Nog för att jag använt 3DSMax lite fram och tillbaka stundtals, dock är det två detaljer jag skulle vilja ha klarhet i:
1. Volymetric lighting
2. Reflections
Varför i hela helsefyr kastar inte objekt skuggor och reflektioner som standard om materialet är reflekterande (t.ex. metall) ? Går det att aktivera så att 3DSMax gör detta som standard på något vis?, Isåfall hur?
tacksam för svar.
3DSMax hjälp
3DSMax hjälp
Aotearoa - tino rangatiratanga
Reflektioner funkar alltid för mig, utan att jag behöver göra något speciellt. Skuggor får du ju genom att slå på dem via ljuskällan. Inte särskilt besvärligt..? Att man inte får skuggor som standard är precis som det ska vara, kan inte minnas att man kan ändra detta.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Re: 3DSMax hjälp
Som en sidonot får man väl rekommendera raytracingprogram istället förfisk wrote:Nog för att jag använt 3DSMax lite fram och tillbaka stundtals, dock är det två detaljer jag skulle vilja ha klarhet i:
1. Volymetric lighting
2. Reflections
Varför i hela helsefyr kastar inte objekt skuggor och reflektioner som standard om materialet är reflekterande (t.ex. metall) ? Går det att aktivera så att 3DSMax gör detta som standard på något vis?, Isåfall hur?
tacksam för svar.
fluffiga 3D-med-låtsas-render så att det alltid kommer skuggor osv, och inte
som ett skoj tillägg?
(För de snåla, modellera med valfri app, typ blender eller nåt och rendera
med PovRay, summa kostnad 0:-)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Re: 3DSMax hjälp
Eh? 3DSMax klarar alldeles utmärkt raytracing. Men om man vill göra tidsbesparingar och inte behöver detta så kan man köra med shadow/reflectionmaps. "Skoj tillägg" får du nog ta tillbaka när det gäller detta programIcePic wrote:Som en sidonot får man väl rekommendera raytracingprogram istället förfisk wrote:Nog för att jag använt 3DSMax lite fram och tillbaka stundtals, dock är det två detaljer jag skulle vilja ha klarhet i:
1. Volymetric lighting
2. Reflections
Varför i hela helsefyr kastar inte objekt skuggor och reflektioner som standard om materialet är reflekterande (t.ex. metall) ? Går det att aktivera så att 3DSMax gör detta som standard på något vis?, Isåfall hur?
tacksam för svar.
fluffiga 3D-med-låtsas-render så att det alltid kommer skuggor osv, och inte
som ett skoj tillägg?
(För de snåla, modellera med valfri app, typ blender eller nåt och rendera
med PovRay, summa kostnad 0:-)
Blender är rent skräp, men kan ju duga om man vill kolla om man har intresse för att gå vidare. Povray renderar snyggt men syntetiskt och långsamt.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Re: 3DSMax hjälp
3DS började ju som sunkigt renderprogram och jobbade sig upp mot deballkula wrote:Eh? 3DSMax klarar alldeles utmärkt raytracing. Men om man vill göra tidsbesparingar och inte behöver detta så kan man köra med shadow/reflectionmaps. "Skoj tillägg" får du nog ta tillbaka när det gäller detta program
dåvarande raytracingprogrammen (LightWave bla.) genom att lägga till
plugins för skuggor osv. Det är möjligt att de har slagit om och börjat
rendera mer korrekt nuförtiden när maskinerna har mer kräm. Jag är en
sån där gammal anakronist som minns för mycket gammalt junk.
En gång i tiden var 3DS-bilder lätt igenkännbara på att de just saknade
möjlighet att rendera skuggor, glas, linser m.m. på ett realistiskt vis eftersom
den inte gjorde raytracing utan vektorgrafik med hög kvalitet bara.
Om de har "lagat" det så tar jag ju givetvis tillbaka mina anklagelser om
"skoj tillägg".
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
Re: 3DSMax hjälp
Jo, de har "lagat" detta sen ett bra tag tillbaka... Dessutom så kan man väl knappast kalla raytracing "realístiskt" generellt, implementationen av raytracing är rätt annorlunda numera och man slipper "fuska" så mycket för att slippa syntetiska bilder.IcePic wrote:3DS började ju som sunkigt renderprogram och jobbade sig upp mot deballkula wrote:Eh? 3DSMax klarar alldeles utmärkt raytracing. Men om man vill göra tidsbesparingar och inte behöver detta så kan man köra med shadow/reflectionmaps. "Skoj tillägg" får du nog ta tillbaka när det gäller detta program
dåvarande raytracingprogrammen (LightWave bla.) genom att lägga till
plugins för skuggor osv. Det är möjligt att de har slagit om och börjat
rendera mer korrekt nuförtiden när maskinerna har mer kräm. Jag är en
sån där gammal anakronist som minns för mycket gammalt junk.
En gång i tiden var 3DS-bilder lätt igenkännbara på att de just saknade
möjlighet att rendera skuggor, glas, linser m.m. på ett realistiskt vis eftersom
den inte gjorde raytracing utan vektorgrafik med hög kvalitet bara.
Om de har "lagat" det så tar jag ju givetvis tillbaka mina anklagelser om
"skoj tillägg".
Gamla 3ds för dos kände man igen precis som du nämner, men en duktig grafiker kunde skapa förbluffande bra bilder ändå, men det var minsann ingen lätt uppgift. Idag så är skillnaden i renderingskvalité minimal eller obefintlig när man jämför LW, 3DSMax, Maya etc.
Mycket av utvecklingen sitter ju i att datorerna har blivit så kraftfulla, medan LW generellt gav bättre renderingar än 3ds förr, så tog det en vansinnig tid att få något gjort, minns själv hur man svettades före deadline för 7-10 år sedan
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Men är dessa metalmaterial raytracingmaterial?fisk wrote:Jag drabbas återigen av att ytor inte reflekterar, jag applicerar metall på tre bollar, och de rendreras som de skall, förutom att man inte ser reflektionerna i varandra =/
var får man tag på massa bra matlibs?
Ladda ned matlibs från denna sajt http://www.trinisica.com/sub_download.asp?lv=2&mode=2
Där har du nåt att modda, och de SKALL baske mig reflektera!
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38