Göra ram i Photoshop?

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Göra ram i Photoshop?

Post by crossfire »

Jag har typ kollat igenom det mesta, frågat flera men ingen vet hur man gör en ram i photoshop. Det jag söker är ett ram verktyg som paint har. Det finns rektangel verktyg men det blir ingen kant, och man kan välja "linje", då blir det en kant på rektangeln men hörnen är trubbiga, jag vill att det ska bli som en ram.

http://ulan.mine.nu/fil/ram.jpg <-- Så vill jag att man ska kunna göra så att man kan göra ramar runt bilder etc. Förstår inte varför de har gjort den funktionen så svår att hitta, om den finns?
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
thr
Posts: 1242
Joined: 2002-06-26 22:55:24
Location: Skene
Contact:

Post by thr »

stroke heter det.
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

thr wrote:stroke heter det.
Och jag kan hitta det var? Sökte lite men hittade inte. Har svensk version, heter det samma eller vad kallas det på svenska?

edit: Photoshop 7 svensk.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Usch, svenska. ;)

Ja ja. Det du ska göra är iaf att markera det du vill ha ram runt antingen genom att trycka på lagret samtidigt som du håller inne Ctrl så får du markering runt just det lagret eller använda markeringsverktyget eller vad det nu må heta på sv.

Sen ta Redigera, sen ramlinje. Välj lite och OK.

Du fattar nog det hela. Finns en ordlista på http://www.sonitus.se/joonas/photoshop/ordlista.asp
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

lither wrote:Usch, svenska. ;)

Ja ja. Det du ska göra är iaf att markera det du vill ha ram runt antingen genom att trycka på lagret samtidigt som du håller inne Ctrl så får du markering runt just det lagret eller använda markeringsverktyget eller vad det nu må heta på sv.

Sen ta Redigera, sen ramlinje. Välj lite och OK.

Du fattar nog det hela. Finns en ordlista på http://www.sonitus.se/joonas/photoshop/ordlista.asp
Se där, precis vad jag sökte. Men det verkar inte gå att göra exakt som jag vill.. Jag vill gärna ha en ramlinje på mina rektanglar/fyrkanter som jag gör med rektangelverktyget. Fast det verkar inte gå att göra, men det går iof att ta "rektangulär markering" runt rektangeln och då få en ram runt.

Att det inte går att göra ramlinje direkt är kanske för att rektangeln är en vektormask eller liknande(?).

Tackar.
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

crossfire wrote:Se där, precis vad jag sökte. Men det verkar inte gå att göra exakt som jag vill.. Jag vill gärna ha en ramlinje på mina rektanglar/fyrkanter som jag gör med rektangelverktyget. Fast det verkar inte gå att göra, men det går iof att ta "rektangulär markering" runt rektangeln och då få en ram runt.
Det är exakt så du får göra. ;)

Edit: Första gången jag hade användning för enkelcitat. ;)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply