Menyn över en frame..

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
skywalker
Posts: 357
Joined: 2002-03-08 9:17:18
Location: Sthlm/ Huddinge
Contact:

Menyn över en frame..

Post by skywalker »

Ok, har gjort en enkel java meny som är vågrätt å fäller ut sig neråt.
Jag har gjort en sida med 3 st enkla frames (vågräta).

I frame 1 ska menyn vara nere i botten (kant i kant med frame2).

Men när jag gör min mouse over på menyn (då den ska fällas ner) så fälls den bara ner i sin egna frame1 och inte över frame2 som jag vill ha det.

Hur fan ska jag göra?
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Måste få en sak klargjort först.
Java, eller Javascript?
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
skywalker
Posts: 357
Joined: 2002-03-08 9:17:18
Location: Sthlm/ Huddinge
Contact:

Post by skywalker »

javascript :) här kommer koden till min meny.

Code: Select all

<html> 

<head> 

<title>Magnuz Plaze 2.0</title> 
<body bgcolor="#888888"> 
<style> 
TABLE#huvud {position: absolute; top: 0px; left: 0px} 
TD {font-family: verdana; font-size: 8pt} 
.huvud {font-family: verdana; font-size: 8pt; color: #000000; text-decoration: none} 
A#lank {font-family: verdana; font-size: 8pt; color: #000000; text-decoration: none} 

</style> 

<script language="JavaScript"> 

function visa(obj) { 

if(obj.style.display=='none') { 
obj.style.display='block' 
} 

} 

function dolj(dolja) { 

dolja.style.display='none' 

} 

function uvisa1(obj) { 
obj.style.display='block' 
document.all.a1.style.display='block' 
} 
function udolj1(dolja) { 
dolja.style.display='none' 
document.all.a1.style.display='none' 
} 

function uvisa2(obj) { 
obj.style.display='block' 
document.all.a2.style.display='block' 
} 
function udolj2(dolja) { 
dolja.style.display='none' 
document.all.a2.style.display='none' 
} 

function uvisa3(obj) { 
obj.style.display='block' 
document.all.a3.style.display='block' 
} 
function udolj3(dolja) { 
dolja.style.display='none' 
document.all.a3.style.display='none' 
} 

function uvisa4(obj) { 
obj.style.display='block' 
document.all.a4.style.display='block' 
} 
function udolj4(dolja) { 
dolja.style.display='none' 
document.all.a4.style.display='none' 
} 

function uvisa5(obj) { 
obj.style.display='block' 
document.all.a5.style.display='block' 
} 
function udolj5(dolja) { 
dolja.style.display='none' 
document.all.a5.style.display='none' 
} 
</script> 

</head> 

<body> 

<table border cellpadding="5" cellspacing="0" style="border-width: 1pt; border-style: solid; border-color: #F9F9F9" id="huvud"> 
<tr> 
<td width="100" style="background: #F0F0F0" height="20" onmouseover="visa(a1)" onmouseout="dolj(a1)" id="huvudm"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'">Om Magnus </div></td> 
<td width="100" style="background: #F0F0F0" height="20" onmouseover="visa(a2)" onmouseout="dolj(a2)" id="huvudm"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'">Bilen </div></td> 
<td width="100" style="background: #F0F0F0" height="20" onmouseover="visa(a3)" onmouseout="dolj(a3)" id="huvudm"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'">Datorn </div></td> 
<td width="100" style="background: #F0F0F0" height="20" onmouseover="visa(a4)" onmouseout="dolj(a4)" id="huvudm"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'">Bilder </div></td> 
<td width="100" style="background: #F0F0F0" height="20" onmouseover="visa(a5)" onmouseout="dolj(a5)" id="huvudm"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'">Forum/Länkar</div></td> 
</tr> 
</table> 

<table onmouseover="visa(a1)" onmouseout="dolj(a1)" border id="a1" cellpadding="5" cellspacing="0" style="position: absolute; top: 20px; left: 20px; display: none; border-width: 1pt; border-style: solid; border-color: #F9F9F9"> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="magnus\ommig.html" id="lank">Biografi </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="magnus\vanner.html" id="lank">Vännerna </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="magnus\fullersta.html" id="lank">Fullersta Crew</a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="magnus\marjo.html" id="lank">Flickvännen </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="magnus\bilder.html" id="lank">Bilder </a></div></td></tr> 
</table> 

<table onmouseover="visa(a2)" onmouseout="dolj(a2)" border id="a2" cellpadding="5" cellspacing="0" style="position: absolute; top: 20px; left: 128px; display: none; border-width: 1pt; border-style: solid; border-color: #F9F9F9"> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="bilen\mi16.html" id="lank">Peugeot 405 Mi16 </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="bilen\historia.html" id="lank">Hur pärlan blev min</a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="bilen\stereo.html" id="lank">Billjudet </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="bilen\mod.html" id="lank">Vad har jag gjort </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="bilen\kommer.html" id="lank">Framtida planer </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="bilen\bilder.html" id="lank">Bilder </a></div></td></tr> 
</table> 

<table onmouseover="visa(a3)" onmouseout="dolj(a3)" border id="a3" cellpadding="5" cellspacing="0" style="position: absolute; top: 20px; left: 240px; display: none; border-width: 1pt; border-style: solid; border-color: #F9F9F9"> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="datorn\beskrivning.html" id="lank">Beskrivning </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="datorn\mods.html" id="lank">Modifieringar </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="datorn\kommer.html" id="lank">Framtida planer</a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="datorn\bilder.html" id="lank">Bilder </a></div></td></tr> 
</table> 

<table onmouseover="visa(a4)" onmouseout="dolj(a4)" border id="a4" cellpadding="5" cellspacing="0" style="position: absolute; top: 20px; left: 355px; display: none; border-width: 1pt; border-style: solid; border-color: #F9F9F9"> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="bilder\magnus.html" id="lank">Bilder på Mig m.fl</a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="bilder\fest.html" id="lank">Festbilder </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="bilder\flum.html" id="lank">Flumbilder </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="bilder\roj.html" id="lank">Röjbilder </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="bilder\photoshop.html" id="lank">Photoshopat </a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="bilder\annat.html" id="lank">Annat/ Osorterat </a></div></td></tr 
</table> 

<table onmouseover="visa(a5)" onmouseout="dolj(a5)" border id="a5" cellpadding="5" cellspacing="0" style="position: absolute; top: 20px; left: 470px; display: none; border-width: 1pt; border-style: solid; border-color: #F9F9F9"> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="www.fullerstacrew.tk" id="lank">FullerstaCrew FORUM</a></div></td></tr> 
<tr><td width="125" onmouseover="this.style.background='#E0E0E0'" onmouseout="this.style.background='#F0F0F0'" style="background: #F0F0F0" height="20"><div onmouseover="this.style.cursor='hand'"><a href="lank.html" id="lank">Länkar </a></div></td></tr> 
</table> 


</body> 

</html>
User avatar
skywalker
Posts: 357
Joined: 2002-03-08 9:17:18
Location: Sthlm/ Huddinge
Contact:

Post by skywalker »

ingen som kan meka JavaScript?
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

skywalker wrote:ingen som kan meka JavaScript?
Jo, men jag tror inte det går att lösa med enbart javascript. Kanske det går med någon specialare med lager, men jag har svårt att tro det också. Jag hade nog valt att strukturera om mina frames eller använda tabeller/div-boxar istället.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
skywalker
Posts: 357
Joined: 2002-03-08 9:17:18
Location: Sthlm/ Huddinge
Contact:

Post by skywalker »

nva wrote:
skywalker wrote:ingen som kan meka JavaScript?
Jo, men jag tror inte det går att lösa med enbart javascript. Kanske det går med någon specialare med lager, men jag har svårt att tro det också. Jag hade nog valt att strukturera om mina frames eller använda tabeller/div-boxar istället.
vad menar du med att strukturera om frames? det låter som det enklaste alternativen.
som sagt, jag är ju inte grym på sånt här men lär mig fort och relativt lätt.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

nva wrote:Jo, men jag tror inte det går att lösa med enbart javascript. Kanske det går med någon specialare med lager, men jag har svårt att tro det också. Jag hade nog valt att strukturera om mina frames eller använda tabeller/div-boxar istället.
jag vet att jag har sett en sån meny som går över flera frames och jag är ganska säker på att den är skriven i javascript men jag kan inte komma på var. Så allt jag kan säga är att det går.

Edit: jag vet inte hur man gör det med din meny men jag tror den här ska klara av det: http://web-nova.com/ezmenu.asp och http://milonic.co.uk/menu/ har ett fungerande exempel med menyn över flera frames.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

jonas wrote:jag vet att jag har sett en sån meny som går över flera frames och jag är ganska säker på att den är skriven i javascript men jag kan inte komma på var. Så allt jag kan säga är att det går.

Edit: jag vet inte hur man gör det med din meny men jag tror den här ska klara av det: http://web-nova.com/ezmenu.asp och http://milonic.co.uk/menu/ har ett fungerande exempel med menyn över flera frames.
Nja, den första nämnde ingenting alls om frames (förutom att man kan länka till dom :P ) och den andra "fuskade" genom att visa hela menyn i huvudframen istället, den korsar alltså inte två eller flera frames (http://milonic.co.uk/menu/frames/).
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
skywalker
Posts: 357
Joined: 2002-03-08 9:17:18
Location: Sthlm/ Huddinge
Contact:

Post by skywalker »

hur ska jag förresten skriva för att få bort de där fula borders på min frame?
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

skywalker wrote:hur ska jag förresten skriva för att få bort de där fula borders på min frame?
border=0 eller border="0"
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Fenix wrote:border=0 eller border="0"
frameborder="0" i frameset-taggen funkar både i ie och mozilla annars.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
skywalker
Posts: 357
Joined: 2002-03-08 9:17:18
Location: Sthlm/ Huddinge
Contact:

Post by skywalker »

är det ingen som har sett en sådan meny jag letar efter??
jag undrar hur man ska kunna lösa det här?
Post Reply