1 sekunder med kompilering, så är fördelen ganska självklar, för så stor är skillnaden.
Även om jag tvivlar att så är fallet, så kan jag gå med på att standard-PHP är långsammare än ASP.NET med en faktor av tjugo i en del fall.

thr wrote: Jasså? det är inget rellevant svar,
Jasså.
thr wrote: och det som står där är fakta, inte myt, inte allmänt känt, det är FAKTA.
Fel. Det är lösryckt obaserat skitsnack.
thr wrote:Windows är ostabilt om man gämnför med allt annat (generalisering jag vet)
T ex Mac OS 8?
thr wrote: Om det kommer en ny driver till windows XP För en ny hårdvara så fungerar den i 99% av fallen med windows 2000.
Det är väl en stor fördel om något?
thr wrote: Om det inte kommer en ny driver till linux för en ny hårdvara så funkar den inte(rätt uppenbart)
Det är synd.
thr wrote: Sen är inte linux avsett för nybörjare heller, iaf inte de 'värsta' distarna typ gento,slack,deb.
Irrelevant.
thr wrote: Skillnaden är att Windows försöker ge dig intrycket av att det du kan gör i windows går att göra i GUIn, dett gör inte Linux.
Det finns en uppsjö av odugliga GUI-konfigurationssystem till Linux.
thr wrote: Det står i princip ingenstans att man ska ändra i Registret om man vill ha en speciell inställning.
Avsaknaden av dokumentation är ett problem, men gäller i Linux-världen också.
thr wrote: visst är det det, men inte att cacha thumbnails och dumma grafiska onödigheter.
Vad får jag använda mitt minne till då? Vika protein och samla pengar till HIV-smittade barn?
thr wrote: Fluxbox är en bit bättre än alla dem 3.
Men är fortfarande inte jämförbart med GNOME 2 eller Windows XP:s GUI.
thr wrote: Du ger mig alltså info men vägrar bekräfta den, Jaja.
Jag uppmuntrar dig att göra det själv.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Men kolla på dina sätt att svara, dem är totalt intetsägande.
Om jag har rätt blir det "Jaså"
Är du osäker så blir det "Det är irrelevant"
etc. etc.

Detta blir mitt sissta svar om du inte börjar ge sakliga argument, orkar inte argumentera mot ett "jaså" från en 14åring.

"Även om jag tvivlar att så är fallet, så kan jag gå med på att standard-PHP är långsammare än ASP.NET med en faktor av tjugo i en del fall."
Det är snabbare att köra redan kompilerad kod, än att 'interpet':a koden.
Det är så, inget du kan säga emot.

"Jasså."
Suck.

"Fel. Det är lösryckt obaserat skitsnack."
Eftersom våran såkallade fakta värkar komma från 2 olika världar så känns det inte rellevant att diskutera detta mer.


"T ex Mac OS 8?"
Skrev jag att det var en generalisering? Ja det gjorde jag.


"Det är väl en stor fördel om något?"
Såklart det är, men där faller dig argument om att windows xp skulle ha "så mycket bättre" hårdvarustöd än windows 2k...


"Det finns en uppsjö av odugliga GUI-konfigurationssystem till Linux"
Såklart, men där kan du byta. Det kan du inte i windows.


"Avsaknaden av dokumentation är ett problem, men gäller i Linux-världen också."
Det dära är Lögn, uppdiktad fakta.
Jag har aldrig fått så bra dokumentation som de problem jag haft med i princip ALLT innom Linux/Unix/OpenSource världen.


"Vad får jag använda mitt minne till då? Vika protein och samla pengar till HIV-smittade barn"
Arbete kanske, Photoshop, Kompilering, etc.


"Men är fortfarande inte jämförbart med GNOME 2 eller Windows XP:s GUI."
Eftersom Fluxbox överträffar Gnome 2.x flera ggr i prestanda och du kan göra samma saker i flux med i princip samma kommandon så talar det för sig själv att man ska välja flux.

Fluxbox är, fullinstall några hundra kb stort
Gnome är någonstans över 50mb om jag inte missminner mig
Windows vill jag inte ens tänka på :(


"Jag uppmuntrar dig att göra det själv."
Om du nu har faktan, varför inte bara visa den så slipper du argumentera med mig och visar att du har rätt?
User avatar
phubuh
Posts: 198
Joined: 2002-10-02 19:04:05

Post by phubuh »

thr wrote:Men kolla på dina sätt att svara, dem är totalt intetsägande.
Om jag har rätt blir det "Jaså"
Är du osäker så blir det "Det är irrelevant"
etc. etc.

Detta blir mitt sissta svar om du inte börjar ge sakliga argument, orkar inte argumentera mot ett "jaså" från en 14åring.
När du gör lösryckta påståenden som "Windows är dåligt, det bara är så! Det är FAKTA!!!", så säger jag "Jasså" i brist på något annat. När dina påståenden är irrelevanta säger jag "Irrelevant" i brist på något annat. Att du drar upp min ålder för att minska min kredibilitet är en logisk fallbarhet som kallas ad hominem. Det är synd, men alla Internet-diskussioner verkar sina ut i sådana efter ett tag.

Jag kan ofta inte göra sakliga argument när dina påståenden är logiskt fallbara eller lösryckta och generaliserande.

Nu måste jag gå till skolan.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

thr wrote:
phubuh wrote: De har alltså tagit existerande ideer och förbättrat dem i stället för att omuppfinna hjulet? Precis som Evolution, KDE, GNOME, XMMS, Linux, BSD, OpenOffice, KDevelop, XChat, och nästan alla andra open-source-projekt? Det förstår jag inte hur du kan vara emot.
Nu syftade jag kanske inte på direkta applikationer och GUI utan mer den tekniken som ligger bakom, några exempel:
* En totalt inkompatibel version av Java
* En totalt inkompatibel version av Kerbos
* TCP/IP protokollet som körs genom NETBEUI/NETBIOS, två föråldrade saker :>
TCP/IP körs inte genom NetBEUI (som är en "konkurrent" till TCP/IP och inte
heller genom NetBIOS (som är ett API). Däremot kan NetBIOS köras ovanpå
TCP/IP om man vill i windows, men man måste inte. Och det påverkar inte
det minsta hur övrig IP beter sig.

Dessutom är den kerberosV som kommer med win2k och senare inte alls
"totalt" inkompatibel, den är bara gjord så att en win-klient enbart vill ta
emot credentials från en win2k-server. Men det går fortfarande att samexistera
med befintliga krb5-realmar om du redan har en sån uppsatt.
Och dina icke-win-klienter kan givetvis välja att auth:a sig mot antingen
din tidigare krb-server eller mot win-krb5-servern, så uttalandet "totalt
inkompatibel" är så gott som helt fel.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

IcePic. Enligt min erfarenhet så går det inte att autha från andra clienter mot en windows 2k server om de inte är någon windows version som försöker autha.

Enligt min erfarenhet med wind2k och NETBEUI / NETBIOS så kappslar den inte NETBEUI / NETBIOS trafiken i en TCP/IP 'länk' eller vad man ska kalla det.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

"Rollback feature är bra, det kan jag inte neka.

Remote desktop är dock ett enda stort säkerhetshål och går att ta sig in i relativt lätt om det är påslaget, några VB / Javascript så brukar det fungera om användaren inte confat allting precis rätt(vilket nästan inga gör). "


Det finns många config-filer i linux, som gör att systemet blir instabilt om du inte konfigurerat det, så är det bara, man ska inte lita på default-config saker.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

thr wrote:IcePic. Enligt min erfarenhet så går det inte att autha från andra clienter mot en windows 2k server om de inte är någon windows version som försöker autha.
Var det MIT-krb5 eller Heimdal du körde på klienterna då?
Enligt min erfarenhet med wind2k och NETBEUI / NETBIOS så kappslar den inte NETBEUI / NETBIOS trafiken i en TCP/IP 'länk' eller vad man ska kalla det.
Man väljer ju i protokoll-listan på "egenskaper" för nätverket. Det är rätt uppenbart.
Precis som man slår på och av IPX så kan man slå på och av NetBIOS.
Har du bara tcp/ip aktiverat så är det så transporten kommer ske.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

thr/phubuh: Jag tror inte ni kommer något längre med så särade åsikter ni har, plus att ni lägger ner allt för mycket energi på att citera varandra och bara fortsätta det hela med 'Nej.', 'Jasså.' etc.

Sen phubuh förstår jag inte riktigt dina teorier när du säger att 'Outlook, MSXML, .NET, Windows XP, C#' är bra. C# går jag gärna med på men Outlook och XP?

Alla sjuka förinställningar som är byggda i Outlook är så sjukt onödiga så det skriker om det. Den tar bort .doc för att den klassar de som virus, har ingen knapp för att ta bort autostarten, "snor" åt sig mailboxen utan att fråga först m.m. Ska inte säga som försvar att det är en M$ men det är det! Inse fakta.

Du verkade inte vilja ta åt dig kritiken när thr nämner alla kassa punkter med XP utan du svarade ofta med 'Jasså.' och sen var det över (?).

Jag ser ingen anledning varför XP har bättre hårdvarustöd än 2000. Xp slarvar bort drivrutiner, installerar de som var "det senaste" när XP kom, alltså stenåldern och de drivrutiner som du då skulle vilja ha kommer aldrig fram utan du måste först installera av de gamla å installera nya bara för att XP tar det för givet att installera skiten.

Sen att GUI är adekvat, det må vara lite personliga åsikter där, själv tycker jag att den är gräsligt ful, drar onödigt mycket och gör nästan hela OS:et till nått ännu värre än var det redan var innan.

Du fortsätter sedan med 'Vill du inte använda ditt minne, så donera det gärna till mig.' Det handlade om att XP drar RAM, som ingen kan förneka. Varför inte ha kvar de gamla menyerna (fast kanske lägga till de saker som behövs, inte massa SKIT!) så borde det lösa många av de tusentals problem som M$ redan sitter på...

Att jämföra GNOME2-system med XP är inte bara korkat utan också väldigt inoppurtunt. Varför ens komma på tanke att jämföra dessa två. Jämför man *nix med Win*, så är väl det OK, men GNOME2 bygger ju på en helt annan standard. Sen så är det ju faktiskt så att XPs GUI är VÄLDIGT segt!


Sen framkommer det flera gånger att thr är väldigt subjektiv och obaserar allt. Tack detsamma, skulle jag vilja säga (och gör det..).

Jaja, nog babblat, nu ska jag äta hamburgare. Sov gärna på saken...
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply