Eccore.com

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
Eccore
Posts: 4
Joined: 2005-06-25 20:58:13
Location: Sthlm

Eccore.com

Post by Eccore »

Hej!

Jag har precis startat en ny hemsida, eccore.com. Sidan kommer delvis att fungera som min portfolio men även på så sätt att man kan diskutera musik, filmer samt grafisk design i forumet. "Hela" sidan kommer att läggas upp så fort den är klar, för tillfället så ligger bara forumet uppe.

Vänligen ta en titt.

http://www.eccore.com/

/John
User avatar
CorneliusT
Posts: 89
Joined: 2005-01-17 9:49:26

Re: Eccore.com

Post by CorneliusT »

Viddo@swec wrote:Kom tillbaka när du är klar med sidan istället, just nu blir det ju bara ointressant.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Tja, det är ju bara en splash. En småsnygg splash, men ändå. :)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

aldeles för hög rekomenderad upplösning.
#mac.se @ EFnet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Jag tycker att det begås ett kardinalfel (som är superfränt bland hippa designers) - och det är att formen går före innehållet. Det finns miljarder med sidor därute som är fulla av någon ihophaspad design, och sedan inget mer.

Det viktigaste om man vill locka återbesökare är att ha något eget som gör det värt att komma tillbaka, annars blir detta projekt precis som de andra tvåhundratusen + X -:

1. Inspirerad designer får en designidé, slänger ihop en sida som han tycker om baserat på designen, med någon löst osammanhängande tanke om "Här kan jag visa min design!".

2. Samma designer jobbar på projektet i någon vecka, tröttnar sedan på designen - och lägger hela projektet på hyllan... "Det var ju ändå inga som kom dit, till mitt forum, etc.".

3. Ytterligare ett designprojekt på hobbydesignernas stora sopberg.

---

Poängen här är att kreativitet ofta saknar uthållighet, för att sådant skall fungera krävs en djup idé, mycket tålamod och arbete.

Att dela med sig av en framsida säger förvisso inte att du är som exemplet ovan, men som tittare är detta den första tanke som slår mig, och det kanske kan vara en bra tanke till dig.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Det är inget fel alls på spontan kreativitet, dock. Man kan ju spara halvfärdiga designidéer i väntan på något passande projekt där man istället har substans i behov av form.

fisk, tautologivarning: "någon löst osammanhängande tanke"...
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Gillade "test bilden" iaf :P hoppas det är snyggt och plz låt det ligga upp ett tag innan det "hamnar" på designernas soptipp för jag vill se produkten :P
Eccore
Posts: 4
Joined: 2005-06-25 20:58:13
Location: Sthlm

Post by Eccore »

Nu sidan uppe!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Om man går in på Music och kollar i Album kolumnen så är det en väldigt mörk grön, detta går inte ihop med en mörk bakrund... Väldigt ansträngande för ögonen om man ska läsa mycket.

Den övre bordern, där ip't står osv... skulle du kunna göra 5-10px smalare och ändra bokstävernas storlek till ett nummer mindre. Samma sak i den understa bordern.

Om du ändrar detta så skulle jag bli rätt så nöjd iafl :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Eccore
Posts: 4
Joined: 2005-06-25 20:58:13
Location: Sthlm

Post by Eccore »

Nu är sidan rätt uppdaterad.
Wizze

Post by Wizze »

Hej, jag tycker sidan var snygg. Men irreterade mig på en sak. Det är att när man kollar på Music t.ex och klickar på sida 2 så måste man skrolla igenom den stora bilden uppe på sidan. Vet inte om det går å fixa så lätt om du vill ha bilden där iaf. Men annars en snygg sida tycker jag.
User avatar
StreamBag
Posts: 295
Joined: 2002-03-09 19:50:33
Location: Linköping
Contact:

Post by StreamBag »

På min skärm finns det inte skuggan av en chans att kunna läsa den mörkgröna texten utan att markera den.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

StreamBag wrote:På min skärm finns det inte skuggan av en chans att kunna läsa den mörkgröna texten utan att markera den.
Då tycker jag att du skall se över dina skärminställningar faktiskt.
iDon't care about your problems.
User avatar
sore
Posts: 148
Joined: 2005-01-06 17:23:45
Location: Jönköping
Contact:

Post by sore »

Nice färgval och design, gillade sidan starkt!

Håller dock med ADiS om att minska både den övre bordern och undre!

Keep up the good work!
Att tala är överskattat...Att tiga är en frihet!
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Gnuet wrote:
StreamBag wrote:På min skärm finns det inte skuggan av en chans att kunna läsa den mörkgröna texten utan att markera den.
Då tycker jag att du skall se över dina skärminställningar faktiskt.
Jag med. :) På en av mina skärmar är det svårare pga att den har börjat bli grönaktig i skuggorna, men på alla andra går det hyfsat att läsa den där texten.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
StreamBag
Posts: 295
Joined: 2002-03-09 19:50:33
Location: Linköping
Contact:

Post by StreamBag »

Gnuet wrote:Då tycker jag att du skall se över dina skärminställningar faktiskt.
Max kontrast och max ljusstyrka. Jag har aldrig haft problem med några andra sidor. Även om jag kan fixa så att det blir läsligt t ex genom att ställa upp gammakorrektionen på grafikkortet så skulle jag aldrig orka läsa mer än två meningar med sådana färger. Men det är klart, om designen är det viktiga och innehållet bara är en ursäkt för att visa designen (vilket fisk var inne lite på), så visst, då får jag klara mig utan att läsa texten.
Post Reply