Skapa användare ifrån Webläsaren

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
lyckegard
Posts: 2190
Joined: 2002-03-11 20:30:35

Skapa användare ifrån Webläsaren

Post by lyckegard »

Har en Linuxserver som kör Apache, den är tänkt att fungera lite som en "web-hotel". Jag vill skapa ett användarformulär där användaren skriver in lösenord i ett fält och användarnamn i ett fält för att på så vis skapa en systemanvändare (alltså köra kommandot adduser).
Hur ser skriptet ut och vilka språk fungerar? Det skall också vara säkert (i den mån det är att låta vem som helst skapa användarkonton) och exempelvis inte skriva ut serverns root-lösenord i klartext på för många ställen.
wham bam thank-you ye -ma'am
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Det går att implementera på många olika sätt. Nedan höftar jag litet i hur jag själv skulle påbörja en lösning.

Jag skulle placera användarkonto-uppgifter i en mysql-databas istället för i operativsystemet, med krypterade uppgifter.

Kontodelen löses genom att varje användare har en katalog (döpt efter användarerns id) i htdocs, med tillhörande vhost. När en ny användare registreras skapas en ny katalog, samt vhost-configen.

För att implementera ovanstående behövs ett valfritt programmeringsspråk. PHP fixar biffen, Python borde göra det.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Post Reply