hjälp vilket språk

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

hjälp vilket språk

Post by narius »

Tja
Jag vet inte vad jag ska ta mig till.
Jag vill så mycket med vet ej vilket jag ska satsa på.
Jag har två val.
1: Jag satsar på pascal
2: Jag satsar på PHP.

Jag vill båda lika mycket men kan inte göra två saker samtidigt.

Vilket ska jag välja?

/Narius
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

pascal är väl inte mycket att hänga upp i granen numera?
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Axman wrote:pascal är väl inte mycket att hänga upp i granen numera?
så din röst går till php eller?

/Narius
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
root
Posts: 1150
Joined: 2002-03-07 23:22:35
Contact:

Post by root »

I php kan du ju göra fler vettiga saker som du har nytta av. Det är ett av kraven för att jag ska lära mig nått öht.. Jag hade iofs kört på perl
Pulling together is the aim of despotism and tyranny. Free men pull in all kinds of directions.
-Terry Pratchett
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Jag skulle ha valt php...

Men det är juh jag det...tror att man idag har mer nytta av php...det beror förstås vad du hade för tanke att göra med att lära dig ett av språken...

Om du sedan tidigare kan c så är php än mer lämpligt...iomed att i php finns mycket c syntax...

Lycka till med vad du än väljer...
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Flyttar till webbprogrammeringsforumet.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag skulle valt Python, varför är det inget alternativ?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Om du inte har programmerat någonting förut så är pascal ett hyfsat lätt språk att lära sig. Andra språk att lära sig programmera i är Ada och Java, de använd(e)s i grundkurser i programmeringsteknik på Chalmers (Ada har numera fått stryka på foten, trots att Ada är bättre att lära sig programmera i än java, för java har så mycket grafiskt tjafs som måste finnas med i kurser om java...).

Om bu bara är ute efter att lära dig något nytt (och redan kan programmera) så är pascal helt meningslöst att lära sig. Då är det bättre med php - som du kan ha nytta av att kunna, haskell - som gör att du kommer att förstå rekursion ordentligt, prolog - för ett nytt sätt att tänka, asm - för att lära dig hårdvarunära programmering... Det finns väldigt många andra språk... (tex postscript om du vill lära dig lura en laserskrivare)

Att lära sig programmera i ett språk som inte används någonstans i "verkligheten" är inte så dumt som det låter. När man väl kan programmera så är det inte svårt att sätta sig in i ett nytt språk. (Notera att jag skrev "att lära sig programmera i ett språk" med betoning på "lära sig programmera")
User avatar
narius
Posts: 1475
Joined: 2002-03-08 14:47:53
Location: Katrineholm
Contact:

Post by narius »

Xhargh wrote:Om du inte har programmerat någonting förut så är pascal ett hyfsat lätt språk att lära sig. Andra språk att lära sig programmera i är Ada och Java, de använd(e)s i grundkurser i programmeringsteknik på Chalmers (Ada har numera fått stryka på foten, trots att Ada är bättre att lära sig programmera i än java, för java har så mycket grafiskt tjafs som måste finnas med i kurser om java...).

Om bu bara är ute efter att lära dig något nytt (och redan kan programmera) så är pascal helt meningslöst att lära sig. Då är det bättre med php - som du kan ha nytta av att kunna, haskell - som gör att du kommer att förstå rekursion ordentligt, prolog - för ett nytt sätt att tänka, asm - för att lära dig hårdvarunära programmering... Det finns väldigt många andra språk... (tex postscript om du vill lära dig lura en laserskrivare)

Att lära sig programmera i ett språk som inte används någonstans i "verkligheten" är inte så dumt som det låter. När man väl kan programmera så är det inte svårt att sätta sig in i ett nytt språk. (Notera att jag skrev "att lära sig programmera i ett språk" med betoning på "lära sig programmera")
Jag har redan en del programerings erfarenhet. Jag kan lite c++ med mera
nem wrote:
Jag skulle valt Python, varför är det inget alternativ?
Därför att jag aldrig har hört talas om det förut.

/Narius
En normal person har ett liv.
En nörd har ett i varje dator.
User avatar
Subsonic
Posts: 221
Joined: 2002-12-26 23:41:40
Contact:

Post by Subsonic »

Jag har kikat lite på python och tycker det verkar
lite tråkigt men har ju inte suttit i mer än en dag med det så
nems förklaringar är säkert bättre

no ofense
Sum egomet mihi nil volentibus arduum
GuzZzt
Posts: 2
Joined: 2003-05-18 20:53:09
Contact:

Post by GuzZzt »

Ska man börja koda så är det ju rätt bra om man tar ett populärt språk. Man kan få väldigt mycket hjälp om man kör fast i något då. Så mitt tips är att använda php om du är ute efter att kunna koda något som används på de flesta platformar. Och att använda C# om du är ute efter att kunna koda såväl Windows som web. Men det förutsätter ju att du inte är MS-motståndare ;D ... Java är ju också ett språk som passar bra in på den beskrivningen, så det kan också vara en idé att kolla upp.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

GuzZzt wrote:Ska man börja koda så är det ju rätt bra om man tar ett populärt språk. Man kan få väldigt mycket hjälp om man kör fast i något då. Så mitt tips är att använda php om du är ute efter att kunna koda något som används på de flesta platformar. Och att använda C# om du är ute efter att kunna koda såväl Windows som web. Men det förutsätter ju att du inte är MS-motståndare ;D ... Java är ju också ett språk som passar bra in på den beskrivningen, så det kan också vara en idé att kolla upp.
sluta bumpa.
User avatar
gottegrisen
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 12:47:17
Location: Mölnlycke

Post by gottegrisen »

Xhargh wrote:Om du inte har programmerat någonting förut så är pascal ett hyfsat lätt språk att lära sig. Andra språk att lära sig programmera i är Ada och Java, de använd(e)s i grundkurser i programmeringsteknik på Chalmers (Ada har numera fått stryka på foten, trots att Ada är bättre att lära sig programmera i än java, för java har så mycket grafiskt tjafs som måste finnas med i kurser om java...).

Om bu bara är ute efter att lära dig något nytt (och redan kan programmera) så är pascal helt meningslöst att lära sig. Då är det bättre med php - som du kan ha nytta av att kunna, haskell - som gör att du kommer att förstå rekursion ordentligt, prolog - för ett nytt sätt att tänka, asm - för att lära dig hårdvarunära programmering... Det finns väldigt många andra språk... (tex postscript om du vill lära dig lura en laserskrivare)

Att lära sig programmera i ett språk som inte används någonstans i "verkligheten" är inte så dumt som det låter. När man väl kan programmera så är det inte svårt att sätta sig in i ett nytt språk. (Notera att jag skrev "att lära sig programmera i ett språk" med betoning på "lära sig programmera")
Jag tycker nog närmast att Haskell bordet förbjudas. Haskell är det absolut ruttnaste språket som någonsin tillverkats, den enda andledningen jag kan komma på för att de använder det på chalmers är en ren prestige fråga. Att lära sig Haskell för att kunna träna på rekursion känns också totalt meningslöst då man kan köra rekursion på alla språk.

Att säga att ADA är ett bättre att lära sig programmera i än ada för att det finns grafik tjafs va ju en ny vinkel :). Nåja, jag hör ju att det är rätta virket i dig, ingen glamor proggare här inte. Men guds skull, prata inte om Haskell, jag får ångest.

Edit: Ops såg att tråden va en oldie, nåja måste ut med Haskell ångesten...
Post Reply