Layers i Dreamweaver

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Layers i Dreamweaver

Post by crossfire »

När jag pillar med hemsidor så brukar jag använda mig av Dreamweaver.. En funktion där som jag tycker e väldigt smidig är layers. Då kan man flytta runt sakerna hur man vill. Gillar inte när det är så låst som det brukar vara annars.

På windows datorer med explorer funkar det hur bra som helst. Men jag har sett att på netscape och mac's version av IE så funar layersen lite halv bra. Det är lite konstigt, för det mesta funkar det bara bra men på vissa ställen så blir det knasigt, lagret är inte riktigt där den ska vara.

Jag tror jag vet varför det blir såhär. Ändrar man i det visuella i dreamweaver så det ser bra ut så ska man förhandgranska det i IE, då ser det lite knas ut.. lagrerna är inte riktigt där de ska vara, då ändrar man så att det ser konstigt ut i dreamweaver men bra i IE. Bara det att jag tror att netscape och mac visar så som det ser ut i dreamweaver. Fast vissa lager är på rätt plats, i alla webbläsare. Mycket skumt tycker jag.

Någon som vet något annat istället för layer men som fungerar på samma sätt typ? Eller ska man testa ett annat program? isf vilket? Vill att det ska se likadant ut på IE(win), IE(mac) och netscape. Men varför IE(win) knasar så vet jag inte. Tips?
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

Jag kan knappt inget om layers, men jag vet att php.net (som gör PHP) hade
en skitball fluffig flytande pratbubbla som hamnade i FAQ:n för att alla frågade
om hur man gjorde en sån. Dock tog de bort den till slut eftersom de var så
less på alla specialare man var tvungen att ta till för att den skulle funka på
alla olika browsers på olika OS. Tittade man på koden (den finns säkert kvar
via deras FAQ) så är den full av "Om ie5.5 gör si, annars så utom om det är
NS4 för då görs det här och om det är mozilla 6.x görs det här istället" osv
i all oändlighet.

Layers är säkert fint om det funkar, men om man riktar sig till publik så är
det kanske bäst att skita i det.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

IcePic wrote:Jag kan knappt inget om layers, men jag vet att php.net (som gör PHP) hade
en skitball fluffig flytande pratbubbla som hamnade i FAQ:n för att alla frågade
om hur man gjorde en sån. Dock tog de bort den till slut eftersom de var så
less på alla specialare man var tvungen att ta till för att den skulle funka på
alla olika browsers på olika OS. Tittade man på koden (den finns säkert kvar
via deras FAQ) så är den full av "Om ie5.5 gör si, annars så utom om det är
NS4 för då görs det här och om det är mozilla 6.x görs det här istället" osv
i all oändlighet.

Layers är säkert fint om det funkar, men om man riktar sig till publik så är
det kanske bäst att skita i det.
Hehe.. Jo layers tycker jag är väldigt smidigt, ungefär som layers i photoshop. Men får nog ta och skita i det som du säger..

Vad kan man annars använda sig av för "uppläggnings" metod som är smidig? Tabeller finns ju, men de tycker jag är så "låsta", gillar det med layers att man kan bara lägga in text, bild, etc sedan mublera runt det hur man vill.
Om man vill kunna mublera om lätt å så, vad ska man använda sig av då? Blir det att man får sitta i kod fönstret och ändra kordinater eller?
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
Folxam
Posts: 114
Joined: 2003-02-12 2:47:58
Location: Eskilstuna

Post by Folxam »

ha en mall med lager, och kör ut en konverterad version på webben ...

(svensk DW) Ändra -> Konvertera -> Skikt till Tabell...

detta fungerar naturligtvis inte om du har en massa lager som ska
flytta sig osv ... men är det bara till för layout så kan du konvertera

varför kalla det skikt btw ... lager duger väl? puckon :D
Här ska det tydligen stå en massa skryt om min dator, men det skiter jag i ... :-*
User avatar
davi
Posts: 93
Joined: 2003-07-01 19:44:40

Post by davi »

Layers provide a great deal of flexibility in placing content. However, web browsers older than Microsoft Internet Explorer 4.0 and Netscape Navigator 4.0 can’t display layers, and the version 4 browsers aren’t completely consistent in how they display layers.
Det här är från DW Eng. v.
Post Reply