Ändra datumformat i ASP

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
Pich
Posts: 101
Joined: 2002-03-14 13:34:47

Ändra datumformat i ASP

Post by Pich »

När jag skriver =now i ASP så skrivs datumet i formatet: 01-10-2003 13:46:44

Hur gör jag för att det ska ändras och skrivas i svenskt format: 2003-10-01 13:46:44
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Re: Ändra datumformat i ASP

Post by Hein »

Pich wrote:01-10-2003 13:46:44
Är också svenskt, bara man har månaden i mitten så.
. .. ... .... ..... ...... ....... ....... ..........
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Code: Select all

Format(Now, "yyyy-m-dd hh:mm:ss")
Tyvärr ger det inte månaden i två siffror, men jag vet inte hur man löser det (mm ger ju minuterna).

Du kan också prova:

Code: Select all

Format(Now, "ddddd ttttt")
Som bör ge datumet i det formatet du vill ha om du har satt regional settings till sverige i windows.

Ta en titt här.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag som inte kan det här med ASP:

Hur är det med att skriva stort M?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

lither wrote:Jag som inte kan det här med ASP:

Hur är det med att skriva stort M?
Har ingen aning om det går.. bara att prova sig fram, det är det enklaste sättet att få svar när det gäller ASP. MS:s dokumentation är ju... mindre bra. :)
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Pich
Posts: 101
Joined: 2002-03-14 13:34:47

Post by Pich »

nva wrote:

Code: Select all

Format(Now, "yyyy-m-dd hh:mm:ss")
Tyvärr ger det inte månaden i två siffror, men jag vet inte hur man löser det (mm ger ju minuterna).

Du kan också prova:

Code: Select all

Format(Now, "ddddd ttttt")
Som bör ge datumet i det formatet du vill ha om du har satt regional settings till sverige i windows.

Ta en titt här.



Jag är inte riktigt säker på om jag vet hur jag ska göra. Hur gör jag för att skriva ut det formaterade datumet? Ska jag lagra det i en variabel och sedan skriva ut, eller? Så här: <% Variabel = Format(Now, "ddddd ttttt") %>

MVH Per
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Skriv

Code: Select all

Response.Write(Format(Now, "yyyy-m-dd hh:mm:ss"))
så skrivs det ut.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Pich
Posts: 101
Joined: 2002-03-14 13:34:47

Post by Pich »

nva wrote:Skriv

Code: Select all

Response.Write(Format(Now, "yyyy-m-dd hh:mm:ss"))
så skrivs det ut.

Hmm... Jag får detta felmeddelande:

Microsoft VBScript runtime error '800a000d'

Type mismatch: 'Format'

/pages/protest.asp, line 82
User avatar
nva
Hedersbit
Posts: 2517
Joined: 2002-03-07 23:34:21
Location: Skåneland
Contact:

Post by nva »

Ups.. Format() fungerar nog bara i VB då, inte VBScript. Här är ett förslag på hur du kan göra istället:

Code: Select all

Response.Write(Year & "-" & Month & "-" & Day & " " & Hour & ":" & Minute & ":" & Second)
Här är en referens.
The three most dangerous things in the world are a programmer with a soldering iron, a hardware type with a program patch and a user with an idea.

In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
User avatar
Pich
Posts: 101
Joined: 2002-03-14 13:34:47

Post by Pich »

Ok, tack så mycket för hjälpen men jag hittade ett ganska bra sätt att lösa det på. Jag utnyttjade Internets goda möjligheter att hitta färdig, gratis kod. Tog därmed hjälp av den här sidan:
http://www.aspfree.com/articles/1289,1/articles.aspx
Post Reply