Låsa storlekar på celler i en tabell.

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Låsa storlekar på celler i en tabell.

Post by Niklas Berggren »

(XHTML / HTML)

Jag har en tabell med en vidd på 900, i denna tabell finns tre celler på rad.
Den vänstra är 270bred.
Den högra är 100 bred.
Den mittersta tar upp resten av utrymmet.

Vad vill jag göra då? Jo, jag vill låsa storlekarna så att säga. Den vänstra cellen ska inte kunna minska eller öka, samma gäller den högra.
Jag bygger f.t. på en app som ibland ritar upp en tabell i den mittersta cellen. Även om jag restrikterar hur stor tabellen-i-tabellen får bli så blir den ändå bredare än specifierat, detta kan vara helt ok, problemet är att den även tvingar den mittersta cellen att öka i storlek, detta leder till att de övriga cellerna minskar för att ge plats.

Går det att låsa storleken på en cell, och då menar jag göra det fullständigt omöjligt för en cell att ändra storlek?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Detta funkar ypperligt för mig :)
Eventuellt kan du ju sätta 530 på mittencellen för att vara extra säker :)

Code: Select all

<table width="900">
	<tr>
		<td width="270"></td>
		<td></td>
		<td width="100"></td>
	</tr>
</table>
iDon't care about your problems.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: Låsa storlekar på celler i en tabell.

Post by lither »

Nicke. wrote:(XHTML / HTML)

Jag har en tabell med en vidd på 900, i denna tabell finns tre celler på rad.
Den vänstra är 270bred.
Den högra är 100 bred.
Den mittersta tar upp resten av utrymmet.

Vad vill jag göra då? Jo, jag vill låsa storlekarna så att säga. Den vänstra cellen ska inte kunna minska eller öka, samma gäller den högra.
Jag bygger f.t. på en app som ibland ritar upp en tabell i den mittersta cellen. Även om jag restrikterar hur stor tabellen-i-tabellen får bli så blir den ändå bredare än specifierat, detta kan vara helt ok, problemet är att den även tvingar den mittersta cellen att öka i storlek, detta leder till att de övriga cellerna minskar för att ge plats.

Går det att låsa storleken på en cell, och då menar jag göra det fullständigt omöjligt för en cell att ändra storlek?
Har du bilder som är större än 270 (den vänstras storlek) så får du problem men annars ska det inte vara några problem.

Det du kan göra är som Gnuet visade, fast du ändrar den mitterstas width till * så tar den resten av storleken. Detta gör att om du hade haft en valfri storlek på hela tabellen så hade mitten växt automatiskt om du hade ökat fönstrets storlek medan 270 resp. 100-td:n skulle kvarstå i samma storlek.

(fiffigt, va?!) ;)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Vanasarn
Posts: 55
Joined: 2003-01-23 22:34:45

Post by Vanasarn »

Nu kommer en liten of track sak här:

Vilka mått bör en tabell ha för att det ska gå bra att läsa MYCKET text?
User avatar
jfolin
Posts: 401
Joined: 2002-10-30 21:42:22
Location: Lund
Contact:

Post by jfolin »

men då följer man inte html 4-standarden va?
Post Reply