Bildpopups

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
JailBait
Posts: 153
Joined: 2003-08-14 18:23:50

Bildpopups

Post by JailBait »

Jag vill få en bild att komma upp i ett popup-fönster, och fönstret skall vara i samma storlek som bilden. Det skall ine finnas menyer, samt att surfaren inte heller skall ändra storlek på fönstret.
Det finns ett sätt att bara skriva lite grann i A HREF-taggen, utan att skriva en massa java i HEAD-taggen:

<a href="images/image.jpg" onClick="return popUp('images/image.jpg', 'imageName', 'width=xxx,height=xxx,resizable=yes')"></a>

Jag tolkade detta så här:

<A HREF = "hal01tee.jpg" onClick="return popUp('hal01tee.jpg', 'Hål 1 tee', 'width=513,height=317,resizable=no,menubar=no')">Tee</A>

Någon som vet varför det inte fungerar? Bilden kommer bara upp i samma fönster som bildlänken är i.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag skulle ändra på det till följande:

Code: Select all

<html>
<head>

<script type="text/javascript">
function openwindow()
{
window.open("hal01tee.jpg","Hål 1 tee","menubar=no, resizable=no, copyhistory=yes, width=513, height=317")
}
</script>

</head>
<body>

<a href="hal01tee.jpg" onClick="openwindow()">Tee</a>

</body>
</html>
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Problem nummer två kan annars ligga i Internet Explorer.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
JailBait
Posts: 153
Joined: 2003-08-14 18:23:50

Post by JailBait »

Tack lither grymming! ;)
JailBait
Posts: 153
Joined: 2003-08-14 18:23:50

Post by JailBait »

ledsen men det funkar inte lither... jag bara kopierade kdoen rakt av, men bilden öppnas fortfarande i samma fönster som länken, inte i ett popupfönster... jag kan ju inte det här med java alltså, så jag vet inte varför? :(
onClick = "openwindow()" har jag i A HREF-taggen som du skrev.
User avatar
Hyde
Posts: 428
Joined: 2002-09-16 8:28:48
Location: Kungälv
Contact:

Post by Hyde »

<a href="#" onclick="javascript:window.open('xxx.html', 'none', 'width=XX,height=XX');">Länk</a>

Borde inte detta räcka??
A life in pain is a life in vain
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

dude wrote:<a href="#" onclick="javascript:window.open('xxx.html', 'none', 'width=XX,height=XX');">Länk</a>

Borde inte detta räcka??
Jag byggde mitt på JailBaits OnClick-teori och försökte fixa den, men det här är också en lösning och den SKA funka. :)
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

JailBait wrote:... jag kan ju inte det här med java alltså, så jag vet inte varför? :(
Se skillnad på Java och Javascript. Två helt olika saker.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
JailBait
Posts: 153
Joined: 2003-08-14 18:23:50

Post by JailBait »

<a href="#" onclick="javascript:window.open('xxx.html', 'none', 'width=XX,height=XX');">Länk</a>


Denna kod fungerar, men den gör också att samma bilden öppnas i samma fönster som länken, och det är inte bra... :)
Snackade med en kille i skolan idag och han fixade javascriptet till mig... det var visst inte så svårt...

FÖRST

<script type="text/javascript">

function openWindow(url)
{
newWindow = window.open(url,'bilder','width=524,height=380');
}

</script>

i head-taggen

SEDAN


<A HREF="javascript:openWindow('hal01tee.jpg');">Tee</a>
User avatar
Hyde
Posts: 428
Joined: 2002-09-16 8:28:48
Location: Kungälv
Contact:

Post by Hyde »

JailBait wrote:Denna kod fungerar, men den gör också att samma bilden öppnas i samma fönster som länken, och det är inte bra... :)
När jag använder den så öppnar den ett popupfönster i den storleken man angivit.
Du lät # stå kvar hoppas jag?
det som skall ändras är:
<a href="#" onclick="javascript:window.open('xxx.html', 'none', 'width=XX,height=XX');">Länk</a>

Men om den andra funkar så använd den.
A life in pain is a life in vain
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

JailBait, webbrowser?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
JailBait
Posts: 153
Joined: 2003-08-14 18:23:50

Post by JailBait »

det är lugnt lither o dude, det har löst sig.. tänkt inte mera på detta! :)

/// Ante ha det mumma
Post Reply