Öppna skalade bilder i nytt fönster?

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply

Hur vill Du att den fullstora bilden skall visas?

I samma fönster (så man får trycka "back")
9
39%
I ett nytt fönster (som man sedan stänger)
13
57%
Annat alternativ (beskriv sätt)
1
4%
 
Total votes: 23

User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Öppna skalade bilder i nytt fönster?

Post by tkh »

Håller på med en enkel bilduppladdning till min burk. Den stora bildsidan kommer senare, detta är bara en halvfärdig lösning som duger-tills-vidare.

Den ser för övrigt ut såhär just nu, men är under extrem utveckling - så jag vill än så länge inte höra några klagomål på design (vilket jag lätt skulle få underkänt i). Jag säger till senare när jag vill ha hjälp med detta :P
http://tkh.dnsalias.com/pictures/ (så länge som min dator är påslagen)

Hur den ser ut är inte speciellt viktigt för vad jag vill fråga, men det underlättar något.

Denna sida visar inga thumbnails, utan bilderna kommer direkt upp i bildrutan till höger om min browser (dynamiskt uppbyggd tabell med länkar). När en bild är bredare än 600px kommer den att skalas om för att passa, men man ska ju självklart kunna se i full storlek också. Det är här min fråga kommer in, vill man ha den i en ny browser eller i samma - så man får trycka "back" ?

Lägger in en liten omröstning också.

Själv tycker jag bättre om att få den fullstora bilden i ett eget fönster, men jag vill höra vad andra tycker. ;)
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Nytt fönster...som man när man kikat klart bara stänger genom att klicka på...sen om man vill se den fullstora eller en lite mindre skalad kanske går att fixa med ett enkelt val mellan dessa...
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Jag vill ha den i samma fönster... men jag använder ett litet program (registerhack?) som heter IEMiddleClicker som gör att man länkar öppnas i nytt fönster då man trycker på mittenknappen (som brukligt bland browsers i linux-världen). Då kan man välja om man vill få upp den i nytt fönster eller i samma fönster genom att trycka på rätt musknapp bara. Sen behöver inte jag gå tillbaka genom att trycka på Back-knappen då jag har fram- och tillbakaknapp på musen.
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Verkar vara rätt jämt (i alla fall här), så jag väljer den metod som jag själv tycker om då. Sidan är "klar" nu förutom några små små grejer (som att min filvisning försvinner om man försöker skapa en katalog eller ladda upp en fil utan att ha fyllt i fältet som hör till).

Den får nog fungera såhär fram till nästa bildsida som jag och min kompis ska bygga ihop.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
User avatar
mirza*
Posts: 1267
Joined: 2002-04-19 15:46:47

Post by mirza* »

Självklart bör det öppnas i samma fönster! :)

I de flesta webbläsare kan användaren själv välja om en länk ska öppnas i ett nytt fönster - men inte det motsatta!

Detta är den enkla anledningen till att det bör vara alternativ ett. För de som vill ha bilden i ett nytt fönster kan ju göra det själva rätt enkelt. I IE kan man t.ex. hålla shift när man klickar, eller högerklicka och välja rätt alternativ i menyn.

mao =/

Annars, tycker att det är rätt fint som det är nu.. att bilden visas i tabellen bredvid... men den hade kunnat vara lite mindre =/

Tack för tipset Xhargh! Det började bli lite jobbigt att flytta handen till shift-knappen. edit. Funkade dessutom riktigt fint!
IL1
User avatar
tkh
Hedersbit
Posts: 3901
Joined: 2002-03-08 0:41:22
Location: Landskrona (Umeå)
Contact:

Post by tkh »

Bra synpunkter Mirza*, något att tänka på.

Men vad menar du med att bilden i tabellen bredvid kan vara mindre? Jag vill ju inte ha ett thumbnailsystem på den här sidan, och just nu är den 600px bred. Gör man den mindre känns det inte längre som att bilden är det viktiga på sidan....? För de flesta borde väl inte en anpassning till 1024x768 vara något problem?

Sidan buggar om man klickar på knapparna (create & upload) utan att ha fyllt i fälten. Precis som om kontrollen inte körs igen... Vet inte riktigt varför än.
"Just because you are unique does not mean you are useful."
Post Reply