HTML5 (Web application 1.0)?

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

HTML5 (Web application 1.0)?

Post by madr »

Nu är det förvisso långt kvar ännu tills det blir aktuellt att börja skriva i HTML5, men hur känner ni? Kommer det att vara någon mening med att ersätta XHTML med HTML5 [HTML5 med XHTML] ?

Själv längtar jag till HTML5 kommer. Mycket av allt <div>-missbruk kommer att kunna åtgärdas, i alla fall från min sida.

Mer info:
WHATWG Working Draft
Hilight på element vid 456 Berea St.
Sammanfattning av HTML5s element

[edit] Jo, jag menar tvärtom. :p
[edit2] WHATWG skall det stå. Mitt fel.
Last edited by madr on 2007-04-03 14:51:42, edited 3 times in total.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
zcorpan
Posts: 2
Joined: 2007-04-02 16:18:03
Contact:

Re: HTML5 (Web application 1.0)?

Post by zcorpan »

madr wrote:Kommer det att vara någon mening med att ersätta HTML5 med XHTML?
Menar du inte tvärt om?

Hur som helst vinner man ingenting på att konvertera existerande sidor till HTML5 om man inte börjar använda de nya egenskaperna som erbjuds och är implementerade i webbläsare. (Om man nu inte ser några sparade bytes iom en kortare doctype som en vinst, förstås...)

Att skriva nya sidor i HTML5 istället för HTML4 eller XHTML1 även om det bara är en delmängd av HTML5, är förstås ok. Att fortsätta använda HTML4 eller XHTML1 är också ok, och gör det inte så mycket svårare att migrera till HTML5 när man vill använda de nya egenskaperna.
madr wrote:Själv längtar jag till HTML5 kommer.
Vad menar du med "kommer"? Webbläsaretillverkare jobbar på att implementera det, och vissa saker är redan implementerade, och kan användas idag.
madr wrote:Mer info:
W3C Working Draft
Den enda Working Draft under W3C's domän om HTML5 än så länge är Web Forms 2.0.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Skönt att se att någon vill delta. :) Jag korrigerade mina misstag i förra inlägget, tack för påpekandet.
zcorpan wrote:Hur som helst vinner man ingenting på att konvertera existerande sidor till HTML5 om man inte börjar använda de nya egenskaperna som erbjuds och är implementerade i webbläsare. (Om man nu inte ser några sparade bytes iom en kortare doctype som en vinst, förstås...)
Jag är beredd att tro att html5 kommer att bli den första standarden som kommer att stödjas till 100% av alla större webbläsare, inkluderat Internet Explorer. Microsoft sitter ju trots allt med i WHATWG, som högsta stol dessutom, så att inte införa fullt stöd för html5 vore verkligen ... modigt.

Det finns element I XHTML1 och HTML4.01 som har och fortfarande tolkats olika, om än i små doser, av dagens webbläsare. Det kommer förhoppningsvis inte existera alls i och med html5.
zcorpan wrote:Vad menar du med "kommer"? Webbläsaretillverkare jobbar på att implementera det, och vissa saker är redan implementerade, och kan användas idag.
Absolut, men Internet Explorer lär inte haka på den trenden än på ett tag. Kanske så sent som 2010, när html5 beräknas vara "klart".
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
zcorpan
Posts: 2
Joined: 2007-04-02 16:18:03
Contact:

Post by zcorpan »

madr wrote:Microsoft sitter ju trots allt med i WHATWG, som högsta stol dessutom,
Microsoft är inte med i WHATWG. Cris Wilson kommer vara co-chair i W3C:s HTML-arbetsgrupp (inte samma grupp som WHATWG), men Microsoft har fortfarande inte kommit in i gruppen.
madr wrote:Det finns element I XHTML1 och HTML4.01 som har och fortfarande tolkats olika, om än i små doser, av dagens webbläsare. Det kommer förhoppningsvis inte existera alls i och med html5.
Det är förväntat att HTML5 kommer definiera hur alla element ska tolkas. Bara vissa kommer vara tillåtna att använda, dock. Att låtsas att de inte existerar hjälper inte kompabilitet med webben.
madr wrote:Absolut, men Internet Explorer lär inte haka på den trenden än på ett tag. Kanske så sent som 2010, när html5 beräknas vara "klart".
Jag hoppas MS börjar så tidigt som möjligt att implementera HTML5. Att beräkna HTML5 till att vara klart 2010 är minst sagt tidsoptimistiskt. (Notera att "klart" innebär minst två 100% fullständiga och interoperabla implementationer, vilket bevisas genom att de passerar tiotusentals test. Att hinna skriva så många test och få allting implementerat fullständigt på tre år är praktiskt taget omöjligt.)
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Det kommer väll icke bli större förändringar = bra alltså kommer jag bara flyta över till html5 när det väl kommer. Sen är frågan om vad som blir nytt och vad som är precis likadant...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Det är väl W3C som kommer med webstandardarna?
Vad kommer WHATWG och tror att de kan bestämma?
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det är ett svar på att de tycker att W3C är för lata, de har uttryckt att de önskar att vad de kommer fram till skall godkännas av W3C dock.

En egen gissning är att vissa inte tycker om W3Cs åsikt om att allt borde vara XMLbaserat och att vi ser något av en delning, precis som inom allt annat.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply