Photoshop CS2 - Layers - hjälp?

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
ElectroGeeza
Posts: 49
Joined: 2005-01-23 4:39:18
Location: Norrköping
Contact:

Photoshop CS2 - Layers - hjälp?

Post by ElectroGeeza »

Det jag vill göra är följande: Från en bild på en vinyl skiva ersätta etiketten med min egen. Min egen etikett är en vanlig bild.

Det tänkte jag göra såhär:

1. På bild A (vinyl) markerar jag en cirkulär yta där etiketten sitter.

2. Jag klipper ut den anpassade markeringen av ytan.

3. Jag kopierar min egen bild (bild B) in i arbetsminnet.

4. Jag klistrar min bild B i bild A.

5. Men eftersom min bild är fyrkantig och ytan den ska sitta på är cirkulär så tänkte jag gömma kanterna bakom bakgrunden som är bild A, så att endast min bild syns genom den urklippta cirkulära ytan som ett slags "fönster".

Men detta var ett misslyckande... dels för det faktum att bilden som jag klistrade min bild på hade endast ett lager som är en bakgrund och var låst och kunde inte låsas upp eftersom det var en bakgrund. Jag har kopierat detta lager så att jag kan arrangera det hur jag vill (flytta fram det/bakåt) och raderad den låsta versionen, men detta hjälpte inte eftersom den cirkulära ytan som skulle vara ett "fönstret" genom vilken min underliggande etikett skulle synas var endast en svart fläck.

Vad gjorde jag för fel och hur kan man annars göra?
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Post by walliski »

ööööuhhmm?? jag förstod inte riktigt :P xD
Hur hom helst rekomenderar jag dig bara att pröva på olika sätt :P
Det e lättasatte sättet att lära sig.
Alternativt kolla på http://www.pixel2life.com
Här var det tomt...
ElectroGeeza
Posts: 49
Joined: 2005-01-23 4:39:18
Location: Norrköping
Contact:

Post by ElectroGeeza »

walliski wrote:ööööuhhmm?? jag förstod inte riktigt :P xD
Hur hom helst rekomenderar jag dig bara att pröva på olika sätt :P
Det e lättasatte sättet att lära sig.
Alternativt kolla på http://www.pixel2life.com

Nej, jag förstår att du inte förstår! ;D

Det är lugnt, jag har ordnat det nu. Men jag har inte gjort det på egen hand utan jag har fått instruktioner av Action FX från ett Photoshop forum. Det är bra att det finns någon som förstår vad man menar, men jag tyckete inte att det var någon komplicerad beskrivning som jag gav ovan. Det är nog bara det att du inte vet hur man gör men vägrar nedvärdera dig själv. :P

Du säger ju själv "hur hom helst rekomenderar jag dig bara att pröva på olika sätt". Visst kan jag hålla med om att det är ett bra sätt att lära sig saker - genom att se och göra. Men detta talesätt brukar personer som inte vet riktigt hur man ska göra slänga ur sig. Men tack för länken! ;)

För övrigt är det här något som jag hatar med datorprogram. Plötsligt får man en fantastisk idé men vet inte riktigt hur man ska förverkliga den med tekens hjälp. Man börjar plöja manualer och annnan dokumentation, sedan får man just veta hur man ska göra men då har man ingen lust längre, man har tappat intresset.

Men man måste ju försöka åtminstone skapa program som är enkla att använda, det är oundvikligt oavsett vilket program man pratar om. Men pratar man om program vars huvudanvändare är målare, konstnärer, stilister och designers, fotografer och så vidare - dvs. esteter, så måste man göra det ännu enklare för dem. Som msuiker t.ex. vill man bara kunna sätta händerna på tangentbordet och börja trolla, man vill inte gå igenom check-listor, kolla inställningar, ställa in saker och först nu börja göra det man skulle. Här propagerar jag för WYSIWYG (what you see is what you get) modellen. Man ska se de nödvändiga kontrollerna direkt på arbetsytan. Men jag kan nämna ett program som går i den rätta riktningen: Microsoft Word 2007. Det här kanske inte fungerar så bra just med Photoshop som är mycket komplext och har många funktioner som inte får plats på en liten yta av typen 1024x768 px eller motsvarande. Men menyer är ett äldre sätt att ordna upp funktionerna i ett program, idag finns det många andra och bättre sätt att göra det på. Men bara om man vill!...
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Du kan låsa upp Bakrundslagret genom att dubbelklicka på det - först då blir det ett lager så att säga :)
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
Post Reply