3DSMax hjälp

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

3DSMax hjälp

Post by fisk »

Nog för att jag använt 3DSMax lite fram och tillbaka stundtals, dock är det två detaljer jag skulle vilja ha klarhet i:

1. Volymetric lighting
2. Reflections

Varför i hela helsefyr kastar inte objekt skuggor och reflektioner som standard om materialet är reflekterande (t.ex. metall) ? Går det att aktivera så att 3DSMax gör detta som standard på något vis?, Isåfall hur?

:)

tacksam för svar.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Reflektioner funkar alltid för mig, utan att jag behöver göra något speciellt. Skuggor får du ju genom att slå på dem via ljuskällan. Inte särskilt besvärligt..? :) Att man inte får skuggor som standard är precis som det ska vara, kan inte minnas att man kan ändra detta.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: 3DSMax hjälp

Post by IcePic »

fisk wrote:Nog för att jag använt 3DSMax lite fram och tillbaka stundtals, dock är det två detaljer jag skulle vilja ha klarhet i:

1. Volymetric lighting
2. Reflections

Varför i hela helsefyr kastar inte objekt skuggor och reflektioner som standard om materialet är reflekterande (t.ex. metall) ? Går det att aktivera så att 3DSMax gör detta som standard på något vis?, Isåfall hur?

:)

tacksam för svar.
Som en sidonot får man väl rekommendera raytracingprogram istället för
fluffiga 3D-med-låtsas-render så att det alltid kommer skuggor osv, och inte
som ett skoj tillägg?

(För de snåla, modellera med valfri app, typ blender eller nåt och rendera
med PovRay, summa kostnad 0:-)
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: 3DSMax hjälp

Post by ballkula »

IcePic wrote:
fisk wrote:Nog för att jag använt 3DSMax lite fram och tillbaka stundtals, dock är det två detaljer jag skulle vilja ha klarhet i:

1. Volymetric lighting
2. Reflections

Varför i hela helsefyr kastar inte objekt skuggor och reflektioner som standard om materialet är reflekterande (t.ex. metall) ? Går det att aktivera så att 3DSMax gör detta som standard på något vis?, Isåfall hur?

:)

tacksam för svar.
Som en sidonot får man väl rekommendera raytracingprogram istället för
fluffiga 3D-med-låtsas-render så att det alltid kommer skuggor osv, och inte
som ett skoj tillägg?

(För de snåla, modellera med valfri app, typ blender eller nåt och rendera
med PovRay, summa kostnad 0:-)
Eh? 3DSMax klarar alldeles utmärkt raytracing. Men om man vill göra tidsbesparingar och inte behöver detta så kan man köra med shadow/reflectionmaps. "Skoj tillägg" får du nog ta tillbaka när det gäller detta program :)

Blender är rent skräp, men kan ju duga om man vill kolla om man har intresse för att gå vidare. Povray renderar snyggt men syntetiskt och långsamt.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Re: 3DSMax hjälp

Post by IcePic »

ballkula wrote:Eh? 3DSMax klarar alldeles utmärkt raytracing. Men om man vill göra tidsbesparingar och inte behöver detta så kan man köra med shadow/reflectionmaps. "Skoj tillägg" får du nog ta tillbaka när det gäller detta program :)
3DS började ju som sunkigt renderprogram och jobbade sig upp mot de
dåvarande raytracingprogrammen (LightWave bla.) genom att lägga till
plugins för skuggor osv. Det är möjligt att de har slagit om och börjat
rendera mer korrekt nuförtiden när maskinerna har mer kräm. Jag är en
sån där gammal anakronist som minns för mycket gammalt junk.

En gång i tiden var 3DS-bilder lätt igenkännbara på att de just saknade
möjlighet att rendera skuggor, glas, linser m.m. på ett realistiskt vis eftersom
den inte gjorde raytracing utan vektorgrafik med hög kvalitet bara.

Om de har "lagat" det så tar jag ju givetvis tillbaka mina anklagelser om
"skoj tillägg".
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: 3DSMax hjälp

Post by ballkula »

IcePic wrote:
ballkula wrote:Eh? 3DSMax klarar alldeles utmärkt raytracing. Men om man vill göra tidsbesparingar och inte behöver detta så kan man köra med shadow/reflectionmaps. "Skoj tillägg" får du nog ta tillbaka när det gäller detta program :)
3DS började ju som sunkigt renderprogram och jobbade sig upp mot de
dåvarande raytracingprogrammen (LightWave bla.) genom att lägga till
plugins för skuggor osv. Det är möjligt att de har slagit om och börjat
rendera mer korrekt nuförtiden när maskinerna har mer kräm. Jag är en
sån där gammal anakronist som minns för mycket gammalt junk.

En gång i tiden var 3DS-bilder lätt igenkännbara på att de just saknade
möjlighet att rendera skuggor, glas, linser m.m. på ett realistiskt vis eftersom
den inte gjorde raytracing utan vektorgrafik med hög kvalitet bara.

Om de har "lagat" det så tar jag ju givetvis tillbaka mina anklagelser om
"skoj tillägg".
Jo, de har "lagat" detta sen ett bra tag tillbaka... :) Dessutom så kan man väl knappast kalla raytracing "realístiskt" generellt, implementationen av raytracing är rätt annorlunda numera och man slipper "fuska" så mycket för att slippa syntetiska bilder.

Gamla 3ds för dos kände man igen precis som du nämner, men en duktig grafiker kunde skapa förbluffande bra bilder ändå, men det var minsann ingen lätt uppgift. Idag så är skillnaden i renderingskvalité minimal eller obefintlig när man jämför LW, 3DSMax, Maya etc.

Mycket av utvecklingen sitter ju i att datorerna har blivit så kraftfulla, medan LW generellt gav bättre renderingar än 3ds förr, så tog det en vansinnig tid att få något gjort, minns själv hur man svettades före deadline för 7-10 år sedan ;)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag drabbas återigen av att ytor inte reflekterar, jag applicerar metall på tre bollar, och de rendreras som de skall, förutom att man inte ser reflektionerna i varandra =/

var får man tag på massa bra matlibs?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

fisk wrote:Jag drabbas återigen av att ytor inte reflekterar, jag applicerar metall på tre bollar, och de rendreras som de skall, förutom att man inte ser reflektionerna i varandra =/

var får man tag på massa bra matlibs?
Men är dessa metalmaterial raytracingmaterial?

Ladda ned matlibs från denna sajt http://www.trinisica.com/sub_download.asp?lv=2&mode=2

Där har du nåt att modda, och de SKALL baske mig reflektera! :)
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Post Reply