Lite feedback...

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Lite feedback...

Post by _JesteR_ »

Halloj!

Jag håller på med en skoluppgift i Photoshop, och jag skulle vilja ha lite feedback från er.

Tack :)

BILD
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ser skysst ut, kanske fylla ut lite i underdelen?
Hoppas att du inte kör med så fet komprimering på bilden för färgerna var ju förstörda ex runt texten på den röda remsan :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Underdelen har jag tänkt att lägga på "credits", sen så är just det här exemplaret en förminskad version. Orginalet ligger nämligen på 2480x3508 ;)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Gör något åt typografin. Det sprudlar av amatörism, som Bo Bergström skulle ha sagt. ;)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Har du något konkret förslag?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

kanske kan gå in på www.dafont.com och testa bara?
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Typografi är så mycket mer än att ladda hem ett typsnitt från nätet.

Symmetri blandat med luft, harmoni, och egentänkande.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Mitt syfte är egentligen att lyfta fram det där (nästan) klischiga utseendet som man kan finna i de flesta Hollywood-releaser.
Jag ska modifiera omslaget yttligare, så återkommer jag senare med resultatet :)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

NY BILD

Vad tycks? ::)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Den slutgiltiga versionen.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Slänger man ögat lite fort på den så skulle man kunna tro att det är en riktig cover... :)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Typografin är det som gör att det ser ut som ett amatörjobb. Annars är det hyggligt gjort.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

fisk wrote:Typografin är det som gör att det ser ut som ett amatörjobb. Annars är det hyggligt gjort.
Det är faktiskt mitt första projekt i Photoshop, så jag har en hel del att lära mig innan jag kan göra en riktigt stilig affisch.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Jag fick lite konkreta förslag på vad som kunde modifieras en aning, så här blev det:

TADAAA
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Att arbeta med BARA text i samma utsträckning som man arbetar BARA med bilden är något som allt för få gör. Allt för många tar ett typsnitt de laddat ner på nätet "för att det såg häftigt ut" och skriver ner något slumpmässigt någonstans på en bild, utan tanke på komposition/symmetri, etc. - utan tanke på läsbarhet/estetik/etc.

Skall jag göra en bild med text, så börjar jag nästan alltid med att göra en typografi som centerobjekt. Lägg ner lika mycket energi på texten som du lägger ner på bilden, det återbetalar sig.

Skillnaden mellan en proffsig bild och något som ser ut som Hobby-Arne kan hänga på just enbart typografin.

Generellt sett så handlar det som sagt om balans, läsbarhet, och estetik.


Kommentarer på din senaste bild (rent typografiskt)

Bevel-effekten tillsammans med för mycket "blur" gör att det ser en smula B ut. Samtidigt som det känns som om du tryckt ihop för mycket text på för liten yta. Dock så är själva huvudtextbiten hyfsat symmetrisk. Se om du kan få mer luft i typografin (prova med att öka avståndet mellan tecknen lite grand).

Den snedställda texten "hänger löst", den har ingen motbalanspunkt vilket gör att den känns felplacerad i kompositionen. Balans handlar förenklat om att följa linjer, eller motvikt (dvs. att t.ex. ha två lika "tunga" objekt som balanserar mot varandra). Symmetri är ett hyfsat ledord.

Att tänka efter vad texten skall göra är också viktigt för kompositionen... är det viktigt att texten är tydlig (meddelandet/namnet skall vara betraktelseobjekt #1?) - eller kan vi stilisera det så att texten nästan rentav blir en egen grafisk komponent (t.ex. som stödobjekt för annan text).


Några (mer eller mindre) bra exempel:

http://img296.imageshack.us/img296/2687/62155445fx4.jpg

Ovanstående blandar x som ett stödobjekt, och texten "gommeux" hamnar hyfsat i balans. Här är dock färgerna (och formerna) viktiga för det estetiska intrycket.

http://img217.imageshack.us/img217/5931 ... webdt9.jpg

Inte så mycket text, men en hygglig illustration på balans/symmetri. Tänk dig att du tar en hög med objekt och klickar på "centrera längs mittlinjen". Ett exempel på typografi som blir mer en rent grafisk komponent, än ett tydligt förstärkande budskap.

http://i158.photobucket.com/albums/t111 ... /green.jpg

Primärformen i den här bilden är en cirkel, för att texten skall harmoniera med det så kommer det se "fel" ut om den är spikrak, den bryter då emot primärformen. Istället har artisten böjt texten i det här exemplet för att få en solid komposition.

http://img260.imageshack.us/img260/7866 ... keraf4.jpg

Sist men inte minst, ytterligare ett bevis på symmetri, balans, och väl använd text. Märk väl att det som artisten först vill skall synas utgör referenspunkt för texten under. Texten under får inte sträcka sig utanför "LOVE", och centreras efter "Love"'s mittpunkt. Notera luften mellan tecknen för mer "liv" i bilden, och hur kompositionen runtom "LOVE" inte skriker så mycket att den tar bort fokus från huvudbudskapet, utan snarare subtilt förstärker det.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

_JesteR_ wrote:Jag fick lite konkreta förslag på vad som kunde modifieras en aning, så här blev det:

TADAAA
Helt okej arbete.

Fundera om du kan dra ut titeltexten så att den inte håller sig inom det röda bandet. Dra ner på blur också, det gör bara att man får svårt att se vad som egentligen står.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply