Göra loggan förminskningsbar (Illustrator CS)

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Göra loggan förminskningsbar (Illustrator CS)

Post by Rejs »

Riktigt illa att jag inte kan detta men det var ett tag sen jag höll på det det. Jag har iaf gjort en logga som jag vill ha.

Men nu vill jag att när jag förmiska den att den håller samma prepostioner (heter det så?), så att det inte kör ihop sig så.

Jag måste väl inte göra den till en bild först?

Image
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Grejen är väl att du måste arbeta i vektorer för att få loggan att behålla sina proprtioner oavsett om du förminskar eller förstorar. Fel program, fel verktyg. Gör om, gör rätt - Illustrator eller dylikt är det du skall använda.
iDon't care about your problems.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Gnuet wrote:Illustrator eller dylikt är det du skall använda.
Han använder väl andå Illustrator?
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Gnuet wrote:Grejen är väl att du måste arbeta i vektorer för att få loggan att behålla sina proprtioner oavsett om du förminskar eller förstorar. Fel program, fel verktyg. Gör om, gör rätt - Illustrator eller dylikt är det du skall använda.
Jag använder Illustrator CS. Har för mig att man måste lösa upp bilden bara på något sätt. Står helt still :I
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Rejs wrote:Jag använder Illustrator CS. Har för mig att man måste lösa upp bilden bara på något sätt. Står helt still :I
Har du gjort loggan i Illustrator? Isåfall är det ju bara att markera den och ta tag i ett hörn, hålla inne Shift-tangenten och förminska den.
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Najze wrote:Har du gjort loggan i Illustrator? Isåfall är det ju bara att markera den och ta tag i ett hörn, hålla inne Shift-tangenten och förminska den.
Japp jag har gjort den i illustrator men den blir som den lilla till höger då och så vill jag ju inte ha den.
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Är "B:et" på frihand så att säga eller är det en text? (Hoppas du förstår vad jag menar)

Hursomhelst, så verkar det som om Illustrator har vissa problem med att just omforma Texter tillsammans med andra objekt. Dvs, han behåller inte propotionerna - som är problemet i ditt fall. (Om "B:et" är text vill säga)

Om det är en text så kan du testa att "make outline" eller "create outline" på B:et. Antingen genom att höger-klicka eller under "objects" eller "text"

ÄR inte säker på att det jag säger hjälper, men testa :)
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

mnus wrote:Är "B:et" på frihand så att säga eller är det en text? (Hoppas du förstår vad jag menar)

Hursomhelst, så verkar det som om Illustrator har vissa problem med att just omforma Texter tillsammans med andra objekt. Dvs, han behåller inte propotionerna - som är problemet i ditt fall. (Om "B:et" är text vill säga)

Om det är en text så kan du testa att "make outline" eller "create outline" på B:et. Antingen genom att höger-klicka eller under "objects" eller "text"

ÄR inte säker på att det jag säger hjälper, men testa :)
Det är ett C och ett B i textformat.

Jag testade nu att göra outlines på B:et och förminska. Testade även gruppera dem oc sedan minska.

Testade att göra outlines på både C och B och förminska. Testade att gruppera dem efter det också.

Blev samma resultat.
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Har du gjort 3d "effekten" i illustrator eller annat program?

Jag får inga propotionsförändringar när jag testar. Med eller utan outline

edit: vad händer om du ändrar i Transform förnstret istälet för kringla+e? Samma sak då?
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Är inte problemet att b:et ligger ovanför c:et. Placera b:et längst under så borde det lösa sig.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Borde inte spela någon roll tycker jag - men testa :) Man vet fan aldrig
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

mnus wrote:Har du gjort 3d "effekten" i illustrator eller annat program?

Jag får inga propotionsförändringar när jag testar. Med eller utan outline

edit: vad händer om du ändrar i Transform förnstret istälet för kringla+e? Samma sak då?
Ja jag har gjort allt i Illustrator. Jag har gjort ett stort "C" ett mindre "B" och lagt det i C:et. Därefter valt "Graphic Styles" och en 3D-effekt.

När du gör det så blir det allt "luftrum" runt B:et även när man förminskar?
syntetisk wrote:Är inte problemet att b:et ligger ovanför c:et. Placera b:et längst under så borde det lösa sig.
Testade det och visst det kanske ser lite bättre ut men det är fortfarande inte som jag vill ha det.

Vill som sagt ha luftrummet runt "B"
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Rejs wrote:Vill som sagt ha luftrummet runt "B"
Förstora C:et?
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Najze wrote:Förstora C:et?
Ja det funkar ju, iaf så det blir luftrum. Men den blir inte likadan som det stora.

Det som händer är ju egentligen att djupet på bokstäverna inte ändras utan är samma som den stora bilden.

Det kanske inte går att ändra? :I
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Om du bara ska förminska den, varför inte göra en bild av det bara?

Beror ju på vilka storlekar du söker men jag tycker det här duger?
Image
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Xerbee wrote:Om du bara ska förminska den, varför inte göra en bild av det bara?

Beror ju på vilka storlekar du söker men jag tycker det här duger?
Image
Mjo precis man får väl göra så. Men tänkte att det fanns något knep i Illustrator att göra det till en "bild" så det låser sig.

Men du gjorde den i PS eller något och impoterade det?
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Rejs wrote:
Xerbee wrote:Om du bara ska förminska den, varför inte göra en bild av det bara?

Beror ju på vilka storlekar du söker men jag tycker det här duger?
Image
Mjo precis man får väl göra så. Men tänkte att det fanns något knep i Illustrator att göra det till en "bild" så det låser sig.

Men du gjorde den i PS eller något och impoterade det?
(Har inte läst hela tråden)
Om du arbetar med flera lager på en och samma gång?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Rejs wrote:
Xerbee wrote:Om du bara ska förminska den, varför inte göra en bild av det bara?

Beror ju på vilka storlekar du söker men jag tycker det här duger?
Image
Men du gjorde den i PS eller något och impoterade det?
Jag tog din bild in i PS, kopierade loggan till ett nytt lager och tryckte ctrl+t för att ändra storleken. Valde att låsa proportionen och förminskade x-antal %. Om den bara ska bli mindre ser jag ingen direkt nackdel till det här. Men sen har jag ju inte så bra koll inom bildhantering heller.

EDIT: Har inte illustrator men borde väl gå att importera den som en vanlig bild om man vill leka med den där sen. Adobe har säkert något smidigt system för att flytta bilder mellan programmen.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
Rejs
Posts: 694
Joined: 2005-10-07 17:12:13
Location: Nybro
Contact:

Post by Rejs »

Frege wrote:(Har inte läst hela tråden)
Om du arbetar med flera lager på en och samma gång?
Jag har testat att lägga C:et och B:et på olika lager. Blir samma resultat.

Xerbee wrote:Jag tog din bild in i PS, kopierade loggan till ett nytt lager och tryckte ctrl+t för att ändra storleken. Valde att låsa proportionen och förminskade x-antal %. Om den bara ska bli mindre ser jag ingen direkt nackdel till det här. Men sen har jag ju inte så bra koll inom bildhantering heller.

EDIT: Har inte illustrator men borde väl gå att importera den som en vanlig bild om man vill leka med den där sen. Adobe har säkert något smidigt system för att flytta bilder mellan programmen.
Grejen är ju att det blir pixlar i photoshop och inte vektorgrafik. Om just det förslaget gå igenom så ska det ju vara lätt att förstora och förmiska lite hur som helst.

Fan det bör inte vara så svårt någon Illustratorfantast borde väl kunna lösa detta lite enkelt? :I

Edit: Har löst det nu. Om man makera loggan och ta transform > scale så finns det en bock som heter "Scale Strokes & Effects" så är det fixat.

Tack alla som har försökt att hjälpa mig.
Immortelle: Windows XP Pro » MSI K8N Platinum » AMD Athlon 64 +3800X2 » Gainward 6800GT » Western Digital Caviar 120GB + 200GB » Chieftec Mesh 400W
Post Reply