Problem med <table> *aarrrgh*

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Problem med <table> *aarrrgh*

Post by martinsson »

Nu har jag slitit mitt hår i ett antal timmar någon som kan komma till räddning?...
Mitt problem är tydligt beskrivet på denna sida...

http://www.antiklimax.com/help.html
Image
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

ColSpan och RowSpan är kavalleriet som kommer till undsättning. :) Exempelvis fältet med loggan behöver ColSpan=3 och menyn till vänster liksom fältet till höger behöver RowSpan=3. Inom <TD> taggen.
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

nja.. det värsta är ju att jag har just det... (om inte ngt blivit fel nu)
Image
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Gjorde en ny, snabb variant. Efterforskar problemet...

Code: Select all

<html>
<head>
<title></title>
<meta content="text/html">
</head>
<body>
<center>
<table width="750" border="0" cellspacing="0" bgcolor="#F4F4F4" style="border-left: 1px solid grey; border-right: 1px solid grey; border-collapse:collapse" bordercolor="#111111" cellpadding="0">
<tr>
<td width="100%" height="100" colspan="3" class="logga" bgcolor="#FFFF00">
<div align="center">Här är loggan</div>
</td>
</tr>
<tr>
<td width="100" valign="top" class="MENY" rowspan="3" bgcolor="#800080">
Massa meny<br><br>
<form name="snabbsok" action="index.php?avd=sok&sek=sok" method="post">
<input name="sok" value="true" type="hidden">
&sökruta</form></td>
<td width="500" height="20" bgcolor="#FF00FF">
<center>Denna ska vara 20px hög
</center></td>
<td width="100" valign="top" class="BANNERS" rowspan="5" bgcolor="#0000FF">
<div align="center">
<br><br>
Massa bilder...</div>
</td>
</tr>
<tr>
<td valign="top" class="MAIN" width="500" height="100%" bgcolor="#008000">
Denna ska vara *px hög... alltså det som blir mellan den övre och 
den undre när de är 20px: höga<br><br>
Den text som är här nu vidgar ut sig i den TD som den jobbar med just nu.<br><br>
Alltså, desto mer du skriver, desto mer utvidgar den sig... tralalala!</td>
</tr>
<tr>
<td height="20" class="BOTTOM" bgcolor="#FF0000">
<div align="center">
Denna ska vara 20px hög</div>
</td>
</tr>
</table>
</div>
</center>
</body>
</html>
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

det där ser ju ut att fungera bra ja...
toppen bra.... ;D ;D

edit:

hmm nu ljög jag visst...
om det är mer text/bild i ruterna till höger/vänster om mitten rutan så ändras höjden på de rutor som skulle vara 20px...
sådeles fungerar det ändast när innehållet i mittenrutan tar mer plats en de på sidorna, vilket inte alltid är fallet, varav mitt problem kvarstår ... :-/

---
kan ju tillägga att innan har jag löst det med att ha en till <table>... </table>
där -->
________________
|_______________|
|...|................. |.....|
|...|....här.........|.....|
|...|..................|.....|
|__|________|___|

men det fungerade inte i alla webbläsare så jag övergav den lösningen... men går det kanske att lösa det så också?....

jag har då ungefär så här:

Code: Select all

<table height="100%">
 <tr>
  <td height="20">
  </td>
 </tr>
 <tr>
  <td>
   här ska då återsående **px vara
  </td>
 </tr>
 <tr>
  <td height="20">
  </td>
 </tr>
</table>
men som sagt det fungerar bara som jag vill i IE... :-\
Image
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

martinsson wrote:det där ser ju ut att fungera bra ja...
toppen bra.... ;D ;D

edit:

hmm nu ljög jag visst...
om det är mer text/bild i ruterna till höger/vänster om mitten rutan så ändras höjden på de rutor som skulle vara 20px...
sådeles fungerar det ändast när innehållet i mittenrutan tar mer plats en de på sidorna, vilket inte alltid är fallet, varav mitt problem kvarstår ... :-/
Har du testat att läsa det med en bättre webbrowser som Opera eller Mozilla?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

lr så lär man sig använda css, css über alles.
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

lither wrote:
martinsson wrote:det där ser ju ut att fungera bra ja...
toppen bra.... ;D ;D

edit:

hmm nu ljög jag visst...
om det är mer text/bild i ruterna till höger/vänster om mitten rutan så ändras höjden på de rutor som skulle vara 20px...
sådeles fungerar det ändast när innehållet i mittenrutan tar mer plats en de på sidorna, vilket inte alltid är fallet, varav mitt problem kvarstår ... :-/
Har du testat att läsa det med en bättre webbrowser som Opera eller Mozilla?
Ja det har jag.. det är egentligen där problemen uppstår, det fungerar inte i dessa läsare så som jag tänkte mig. Det fungerar för tillfället bara i IE på det viset jag tänkt mig, därför försöker jag hitta en lösning till mitt problem, så att man kan använda valfri browser. Kan en hel del css, men inget som mig veteligen kan lösa mitt problem...
Image
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

thr wrote:lr så lär man sig använda css, css über alles.
Tror inte det hjälper särskilt mycket, i detta fallet. Men det kan ju vara värt att veta. ;)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

lither wrote:
thr wrote:lr så lär man sig använda css, css über alles.
Tror inte det hjälper särskilt mycket, i detta fallet. Men det kan ju vara värt att veta. ;)
inte? dumpa tables, kör css.
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Personligen skulle jag ha byggt ihop det där med ett frameset, men det beror ju helt på hur du hade tänkt styra innehållet.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Oni wrote:Personligen skulle jag ha byggt ihop det där med ett frameset, men det beror ju helt på hur du hade tänkt styra innehållet.
lol
framset.
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

Jag är visst jävligt kul idag.
2:a "lol" som respons på mindre än 3 minuter. Fantastiskt.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Oni wrote:Jag är visst jävligt kul idag.
2:a "lol" som respons på mindre än 3 minuter. Fantastiskt.
framset är föråldrat, dåligt, suger.
User avatar
Oni
Posts: 1401
Joined: 2002-03-08 9:50:35
Location: Örebro
Contact:

Post by Oni »

thr wrote:framset är föråldrat, dåligt, suger.
Ja, föråldrat må det vara, men du får gärna utveckla "suger"-biten en smula. Om du har lust att slösa energi på en web-nolla som mig förstås.

Jag skrev ett förslag på vad jag skulle gjort, ingenting annat.
Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton

- Popular mechanics 1949
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Oni wrote:
thr wrote:framset är föråldrat, dåligt, suger.
Ja, föråldrat må det vara, men du får gärna utveckla "suger"-biten en smula. Om du har lust att slösa energi på en web-nolla som mig förstås.

Jag skrev ett förslag på vad jag skulle gjort, ingenting annat.
Oni: Håller stenhårt med dig där.
thr: Att jag slösar tid på att klaga på andra som kallar det för framset istället för frameset är ju en annan sak...

Men istället för att ödsla massa tid på att berätta hur dåligt framesets nu verkar vara (enligt mig så hör det till en av de viktigtaste delarna när det gäller HTML, och nu gäller det HTML!) så borde du till att börja med kanske hjälpa istället för att skälpa, eller iaf försöka, sen skapa en ny tråd, topic "framesets suger", och SEN bevisa hur dåligt det är..

Du kommer inte långt, i detta fallet, när han verkas vilja köra tables istället för CSS. Du kan väl säga HUR han ska använda CSS i detta fallet. T.o.m. jag fattar inte en endaste bit hur CSS ska hjälpa honom i detta fallet.

Men visst, vinner du tid och kärlek genom att skriva "lol framset" så visst, det går bra för mig, men inte när det inte gör så mycket nytta.

Annars, martinsson, så skulle jag föreslå ett litet tips. Om du nu inte redan löst problemet, så skulle du kunna göra en bit för loggan, sen en enda stor <TR> för delen under loggan, och skippa de där 20pixlarna. Eller vad ska vara just där? Någon slags banner?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

Hmm,, funderar lite på hur man skulle kunna lösa det med css på ett smidigt sätt.. Man skulle ju kunna köra med lager som är absolut positionerade, men det skulle skita sig eftersom höjden på lagerna måste varieras med innehållet, och då måste även den "absoluta" positioneringen variera och då börjar det bli jobbigt... Sen finns det ju något som kallas relative positionering, men det är jag inte så hajj på hur det fungerar.

Om du kikar lite på http://www.antiklimax.com/jam/hemligt/ så framgår det kanske lite tydligare varför de ska vara 20px, som det är där nu så har jag den första lösningen med en till <table> i en <td> med det ger ungefär samma resultat i Opera mm.... (obs, sidan i fråga är långt i från klar...)
Image
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

martinsson du är på rätt väg iaf.
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

lither wrote:
Oni wrote:
thr wrote:framset är föråldrat, dåligt, suger.
Ja, föråldrat må det vara, men du får gärna utveckla "suger"-biten en smula. Om du har lust att slösa energi på en web-nolla som mig förstås.

Jag skrev ett förslag på vad jag skulle gjort, ingenting annat.
Oni: Håller stenhårt med dig där.
thr: Att jag slösar tid på att klaga på andra som kallar det för framset istället för frameset är ju en annan sak...

Men istället för att ödsla massa tid på att berätta hur dåligt framesets nu verkar vara (enligt mig så hör det till en av de viktigtaste delarna när det gäller HTML, och nu gäller det HTML!) så borde du till att börja med kanske hjälpa istället för att skälpa, eller iaf försöka, sen skapa en ny tråd, topic "framesets suger", och SEN bevisa hur dåligt det är..

Du kommer inte långt, i detta fallet, när han verkas vilja köra tables istället för CSS. Du kan väl säga HUR han ska använda CSS i detta fallet. T.o.m. jag fattar inte en endaste bit hur CSS ska hjälpa honom i detta fallet.

Men visst, vinner du tid och kärlek genom att skriva "lol framset" så visst, det går bra för mig, men inte när det inte gör så mycket nytta.

Annars, martinsson, så skulle jag föreslå ett litet tips. Om du nu inte redan löst problemet, så skulle du kunna göra en bit för loggan, sen en enda stor <TR> för delen under loggan, och skippa de där 20pixlarna. Eller vad ska vara just där? Någon slags banner?

w3 standarden vill nuförtiden att man ska köra CSS istället för Tables, det anser jag med, och Thr tydligen. Det finns span och div taggar som ersätter tables istället.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

lither, om du inte har någon aning om vad som kan göras med css och <div>/<span> så bör du inte utala dig om vad html i dagens läge är.

http://www.warcraftsverige.com/wcs/
den designen är gjord helt i css (jag vet att den buggar i mozilla/opera, har inte orkat fixxa det än)
User avatar
martinsson
Posts: 171
Joined: 2002-10-05 1:10:34
Location: Hunnebostrand
Contact:

Post by martinsson »

Någon som känner sig manad att visa hur man i mitt fall löser detta med CSS? (Får inte riktigt till det själv)
Image
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

thr, den designen använder också tabeller :P

Att man slutat använda background="bajs" och istället kör med style="background-image:url('bajs');" är inget att skryta med...

Jag brukar försöka undvika tabeller till layouten, men tänker inte tvinga någon av er att göra samma sak... att göra en likadan design med css, divvar hit och dit kan vara tufft... so here you go

edit, martinsson, detta funkar exakt som jag har tänkt mig att du har tänkt dig i mozilla... kompensera för internet explorer- och operabuggarna får du göra själv ;)
Last edited by mirza* on 2003-04-15 14:06:08, edited 1 time in total.
IL1
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

Mirza* wrote:thr, den designen använder också tabeller :P

Att man slutat använda background="bajs" och istället kör med style="background-image:url('bajs');" är inget att skryta med...

Jag brukar försöka undvika tabeller till layouten, men tänker inte tvinga någon av er att göra samma sak... att göra en likadan design med css, divvar hit och dit kan vara tufft... so here you go
Jo men det är skillnad på att göra en hel design i tables och att använda det där det är 100ggr mer praktiskt :)
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

thr wrote:lither, om du inte har någon aning om vad som kan göras med css och <div>/<span> så bör du inte utala dig om vad html i dagens läge är.

http://www.warcraftsverige.com/wcs/
den designen är gjord helt i css (jag vet att den buggar i mozilla/opera, har inte orkat fixxa det än)
Problemet är just att jag använder Opera i första hand, stabilare (odiskutabelt).

Sen att <span>/<div> jobbar på ett helt annat sätt, är fortfarande inte det vi diskuterar. Men visst, att gå över från tables till span och/eller div vore ju en ypperlig idé. Men förslagsvis så hade jag tanken att hjälpa martinsson med tables, i detta fallet...

I första hand så hade jag CSS i tanken som att det skulle förändra utseendet designmässigt, inte formmässigt, så därför fattade jag inte först hur det skulle hjälpa (ni får ursäkta min allmänt tröga skalle ibland..).

Men sitter man inte med alla kunskaper så tycker jag inte det är något som helst fel med att använda tables, eftersom div och span oftast misstolkas av många webläsare (se bara t.ex. mellan IE och Opera, eller Netscape och Mozille).

Sen, stealth, så har jag aldrig hört talas om att w3 standarden föredrar CSS framför tables, men så kan det säkert vara. Men då förstår jag inte varför w3 "skolor" inte lär ut det i första hand, istället för tables som verkar vara en större kurs, enligt dem. Upp till dig att bedöma.

Ett sista hytt med finger: Får man fram en lösning på problemet i CSS, så är det inte så mycket mer att diskutera. ;)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

lither, det står i W3C 'stadgarna' att tables är för information som orndas i tabeller (föreslagsvis databas/kalkyler) och att CSS är det som ska och bör användas.
Post Reply