Projektarbete - hemsida wilgotlind.se

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Projektarbete - hemsida wilgotlind.se

Post by xianze »

Tjoo 64bits!
Jag håller för närvarande på med en liten hemsida till projektarbete
och försöker komma på någon schysst design :S

Hemsidan skall rymma en hel mängd med högupplösta bilder på tavlor och annan "tung" information om konstnären Wilgot Lind.

Jag har precis börjat med hemsidan för tillfället har suttit och lekt lite i photoshop ikväll för att försöka få fram något schysst menysystem :S
Så jag har mao inte lagt ner någon kodning öht än.. och jag har väl inte riktigt kommit fram till vad jag skall använda mig utav än heller..
Vill gärna ha förslag på vad jag skulle kunna använda mig utav.

Hemsideadressen: http://www.wilgotlind.se
Vad tror ni om den menyn?
Jag funderar på om man skall försöka dela av menyn i tre delar istället
och egentligen så tycker jag inte om avrundade kanter, men det blev för "rakt" att ha raka linjer och störde ögat en hel del enligt min åsikt.

Alltså 3 delar
LOGGA ------------
|
|
|
|

och eventuellt ha den lodräta delen utan grönt "krisch krisch"
Loggan kommer bestå utav min farfar Wilgot Linds autograf som jag kommer att fotografera ifrån någon tavla som jag anser passande och som jag sedemera kommer att klistra in.

Eventuellt kanske man skulle kunna ha loggan över den vågräta delen
och använda den lodräta som ett menysystem.

Jag efterfrågar härmed era förslag, idéer, kritik eller bara era omdömen.
Om jag nu vill köra med denna logga och/eller gör om den en hel del, kommer sidan ändå bli för tung att ladda?

Det jag vill eftersträva är helt enkelt en riktigt underbar sida med vacker design som ändå är enkel att ladda men drar åt sig betraktarens öga ;)


Tack på förhand!
MVH//Jonathan
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
cezar
Posts: 183
Joined: 2006-05-08 9:10:17

Post by cezar »

Tycker du ska ha menyn på en rad bara. Annars blir det nog lätt rörigt.
Hur hade du tänkt dig i mitten. Det kommer att bli en ganska så kraftig kontrast på designen som du ska påbörja något nytt där i annat stuk.
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

nja, när du sa konst med bilder tänkte jag direkt på en ram... gör en klassisk men samtidigt nytänkt design på ramen där du har sidan samt att bilderna visas i själva ramen. Som bakrundpå sidan så kör du någon tapetliknande textur. Eftersom du inte har så stor meny så blir det inte svårt att inplantera knapparna på ramen någonstans. :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Hejsan igen, förlåt att jag har hållit er ouppdaterade..
Skrotade mina gamla idéer gällande hemsidan och började på ny kula istället..

http://www.wilgotlind.se
Har hittils hunnit med lite av designbiten och det som återstår är en databaskoppling där en lista på all konst skall in så att jag enkelt kan sortera ut den i vald kategori t.e.x (teknik, namn, nummer etc..)

Samt fixa in alla texter som skall finnas på hemsidan och eventuellt lägga till någon liten 15px hög "ram" längst ner på sidan där det kan stå Copyright 2007 mailto:..... etc..

Något ni tycker jag bör förbättra sålänge på designen?
Eller några andra förslag?

MVH//Jonathan
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Tycker att du ska förlänga hela innehålls rutan ner till kanten av sidan, alltså det sore gjorde en tråd om för ett tag sedan, 100% height.

Vit bakrund.. njaaa, något med en svag klick grå/orande texturerat samt en ca 4-5px höger-border.

EDIT: ändrade shore till sore
Last edited by ADiS on 2007-03-01 14:51:56, edited 1 time in total.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Texten ”tavlor sorterade efter teknik” tycker jag är helt onödig med tanke på att du redan har delat upp respektive teknik med bild och underliggande text.
Eventuellt skulle du kunna lägga menyn där du har den textraden och låta logon vara helt fri från meny.
Sen skulle jag vilja lägga en svag tunn linje i logons underkant samt under menyn.
Sen kan jag inte påstå att den aprikosa färgen är det bästa färgvalet även om färgen ingår i en del av målningarna.
Du borde välja en färg som lyfter fram bilderna och inte tvärtom.
User avatar
sore
Posts: 148
Joined: 2005-01-06 17:23:45
Location: Jönköping
Contact:

Post by sore »

ADiS wrote:Tycker att du ska förlänga hela innehålls rutan ner till kanten av sidan, alltså det shore gjorde en tråd om för ett tag sedan, 100% height.

Vit bakrund.. njaaa, något med en svag klick grå/orande texturerat samt en ca 4-5px höger-border.
Håller med ADiS om det hela, förutom mitt namn;)
Sen tycker jag att du borde överväga liquid design.
Mycket smidigt att fixa och intressant läsande ;D

Sen måste man ju klaga lite också, inte för min skull men för de med "synproblem" bör man tona ner den oranga färgen på Main-diven.
Inga problem just nu eftersom det inte är så mycket text på sidan men säg att du utökar med mer text så blir det nästan svårt/jobbigt att läsa med den starka färgen i bakgrunden.
Det är min åsikt iaf.

Keep up the good work! :)
Att tala är överskattat...Att tiga är en frihet!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Förlåt, förlåt mig! ;( :-* sore menade jag så klart :-[
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply