Standard?

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

thr wrote: Du menar alltså på fullt allvar att det drar mer CPU och är mer krävande att köra Unix/Linux med Mozilla än IE på Windows 2000/XP/98.

Alltså, jag vet ärligt inte vad jag ska vara för det va nog det dummaste jag hört på länge.

Kan ta några exempel:
Mozilla startar direkt, tar ingen tid att ladda (iof samma för IE)
Mozilla kraschar 'aldrig'
Mozilla buggar aldrig med standard W3C kod
Unix/Linux kraschar 'aldrig' (visst det händer men då får du jobba för det)
Unix/Linux startar 'något' snabbare än windows
Unix/Linux är SÄKERT, vilket INTE Windows är.
Unix/Linux är GRATIS, för jag tvivlar att du betalat alla licenser du har på dina datorer.
Absolutely not. Detta är en amd k6-2 450 MHz...

Windows 2000 Pro (senaste uppdateringarna till det mesta)
IE startar direkt, tar ingen tid att ladda, går snabbt...
IE kraschar aldrig eller sällan...
IE buggar aldrig så att jag märker det eller stör mig på det... alltså buggar det aldrig

På slackware 8.nånting för några månader sedan med senaste X och några olika webbläsare...
Webbläsaren tar några sekunder att starta... acceptabelt
Det går några sekunders lagg när man flyttar ett fönster från ena delen av skärmen till andra; När man klickar på en länk tar det några sekunder innan den börjar ladda nästa sida... generellt dålig respons; Surfa med tabbar är mer eller mindre omöjligt; Att stänga ner skiten tar ytterliggare några sekunder...

Sluta snacka skit, jag har testat det här...

X är piss, alla fönster tog fan sekunder att interagera med; Behöver du höra det från en auktoritet för att ens betänka det så rekommenderar jag en search på google eller någon annanstans...
IL1
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Mirza* wrote:X är piss, alla fönster tog fan sekunder att interagera med; Behöver du höra det från en auktoritet för att ens betänka det så rekommenderar jag en search på google eller någon annanstans...
Testat det kanske, men av vad du skriver så testade du i max 5 sec, eller confade det helt fel. (Finns alldeles utmärkta xconfigurators med i Slackware om du inte vill peta i XF86Config själv)
Min gamla sketna P3 300MHz med 64MB ram klarar av X galant, nemas problemas. Grafikkortet är på 4 MB.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag tycker att det låter som dåliga drivrutiner.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Mirza* om nu detta stämmer, så tror jag att det är dig det är fel på och inte slackware.
Du tror alltså att flera 100-tusentals annvändare som sitter med avancerade system som ska klara av 3d modellering, kraftiga beräkningar etc. skulle acceptera det du beskriver.
Tvivlar starkt på det.

Om du en enda gång kommer och säger att Något windows version är bättre än slackware, ja, då ljuger du.

Windows har fler program och spel ja.
Men det är INTE bättre.
Det är osäkert.
Segt.
Instabilt (allt är relativt).

Annars kan du läsa min eminenta signatur.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Fixade in senaste nvidia-drivisarna till mitt TNT2 M64. Nvidia-logon kom upp som den skulle när jag startade X osv. Verkade confat rätt...

X funkade inte från början... Inte configurerat. Med de där magiska scripten eller programmen gick det inget vidare, men efter lite research var det inget problem att confa det själv i textfilen... iaf trodde jag att det var korrekt. Men gick ju som sagt inte helt tillfredsställande när det gäller respons osv...

Jag testade i mer än 5 sekunder ;) körde det i någon vecka...


thr, lägg av, jag har aldrig sagt att windows är bättre än slackware... kan inte vi två börja ignorera varandra eller något :P
IL1
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Mirza* wrote:Fixade in senaste nvidia-drivisarna till mitt TNT2 M64. Nvidia-logon kom upp som den skulle när jag startade X osv. Verkade confat rätt...

X funkade inte från början... Inte configurerat. Med de där magiska scripten eller programmen gick det inget vidare, men efter lite research var det inget problem att confa det själv i textfilen... iaf trodde jag att det var korrekt. Men gick ju som sagt inte helt tillfredsställande när det gäller respons osv...

Jag testade i mer än 5 sekunder ;) körde det i någon vecka...


thr, lägg av, jag har aldrig sagt att windows är bättre än slackware... kan inte vi två börja ignorera varandra eller något :P
Ifall du hävdar att:
X är piss
Slackware är segt
Mozilla är segt
etc.

Samt hävdar att:
Windows är snabbt
Windows är stabilt
IE är snabbt


Det dära borde la tala för sig själv?

I mina ögon är du en jävla MS kramare som har för låg IQ För att kunna koda utan den GUI som asp.net erbjuder.
Som inte betalar licenser för något men tycker att folk borde köra MS iaf.

Du ser inte heller vad MS moral & marknadsföringstekniker har med HTML standarden att göra, är du BLIND?

Att ens antyda att windows skulle vara bättre (tekniskt, hur snabbt det är etc.) mot någon unix/linux dist. är väll det dummaste man kan säga?

I quote:
[qoute]The "We have the way out" anti-Unix website that Microsoft (along with partner Unisys) put up in the first months of 2002, initially ran Unix and Apache (and was ported to IIS on Windows 2000 only after the entire ICT community had had a good laugh)[/qoute]


[qoute]For example, before Windows XP was released Microsoft tried
(but fortunately failed) to persuade PC manufacturers to
discontinue the PCI bus and to support USB devices only. [/qoute]

Windows doesn't share static code - if you run 10 instances of
Word, the bulk of the code will be loaded into memory 10 times.
Only a fraction of the code, e.g. library functions, has been
moved to DLLs and may be shared.
An internal memo among Microsoft developers mentioned 63,000 (yes: sixty-three thousand) known defects in the initial Windows 2000 release.
several of the files that come with Word '97 (and perhaps with
later versions as well) still contain the text "Copyright
WordPerfect Corporation 1994. All rights reserved." I rest my case
Looking through the WINNT directory on a Windows 2000 or XP
system, you'll find lots of legacy executables that are
obsolete and never used: Media Player 5, 16-bit legacy code
from previous Windows versions as far back as version 3.10
(in fact the bulk of the original Windows 3.10 executable code is there),
A good example of this policy in action (apart from the HTML and
Java deviations described above) is Microsoft's attempt to appropriate
the Kerberos protocol. Kerberos is an authentication protocol developed
by MIT, distributed as Open Source software. Microsoft added an "innovative improvement"
to Kerberos, by misusing a reserved field to specify whether or not an NT machine was
allowed to authenticate another Kerberos system, rendering this corrupted version
of Kerberos incompatible with Open Source versions in the process. (The misuse of a
reserved field, or any field for that matter, is of course a gross violation of protocol
standards.) Then Microsoft went on to state that they had "created" an "improved
version of Kerberos", called the result their own intellectual property, and
threatened to sue anyone who would dare to put it in their software, including
Kerberos' inventor MIT. Only the global uproar that followed caused Microsoft
to reconsider this nonsense
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

thr wrote:
Mirza* wrote:Fixade in senaste nvidia-drivisarna till mitt TNT2 M64. Nvidia-logon kom upp som den skulle när jag startade X osv. Verkade confat rätt...

X funkade inte från början... Inte configurerat. Med de där magiska scripten eller programmen gick det inget vidare, men efter lite research var det inget problem att confa det själv i textfilen... iaf trodde jag att det var korrekt. Men gick ju som sagt inte helt tillfredsställande när det gäller respons osv...

Jag testade i mer än 5 sekunder ;) körde det i någon vecka...


thr, lägg av, jag har aldrig sagt att windows är bättre än slackware... kan inte vi två börja ignorera varandra eller något :P
Ifall du hävdar att:
X är piss
Slackware är segt
Mozilla är segt
etc.

Samt hävdar att:
Windows är snabbt
Windows är stabilt
IE är snabbt


Det dära borde la tala för sig själv?

I mina ögon är du en jävla MS kramare som har för låg IQ För att kunna koda utan den GUI som asp.net erbjuder.
Som inte betalar licenser för något men tycker att folk borde köra MS iaf.

Du ser inte heller vad MS moral & marknadsföringstekniker har med HTML standarden att göra, är du BLIND?

Att ens antyda att windows skulle vara bättre (tekniskt, hur snabbt det är etc.) mot någon unix/linux dist. är väll det dummaste man kan säga?
Men snälla thr din lilla fanboy... insnöad?

asp.net, någon gui och mitt låga intellekt; där tog jag lite illa upp.. Om du vill utveckla vad det är för skit du snackar om så var god skicka ett pm eller fortsätt här någonstans...

Vad är det för skit om du licenser du hela tiden klänger fast vid? Vem har sagt att jag kör en olicensierad version av win2k? Förresten, har jag direkt försökt få någon annan att köra Microsoft-grejer?


Om vi nu ska börja ta ut våra fördomar om varandra... För jag är ju tydligen en iq-befriad idiot, full med dubbelmoral hit och dit...

Jag minns threat: verkade... lite aggresiv, lite annorlunda, men okey... questioned authority och allt det där...
Nu ser jag thr: insnöad nörd, utan egna tankar, som gång på gång upprepar samma skit han sen han läst det på någon anti-ms-sajt...
IL1
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

thr wrote:Mozilla startar direkt, tar ingen tid att ladda (iof samma för IE)
Mozilla kraschar 'aldrig'
Mozilla är en av de klienter som startar allra slöast. IE under windows startade snabbast och de andra vanliga webbläsarna låg därimellan. netscape gick faktiskt förvånansvärt snabbt. Phenix var ganska snabbt har jag för mig...

Slöast att starta mozilla var det under KDE. det gick inte mycket snabbare under fluxbox.
Givetvis så gick det snabbast under windows, och det var ganska mycket snabbare..

Dessa tester gjordes på PII 400MHz som körde Debian Woody samt Redhat 7.3 och Windows 2000.

Mozilla var 1.0 skulle jag tro å IE 5.5.

Och appropå att mozilla aldrig crachar så gör det det ganska ofta. Eller krashar gör det väl inte.. men bilder buggar ganska ofta och lägger sig som bakgrunder å så.. så man får starta om webbläsaren.

Trots detta är mozilla min favoritwebbläsare efter internet explorer. detta är för dess superstöd för webbsidor. mozilla stödjer massa bra saker, och antialising och färgtoningar ser ofta bättre ut under Mozilla 1.0 jämfört med IE 5.5.. men IE ÄR snabbare :)
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Visst, mozilla/phoenix tar kanske någon sekund att starta. Men det är skit samma, man startar den bara en gång och leker sen med tabs. Min phoenix har stått på i runt en vecka nu utan problem.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

mirzapirza wrote:
thr wrote:
Mirza* wrote:Fixade in senaste nvidia-drivisarna till mitt TNT2 M64. Nvidia-logon kom upp som den skulle när jag startade X osv. Verkade confat rätt...

X funkade inte från början... Inte configurerat. Med de där magiska scripten eller programmen gick det inget vidare, men efter lite research var det inget problem att confa det själv i textfilen... iaf trodde jag att det var korrekt. Men gick ju som sagt inte helt tillfredsställande när det gäller respons osv...

Jag testade i mer än 5 sekunder ;) körde det i någon vecka...


thr, lägg av, jag har aldrig sagt att windows är bättre än slackware... kan inte vi två börja ignorera varandra eller något :P
Ifall du hävdar att:
X är piss
Slackware är segt
Mozilla är segt
etc.

Samt hävdar att:
Windows är snabbt
Windows är stabilt
IE är snabbt


Det dära borde la tala för sig själv?

I mina ögon är du en jävla MS kramare som har för låg IQ För att kunna koda utan den GUI som asp.net erbjuder.
Som inte betalar licenser för något men tycker att folk borde köra MS iaf.

Du ser inte heller vad MS moral & marknadsföringstekniker har med HTML standarden att göra, är du BLIND?

Att ens antyda att windows skulle vara bättre (tekniskt, hur snabbt det är etc.) mot någon unix/linux dist. är väll det dummaste man kan säga?
Men snälla thr din lilla fanboy... insnöad?

asp.net, någon gui och mitt låga intellekt; där tog jag lite illa upp.. Om du vill utveckla vad det är för skit du snackar om så var god skicka ett pm eller fortsätt här någonstans...

Vad är det för skit om du licenser du hela tiden klänger fast vid? Vem har sagt att jag kör en olicensierad version av win2k? Förresten, har jag direkt försökt få någon annan att köra Microsoft-grejer?


Om vi nu ska börja ta ut våra fördomar om varandra... För jag är ju tydligen en iq-befriad idiot, full med dubbelmoral hit och dit...

Jag minns threat: verkade... lite aggresiv, lite annorlunda, men okey... questioned authority och allt det där...
Nu ser jag thr: insnöad nörd, utan egna tankar, som gång på gång upprepar samma skit han sen han läst det på någon anti-ms-sajt...
Inga egna tankar, jo jag tackar.

Försök inte se ner på mig bara för att du råkar veta om att jag har en annan klädstil (som gnu f.ö. blev kickad från forumet pga. kommentarer av, fattar inte vad han gör här igen.)

Visst det kommer från en anti-ms site, fast ändå inte.
90% av det som står där går att verifiera med riktig fakta och är inga konstiga byråkratiska svängar för att vinkla info som många gör (MS anyone.).
Sen att jag tycker många av de dära quots'en är roliga är en annan sak, dem pekar välldigt mitt i prick om man säger så.

Gussoh, har aldrig upplevt att Mozilla 1.3 Final är slö för 5 öre faktiskt.
Startar på 0.1 sec för mig och är stabilt som f*n.
Om jag inte mins fel så kodar du i ASP (alt. ASP döt nät som jstrom så fint uttryckte det).
Skulle inte förvåna mig om du sitter i MS halvtaskiga och såkallat 'produktiva' GUI då.

Sen kan du väll svara på om du har en legitim licens av alla MS program du kör så kan jag lägga ner om licens tjatet.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Och sen lugnar vi ner oss. Diskutera är ok men det har gått lite väl hett till här, personliga påhopp är inte rätt väg att gå.
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

thr wrote:
mirzapirza wrote:
thr wrote:
Mirza* wrote:Fixade in senaste nvidia-drivisarna till mitt TNT2 M64. Nvidia-logon kom upp som den skulle när jag startade X osv. Verkade confat rätt...

X funkade inte från början... Inte configurerat. Med de där magiska scripten eller programmen gick det inget vidare, men efter lite research var det inget problem att confa det själv i textfilen... iaf trodde jag att det var korrekt. Men gick ju som sagt inte helt tillfredsställande när det gäller respons osv...

Jag testade i mer än 5 sekunder ;) körde det i någon vecka...


thr, lägg av, jag har aldrig sagt att windows är bättre än slackware... kan inte vi två börja ignorera varandra eller något :P
Ifall du hävdar att:
X är piss
Slackware är segt
Mozilla är segt
etc.

Samt hävdar att:
Windows är snabbt
Windows är stabilt
IE är snabbt


Det dära borde la tala för sig själv?

I mina ögon är du en jävla MS kramare som har för låg IQ För att kunna koda utan den GUI som asp.net erbjuder.
Som inte betalar licenser för något men tycker att folk borde köra MS iaf.

Du ser inte heller vad MS moral & marknadsföringstekniker har med HTML standarden att göra, är du BLIND?

Att ens antyda att windows skulle vara bättre (tekniskt, hur snabbt det är etc.) mot någon unix/linux dist. är väll det dummaste man kan säga?
Men snälla thr din lilla fanboy... insnöad?

asp.net, någon gui och mitt låga intellekt; där tog jag lite illa upp.. Om du vill utveckla vad det är för skit du snackar om så var god skicka ett pm eller fortsätt här någonstans...

Vad är det för skit om du licenser du hela tiden klänger fast vid? Vem har sagt att jag kör en olicensierad version av win2k? Förresten, har jag direkt försökt få någon annan att köra Microsoft-grejer?


Om vi nu ska börja ta ut våra fördomar om varandra... För jag är ju tydligen en iq-befriad idiot, full med dubbelmoral hit och dit...

Jag minns threat: verkade... lite aggresiv, lite annorlunda, men okey... questioned authority och allt det där...
Nu ser jag thr: insnöad nörd, utan egna tankar, som gång på gång upprepar samma skit han sen han läst det på någon anti-ms-sajt...
Inga egna tankar, jo jag tackar.

Försök inte se ner på mig bara för att du råkar veta om att jag har en annan klädstil (som gnu f.ö. blev kickad från forumet pga. kommentarer av, fattar inte vad han gör här igen.)

Visst det kommer från en anti-ms site, fast ändå inte.
90% av det som står där går att verifiera med riktig fakta och är inga konstiga byråkratiska svängar för att vinkla info som många gör (MS anyone.).
Sen att jag tycker många av de dära quots'en är roliga är en annan sak, dem pekar välldigt mitt i prick om man säger så.

Gussoh, har aldrig upplevt att Mozilla 1.3 Final är slö för 5 öre faktiskt.
Startar på 0.1 sec för mig och är stabilt som f*n.
Om jag inte mins fel så kodar du i ASP (alt. ASP döt nät som jstrom så fint uttryckte det).
Skulle inte förvåna mig om du sitter i MS halvtaskiga och såkallat 'produktiva' GUI då.

Sen kan du väll svara på om du har en legitim licens av alla MS program du kör så kan jag lägga ner om licens tjatet.
Din klädstil..? ö okey... tänkte faktiskt inte alls på den... och varför skulle jag se ner på dig p.g.a den... hm?

Kan inte vi två bara lägga ner... minns väl hur det gick med den förra tråden...
IL1
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Varför skrev du inte:
"Mina argument ran ut i sanden, så jag vill inte fortsätta"

istället för det larviga tjaffset om att "vi vet hur det slutar".

Lär att käfta, det är nyttigt.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

thr wrote:Lär att käfta, det är nyttigt.
Inte här, och inte på det här viset. Hade ni kunnat hålla er på rätt nivå hade det varit bra.

Nästa inlägg ska hålla sig till topic.
User avatar
Gussoh
Posts: 974
Joined: 2002-05-09 11:32:06
Location: Mölndal
Contact:

Post by Gussoh »

thr wrote:Gussoh, har aldrig upplevt att Mozilla 1.3 Final är slö för 5 öre faktiskt.
Startar på 0.1 sec för mig och är stabilt som f*n.
Om jag inte mins fel så kodar du i ASP (alt. ASP döt nät som jstrom så fint uttryckte det).
Skulle inte förvåna mig om du sitter i MS halvtaskiga och såkallat 'produktiva' GUI då.
Vi får köra lite benchmarks på Mozilla 1.3 vid nästa tillfälle. Jag visste inte att det var så stor skillnad i hastighet mellan dem.

Jag antar att det sista också var riktat mot mig. - Jag kodar allt som går att koda. ASP kodar jag gärna. Fast jag kör ju helst ASP med PHPmodulen som tolk. det är det jag kan bäst. VBscripttolken är lite svår tycker jag, php är lättare. Jag gillar många av de "dot net" funktioner som finns och MS ger mycket till programmeringskommunityn. Mitt nästa projekt är att lära mig C-sharp. Men det får nog bli till sommaren...

MS har dessutom massor med bra GUIs.. Windows är en favorit från min sida... i den så kör jag massor med olika program. Här är nog Jext min favorit.


Edit: OPS... förlåt fredrik :) men jag måste ju svara på frågorna.
Jag tycker att grön är en fin färg.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

fredrik wrote: Nästa inlägg ska hålla sig till topic.
Alltså, nu vet jag inte exakt vad du menar med topic, men jag gissar på att du menar 'Html standard' . Jag förväntade mig lite offtopic grejor, men som ändå går tillbaka till standard. Så browsers snacket är jue helt ok imo. Dock har det blivit lite offtopic med thr och mirza, och om det är det du menar ska jag vara käft ;---)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Mirza* wrote:Jaha men eftersom man använder IE så är man automatiskt evul och förbannad to the dark side...
Nej, det har jag inte sagt någonting om, men man är en del av problemet och står i det lägret som bidrar till att förstöra internet, eller snarare webben. Även om MS kämpar för att skicka HTML i mail också :/.

Enda lösningen på webstandardproblemet är att använda program som följer den.

Varför sade du "den här datorn"? Det antyder att du har en snabbare som du kan köra Phoenix på.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Enda sättet att lösa detta problem mellan mirza och thr är :
http://home.no/nekholm/pics/funny/forum ... moboth.jpg
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Quork wrote:Enda sättet att lösa detta problem mellan mirza och thr är :
http://home.no/nekholm/pics/funny/forum ... moboth.jpg
Där går väl ändå gränsen?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

lither wrote:
Quork wrote:Enda sättet att lösa detta problem mellan mirza och thr är :
http://home.no/nekholm/pics/funny/forum ... moboth.jpg
Där går väl ändå gränsen?
Jag anser att denna bild kommer att få båda att sluta tjafsa. Humor har en tendens att lätta upp stämningen.
Last edited by stealth on 2003-04-08 22:43:57, edited 1 time in total.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ligger en del sanning, men det förstör ju ändå trådens syfte, ännu mer än vad det redan är..
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

nem wrote:
Mirza* wrote:Jaha men eftersom man använder IE så är man automatiskt evul och förbannad to the dark side...
Nej, det har jag inte sagt någonting om, men man är en del av problemet och står i det lägret som bidrar till att förstöra internet, eller snarare webben. Även om MS kämpar för att skicka HTML i mail också :/.

Enda lösningen på webstandardproblemet är att använda program som följer den.

Varför sade du "den här datorn"? Det antyder att du har en snabbare som du kan köra Phoenix på.
Agree. Vad ska jag göra, ingen annan browser jag testat är lika bra som IE, bör jag plåga mig själv för att kunna stå för min sak...?

--

Hade jag haft en snabbare...

Nej, "den här datorn" satte jag ihop med *nix, inte Mozilla eller Phoenix. Hursomhelst så antyder det - som där står - att jag gärna hade kört *nix (vid behov av det, eller snarare icke-behov av win) - och Phoenix för den delen - på en annan dator, men inte den här.

May I remind j00 att jag har testat *nix. Som sagt så var X helt outhärdligt... Annars finns det inte så mycket som håller kvar mig här i windows... Visst jag hade saknat några välgjorda program som t.ex. Miranda och visst enjoyar jag spel då och då (men Quake funkar fint på andra sidan har jag hört)... Jag kan för tillfället inte komma på något allvarligare än avsaknaden av vettigt .net (once you've felt the power, you don't want to go back) och det stora urvalet mjukvara...

Men bara my approwing of .net gör väl mig moraliskt inkorrekt? :P

mh nu blev det riktigt rörigt...
IL1
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Mirza* wrote:Agree. Vad ska jag göra, ingen annan browser jag testat är lika bra som IE, bör jag plåga mig själv för att kunna stå för min sak...?
Jag anser att om man ser ett problem, ett fel med världen och man också tror sig se en lösning så är det en moralisk skyldighet att göra vad man kan för att rätta till felet. Det innebär inte att man ska sälja sitt hus och skänka pengarna till svältande barn, men det innebär att man gör en viss uppoffring för att göra det som är moraliskt rätt. Själv har jag svårt att se hur det kan vara en uppoffring eftersom jag anser Camino överlägsen IE, men även om du tycker det så tycker jag ändå att du ska göra det.

Men givetvis är det helt upp till dig, moral eller bekvämlighet? Ditt val.
Mirza* wrote: Men bara my approwing of .net gör väl mig moraliskt inkorrekt? :P
Har du kollat in mono?
http://go-mono.com/
Själv ser jag vissa faror med det eftersom MS har börjat patentera väldigt stora delar av det. Men om du gillar det så använd det tills det är bevisat att det är av ondo för världen. Man kan faktiskt använda det utan att använda MS applikationer.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Mirza, ASP.NET har ingen fördel(som är betydande) över PHP.

PHP är snabbare
PHP är gratis
PHP har ingen _äcklig_ GUI
PHP är gjort av folk som INTE försöker ta patent på internet(i princip)

Sen ska vi juh inte en prata om MS-SQL ;)
Post Reply