Marknadsföring och lite andra frågor

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Marknadsföring och lite andra frågor

Post by stealth »

Nu har jag funnit mig själv i det läget i att starta ett projekt, och skulle gärna velat ha lite tips från er kanske lite mer insatta i detta. Projektet kommer bli webb-baserat, och frågorna följer baserat på detta:

(Självklart innefattar detta att sidan är faktiskt värd att besöka p.ga sitt innehåll)

Marknadsföring
Hur skall detta ske på ett mer eller mindre ekonomiskt sett? Hur skall jag visa folk att; Besök denna mycket innehållsrika och snygga sida, utan att betala c.a 7000:- / månad. Helst utan forumspam då :)

Webbhotell
Vilket skulle ni rekommendera? Jag behöver ganska mycket plats, inte obegränsat till en början då bilder kommer laddas upp och lite annat. Behöver även minst 2 MySQL databaser och senast uppdaterade PHP4 eller 5. Obegränsad trafik är ett måste och ett väldigt bra pris.

Andra tips på själva planeringen
Hur ska jag lägga upp strategin från början? Jag har väldigt lite erfarenhet när det gäller att planera saker innan, utan jag koden, designen sen brukar det lämnas halvfärdig, och jag tror starkt det är brist på planering. Alla tips är välkommna.

Sådärja, hoppas ni kan hjälpa :)
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Hauk
Posts: 4
Joined: 2004-07-27 17:22:55

Post by Hauk »

Hej!

Ungefär hur ser din budget för marknadsföring ut?

Har du en nisch-site som är lätt att rikta till en specifik målgrupp blir det ju ganska billigt, t ex om sidan handlar om datorer kan du lätt hitta intresserade på siter som förslagsvis 64bits.

Riktar sig siten till konsumentmarknaden? Säljer du något? Isf, vad?

Ang webhotell; Obegränsad trafik existerar inte. Bandbredd är en bristvara och det kostar! Inget webhotell kan utlova obegränsat!

Det finns dom som säger "Fri trafik", t ex Surftown som jag själv använt, men det är långt ifrån sant. Enligt avtal får dom stänga dig när dom vill, och sätta vilken gräns dom behagar. Min site stängde dom utan förvarning när jag överskred 2gig... I min mening är det bättre att veta vad man får.

Jag rekommenderar Loopia, jag har varit kund hos dom ganska länge. Just nu säljer dom dessutom deras företagspaket UNIX för 5 (!) kr för ett år! Detta pga jubileeum.. Jag betalade själv 1350;- då jag först blev kund hos dom, när detta erbjudande dök upp passade jag på att köpa ett antal hotell till.. ;) Deras paket kommer dessutom snart uppgraderas, från 5gig trafik till uppemot 10gig! DET är verkligen en schysst deal...! Dessutom mer utrymme, från 100 till 200..!

Mail svarar dom på inom en halvtimme, och det på de mest obskyra tider! Dom verkar ha personal dygnet runt :)

När Loopia är såhär billigt ser jag ingen anledning till att överväga köp av annat hotell. Dock är det 3 månaders uppsägningstid och MySQL databas är en tilläggstjänst.

Du måste nog berätta mer om själva siten för att man ska kunna ge några tips på själva planeringen.. :)
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Bannerbyten med andra sidor är ju annars en idé till marknadsföring.
hej.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: Marknadsföring och lite andra frågor

Post by nem »

stealth wrote:Marknadsföring
Hur skall detta ske på ett mer eller mindre ekonomiskt sett? Hur skall jag visa folk att; Besök denna mycket innehållsrika och snygga sida, utan att betala c.a 7000:- / månad. Helst utan forumspam då :)
Handlar det om en sida på entusiastnivå finns det ett enda sätt att marknadsföra sig. Och det är genom nyheter och tips från andra sidor i samma nisch. Detta åstadkoms också på endast ett sätt: Kvalitativt innehåll

Koncentrera dig alltså på att skriva recensioner, guider, essäer och annat som gör att folk finner mening med att besöka sidan. Lägg ner lite extra tid språk och form, finn nya infallsvinklar, var innovativ och var beredd att ta några förluster. Till slut lossnar det men det är en bit dit.

Tro bara inte att det ska gå ihop ekonomiskt.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Nem:
Kvalitativt innehåll är det jag kommer satsa mest på. Jag har länge tänkt knåpa ihop ett projekt men det svåraste har varit; Vad saknas? Det mesta finns redan, men så slog det mig en sak som det inte finns som jag skall försöka mig på.

Skall ta en titt på Loopia, tack för alla tips :)

EDIT:
Måste skynda mig med Loopia, bara 4 dagar kvar så jag beställer domännamnet och allt nu.

Och nej, det skall inte säljas något, utan snarare ge information och innehåll till en målgrupp.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
Post Reply