Spara bilder i db, för och nackdelar?

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Spara bilder i db, för och nackdelar?

Post by Dreamblade »

Som sagt jag undrar vilka för och nackdelar ni ser med att spara bilder i en mysql-databas som det är i detta fallet. En stor fördel som jag ser det och som vi behöver är säkerhet man kan på ett enkelt sätt bestämma vilka som ska få se vissa bilder eller inte. det går ju lösa på andra sätt men inte lika enkelt och dynamsikt som jag ser det. sen är det ju en fråga om platts. just nu är det 5gigg bilder och det ökar med ett par 100mb i månaden. kan detta bli ett problem med utrymme? Ni kan säkert komma på fler saker som kan vara bra att veta runt detta.
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Jag är bara nyfiken, hur resonerar du när du säger att du får bättre säkerhet av att lagra bilder i databasen?
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Post by Dreamblade »

derfian wrote:Jag är bara nyfiken, hur resonerar du när du säger att du får bättre säkerhet av att lagra bilder i databasen?
det kan vara att jag tänker helt fel. Vi har en massa besökare och sen vill våra kunder bestämma vilka personer som ska få se vad. ex en kund vill bara att personer från ett visst ip ska få se bilden, så vi har inlogning som fastställer vilka bilder som personerna får se. jag tycker det är svårt att göra så man kan bestämma vilka bilder som får visas för vilka personer utan att hämta bilderna ur databasen. finns bilderna i mappar så är det lättare för andra att få tag i dom. så ser jag det. men som sagt jag kan ha fel i mitt sätt att tänka. berätta gärna hur ni andra tänker
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
sore
Posts: 148
Joined: 2005-01-06 17:23:45
Location: Jönköping
Contact:

Post by sore »

Går att skydda mappar, fast helt klart enklare att lagra dom i en databas.
Personligen brukar jag bara spara sökvägen till bilden i databasen och sedan spara alla bilder i en skyddad mapp.
Att tala är överskattat...Att tiga är en frihet!
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

sore, på det sättet gör man.
Men hur sparar man en hel bild i en databas? ::)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

ADiS wrote:sore, på det sättet gör man.
Men hur sparar man en hel bild i en databas? ::)
Binär BLOB. (Nästan) som vilket annat filsystem som helst, fast med godtycklig metadata i form av vilka kolumner som helst du vill slänga på tabellen.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Dreamblade wrote:det kan vara att jag tänker helt fel. Vi har en massa besökare och sen vill våra kunder bestämma vilka personer som ska få se vad. ex en kund vill bara att personer från ett visst ip ska få se bilden, så vi har inlogning som fastställer vilka bilder som personerna får se. jag tycker det är svårt att göra så man kan bestämma vilka bilder som får visas för vilka personer utan att hämta bilderna ur databasen. finns bilderna i mappar så är det lättare för andra att få tag i dom. så ser jag det. men som sagt jag kan ha fel i mitt sätt att tänka. berätta gärna hur ni andra tänker
Jag skulle hellre löst det som sore sade ovan: en databas som håller kontroll på bilderna och accessrättigheter, men inte lagrar mer än vart filen lagras utöver allt det andra du behöver.
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Post by Dreamblade »

derfian wrote:
Dreamblade wrote:det kan vara att jag tänker helt fel. Vi har en massa besökare och sen vill våra kunder bestämma vilka personer som ska få se vad. ex en kund vill bara att personer från ett visst ip ska få se bilden, så vi har inlogning som fastställer vilka bilder som personerna får se. jag tycker det är svårt att göra så man kan bestämma vilka bilder som får visas för vilka personer utan att hämta bilderna ur databasen. finns bilderna i mappar så är det lättare för andra att få tag i dom. så ser jag det. men som sagt jag kan ha fel i mitt sätt att tänka. berätta gärna hur ni andra tänker
Jag skulle hellre löst det som sore sade ovan: en databas som håller kontroll på bilderna och accessrättigheter, men inte lagrar mer än vart filen lagras utöver allt det andra du behöver.
helt klart. en ren miss av mig. hade inte en tanke på att lägga det säkert och sen spara bara länken. jag va så insnöad på lägga allt i databasen. tackar för alla svar
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

derfian wrote:Binär BLOB. (Nästan) som vilket annat filsystem som helst, fast med godtycklig metadata i form av vilka kolumner som helst du vill slänga på tabellen.
ahaa! Men jag skulle föredra som tidigare sagt...
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
Post Reply