3ds max problem

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

3ds max problem

Post by Leffamonx »

Har de senaste dagarna pillat med ett projekt till en kommande cs film.
ag skall göra introt till filmen i 3dsmax. Jag har allting modellerat och klart, vet precis hur jag skall animera allting. Förutom en sak...

Det är en bok som öppnas av sig själv (uhh magic) Boken skall öppnas och det skall fladdra upp några sidor som lägger sig på bokpärmen.

Jag har svårigheter med att animera sidorna på ett snyggt sätt.

Jag har prövat att:

1. Bara rotera sidorna mot bokpärmen. Går ju självklart inte eftersom lite av sidan då går in i pärmen vilket ger ett icke realistiskt intryck.

2. Deatacha lite av sidan och lägga in en benstucktur som ger en gångjärnsliknande effekt på de två sidodelarna. Dettta ser för stelt ut och det uppstår också problem ju fler sidor som vänds.

3. Har testat att lägga in benstrucktur längst hela sidan och sedan med hjälp av "skinmodifier" / "Envelopes" så har jag animerat det. Detta blev inte alls bra, hela sidan buggar sig.

Någon som har tips om hu jag skall animera en vanlig "box" så att det ser ut som en realistisk sidvändning.

Tacksam för alla svar... hellst genomarbetade svar =)

// Leffamonx
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Finns det inte en slags "gravitations simulator" eller iaf någon slags fysikmotor-plugin ?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Jo man tycker det. Borde finnas nått "Vänds sidan så skall den reagera på ett visst sätt" program/plugin.

Någon som har lite tips, jag menar kan blizzard göra flygande kråkor så skall väll vi kunna vända en sida ;)

// Olle
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

ok det börjar bli akut nu...

Har haft uppe tråden ett tag så jag antar att inte många är 3ds max kunniga (i dont blame them)

Är det någon som vet något annat forum som det finns lite fler 3ds max nördar på?

Har bara den animationen kvar så det är lite frustrerande.

// R-berg
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Vilken version av 3ds max kör du?
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

3ds max 5.0
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Aha, kan du inte använda Reactor (kom redan i 4an) på något vänster? Jag har aldrig använt det själv, men det kanske kan lösa ditt problem.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Har inte heller använt reactor. Är inte så van vid animering, är mer en "gör en snygg scen och rendera den, och ha som bakrund" snubbe.

/ olle
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Leffamonx wrote:Har inte heller använt reactor. Är inte så van vid animering, är mer en "gör en snygg scen och rendera den, och ha som bakrund" snubbe.

/ olle
Ah, samma här. Tar för lång tid att göra snygga animationer med en vanlig arbetsmaskin. Att rendera en bild som tar 24 timmar är nog.

Du kan ju kika på Reactor och se om det är toksvårt eller om det är något du kan lära dig ganska fort. Annars får vi hitta en annan utväg. ;)
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Leffamonx wrote:Har inte heller använt reactor. Är inte så van vid animering, är mer en "gör en snygg scen och rendera den, och ha som bakrund" snubbe.

/ olle
Lyxigt att köpa ett så dyrt program för att göra bakgrunder... Att göra så att en sida vänder sig, fixar du oerhört lätt genom att animera modifiers. T.ex Bend och Twist fixar detta...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Bend borde klara biffen. Men det kanske ska vara med hänsyn till gravitation osv, och då kanske Reactor är bättre.

PS. Studentlicenser finns. ;)
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Bend och twist var det första jag testade. Har inte för mig att jag uppnådde något bra resultat.

Vill ju få så att hela sidan är stel (inte helt stel) förutom längst ned där den viker sig. Det skall va så att den vrider sig runt en axel fast utan vassa kanter, om ni fattar. Ni kan ju ta fram er tjockaste bok där hemma och titta... Har du tittat färdigt ? ... Bra ...., typ så vill jag ha det ;D

Tacksam för all hjälp...

Och nej jag har inte köpt den versionen som kostar 50 pix :P

// Olle
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
Den_Onda_Apan
Posts: 375
Joined: 2002-03-08 18:38:24
Location: Västerås
Contact:

Post by Den_Onda_Apan »

/server viking.dal.net
/J 3dsmax

/server -m efnet
/J 3sdmax
Leopard 2 - 1500 Kusar och 5000 Nm
Fiat Uno 45 - 45 Kusar och 80 Nm

^*_*^
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Sittter inte vid rätt dator nu.. topic har snott den andra...

Men det borde funka med bend om man väljer edit mesh som modifier först och sedan använder face för att bestämma var det skall böja sig?

Uj uj uj, vilka problem man har . . .

/ r-berg
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Leffamonx wrote:Bend och twist var det första jag testade. Har inte för mig att jag uppnådde något bra resultat.

Vill ju få så att hela sidan är stel (inte helt stel) förutom längst ned där den viker sig. Det skall va så att den vrider sig runt en axel fast utan vassa kanter, om ni fattar. Ni kan ju ta fram er tjockaste bok där hemma och titta... Har du tittat färdigt ? ... Bra ...., typ så vill jag ha det ;D

Tacksam för all hjälp...

Och nej jag har inte köpt den versionen som kostar 50 pix :P

// Olle
Jag har väl gjort ett antal såna animationer, med endast bend och twist med utmärkt resultat. Att använda realworld physics till en sån bagatell är väl overkill?

Hittade ett enkelt exempel.
http://www.scriptspot.com/bobo/rendfaq/RFAQ0088.HTM
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

ballkula wrote:Jag har väl gjort ett antal såna animationer, med endast bend och twist med utmärkt resultat. Att använda realworld physics till en sån bagatell är väl overkill?

Hittade ett enkelt exempel.
http://www.scriptspot.com/bobo/rendfaq/RFAQ0088.HTM
Möjligt att det är lite att ta i, men jag vet inte hur "verkligt" han hade tänkt sig.

http://www.grafisktforum.org är en bra sida där du också kan höra efter. #grafik på efnet om jag inte missminner mig.
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Jag klurade lite med bend och kombinerade det med flex modifier, fick ett ganska bra resultat.

Tack alla...

/ olle
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

du får gärna visa oss sen när filmen är klar.. vill se hur animationen blev >:)
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

lillis wrote:du får gärna visa oss sen när filmen är klar.. vill se hur animationen blev >:)
Jo men visst (gärna lite finsk dialekt) visst får du det min lilla lillis...

Första 3ds max filmen jag gör så räkna inte med stordåd.

/ xnomaffeL
Leffamonx speakz:
Palla med...
User avatar
Ibis
Posts: 814
Joined: 2002-03-08 15:07:11
Location: Göteborg
Contact:

Post by Ibis »

fick en konstig ide, det borde gå att använda SimCloth
till att simulera en papperssida, för ett papper fungerar som en väldigt styv tygbit :P så får du fysiskt korrekt också :P
exempel: http://www.ibisaeg.mine.nu/hoho.avi
Inget papper dock, men visar vad skiten används till.

Xvid, 350kb ca.
Big_Bird wrote:Ibis, om jag inte vore så jävla hetrosexuell skulle jag kyssa dig dirket på munnen. Men det säger jag bara för att det är nyårsafton och jag är full som ett dretsvin.
User avatar
EagleSpirit
Posts: 461
Joined: 2002-03-08 22:47:04
Location: Göteborg
Contact:

Post by EagleSpirit »

var e filmen?
User avatar
Leffamonx
Posts: 176
Joined: 2002-05-04 19:33:27
Location: Höör
Contact:

Post by Leffamonx »

Har legat på is ett tag... mao.. inte färdig

sitter dock och renderar delar av den (as i write), bara 6 timmar kvar på renderingen.

ha det / leffa
Leffamonx speakz:
Palla med...
Post Reply